دولت ۱۰۰ هزار میلیارد در سال به باد می دهد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور یعنی یک سوم بودجه کل در سال به دلیل نظارت نکردن بر قیمت‌ها توسط دولت به باد فنا می رود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، محمدرضا پورابراهیمی در نطق میان دستور خود، خاطرنشان کرد: اقدامات اخیر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کشور قابل تقدیر است و اتفاقات بسیار مثبتی در طی هفته های اخیر پس از مصوبات شورای عالی هماهنگی قوای سه گانه رقم خورده که باید از اقدمات بانک مرکزی در تغییر سود روزشمار به ماه شمار، حذف چک‌های عامل، تعیین سقف برای تراکنش ها بانکی و اقداماتی که اخیرا برای ساماندهی نظام بانکی در دستور کار قرار داده، تشکر کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ضمن گلایه از دولت در خصوص قیمت کالاهای اساسی، افزود: دولت امسال و در بودجه سال آینده برای یک سال ۱۴ میلیارد دلار منابع ارزی با نرخ ترجیحی در نظر گرفته که قیمت کالاها براساس قیمت سال ۹۶ در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گزارش هایی به کمیسیون اقتصادی ارسال شده که نشان می دهد قیمت کالاهای اساسی علیرغم اختصاص ارز ارزان، گران به دست مردم می رسد و این امر به هیچ عنوان قابل قبول نیست، ادامه داد: حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور یعنی یک سوم بودجه کل در سال به دلیل نظارت نکردن بر قیمت ها توسط دولت به باد فنا می رود که اگر دولت می‌خواهد این منابع به دست مردم برسد باید سامانه‌های اطلاعاتی گمرک، وزارتخانه‌هایی همانند اقتصاد و صنعت فعال شوند تا کالای اساسی از مبادی ورودی تا خرده فروشی که مردم می‌خرند تحت نظارت باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر دولت نتواند نظارتش را بر کالاهای اساسی انجام دهد، پیشنهاد مشخص ما طرحی است تحت عنوان تخصیص اعتبار مابه‌التفاوت یارانه ارزی بر اساس کارت‌های اعتباری به خود مردم که بر اساس سرانه انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت‌هایی که امروز بر اساس کالاهای اساسی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان انجام می‌شود، مجموعه کالاها را با مشکل جدی مواجه کرده و تولید این کالاها در کشور رو به نابودی است، افزود: بازنگری در این خصوص امری ضروری است و مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد.

پورابراهیمی خطاب به رییس سازمان برنامه و بودجه، ادامه داد: در حوزه وام‌های کشاورزی بنا بود شاهد این باشیم که بعد از ابلاغ منابعی که برای امهال وام‌های کشاورزی در کشور بود اتفاق مثبتی برای کشاورزان رخ دهد که متاسفانه این کار انجام نشده، لذا درخواست ما رسیدگی، تسریع و افزایش سقف اعتباری است که مربوط به این بخش می شود.

کد خبر 364099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.