تحریم‌های اروپا علیه ایران و مجادله‌های توییتری

در حالی که اغلب ناظران منتظر رونمایی از سازوکار ویژه اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بودند، ناگهان این اتحادیه با اعمال تحریم‌هایی علیه وزارت اطلاعات ایران موافقت کرد.

  به گزارش ایمنا روز سه شنبه، وزارت خارجه دانمارک اعلام کرد اتحادیه اروپا با قرار دادن نام دو مقام ایرانی و یک اداره وزارت اطلاعات ایران در لیست تروریستی خود موافقت کرد. برنامه‌ریزی برای انجام ترور در اروپا، به عنوان دلیل این اقدام ذکر شده است. علاوه بر این، اتحادیه اروپا دارایی این دو مقام و اداره امنیت وزارت اطلاعات را توقیف کرد.

حدود دوماه پیش نیز دانمارک یک مقام ایرانی را به انجام عملیات ترور در خاک خود متهم کرد.  سرویس اطلاعاتی دانمارک مدعی شد این فرد قصد حمله به رهبر شاخه جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز در دانمارک را داشته است. نام این گروه بعد از حمله مسلحانه و مرگبار به رژه سالگرد جنگ ایران و عراق در شهر اهواز مطرح شد که در آن ۲۴ نفر کشته شدند.

در پی اعلام اتهام دانمارک علیه ایران، اتحادیه اروپا هم در همان زمان ایران را محکوم و اعلام کرد که چنین تهدیدهایی را که باعث به خطر افتادن امنیت اروپا می‌شود، جدی می‌گیرد.

ایران این اتهامات را رد و برای اعتراض سفیر دانمارک را احضار کرد. در مقابل دانمارک نیز سفیرش را از تهران فراخواند، هر چند بعد از سه هفته دوباره سفیر را به ایران برگرداند.

چنین رفتاری را در ⁧‫اروپا‬⁩ نمی پذیریم

با پشت سر گذاشتن این ماجراها در حالی که به نظر می رسید، روند اختلافات ایران و اروپا و سیل اتهام زنی های آنها به کشورمان پایان یافته،  وزیر خارجه دانمارک شامگاه سه شنبه-۱۸ دیماه/۸ ژانویه- در توییتی از موافقت اتحادیه اروپا با «تحریم یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران» در ارتباط با اتهام «طرح ترور در خاک اروپا» خبر داد.

«اناس سموئلسون» در صفحه توییتر خود آورده است: ⁧‫اتحادیه اروپا‬⁩ با وضع تحریم‌ها علیه یک نهاد اطلاعاتی ایرانی، به خاطر توطئه های ترورش در خاک اروپا، موافقت کرد. این پیامی است قوی از اتحادیه اروپا که ما چنین رفتاری را در ⁧‫اروپا‬⁩ نمی پذیریم.

هم‌زمان وزیر امور خارجه  هلند نیز بار دیگر ایران را به دست داشتن در قتل دو مخالف حکومت ایران در خاک هلند متهم کرده است. «استف بلوک»، وزیر امور خارجه هلند در صفحه توییتر خود نوشت: اتحادیه اروپا‬⁩ و هلند علیه دخالت غیرقانونی ⁧‫رژیم ایران‬⁩ در ⁧‫اروپا‬⁩ اقدامی جدی می کنند. تحریم‌های هدفمند با پیامی روشن تاکید می کنند که این رفتار غیرقابل قبول است و باید فورا متوقف شود.

ذوق زدگی پومپئو؛ در تحریمها پشتیبان اروپا هستیم

وزیر امور خارجه آمریکا نیز با رویکردی فرصت طلبانه از این تحریم ها بهره برد و پیرامون اتهامات واردشده علیه ایران در صفحه توییتر خود نوشت: امروز ⁧‫اتحادیه اروپا‬⁩ نخستین تحریم‌های خود را از زمان ⁧‫توافق با ایران‬⁩ علیه ⁧‫رژیم ایران‬⁩ صادر کرد، ‫هلند‬⁩ افشا کرد که ⁧‫ایران‬⁩ ترورهای دو تبعه هلندی را در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ هدایت کرده و این درپی خنثی کردن دو حمله تروریستی ایرانی توسط دولت های ⁧‫دانمارک‬⁩ و ⁧‫فرانسه‬⁩ در سال ۲۰۱۸ است.

وی در این توییت افزوده است: ایران‬⁩ و ⁧‫حزب الله‬⁩ ازسال ۱۹۷۹ ⁧‫اروپا‬⁩ را ترور کرده اند. کشورهای اروپایی امروز با این اقدام پیامی روشن به ⁧‫ایران‬⁩ فرستادند که ⁧‫تروریسم‬⁩ تحمل نخواهدشد. ⁧‫آمریکا‬⁩ قویا ازتحریم های جدید حمایت می کند و در کنار هم پیمانان اروپایی، درحالی که با این ⁧‫تهدید‬⁩ مشترک مقابله می کنند، می ایستد.

اتهام زنی، مسئولیت مخفی کردن تروریست‌ها را سلب نمی کند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به طرح این اتهامات علیه ایران در صفحه توییتر خود نوشت: اروپا از جمله دانمارک، هلند و فرانسه مخفیگاه سازمان مجاهدین خلق – کسانی که ۱۲۰۰۰ ایرانی را کشته و در جنایات صدام علیه کردهای عراق شریک اند – و سایر تروریست هایی هستند که از اروپا قتل ایرانیان بی گناه را طراحی می‌کنند. متهم کردن ایران، اروپا را از مسئولیت مخفی کردن تروریست‌ها نمی رهاند.

به گزارش ایمنا، جمهوری اسلامی ایران اتهامات اخیر مطرح شده از طرف برخی کشورهای اروپایی را توطئه آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی متحدان آنها می داند که مایل به تداوم همکاری ایران و اروپا نیستند. در همین راستا بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار مغرضانه منتشره در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویا تکذیب کرده و آن را در ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی خوانده است.

کد خبر 364090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.