جلوه‌های بدیع تمدن اسلامی در پهنه سرزمین پارس

شهرضا - یکی از جلوه‌های بدیع تمدن اسلامی در پهنه سرزمین پارس هنر معماری بوده است که والاترین نمودهای آن در ساخت مساجد نمایان شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، ایرانیان از نخستین ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت بودند که در قرون نخستین اسلامی به این آیین گرویدند و با وجود فراز و فرودهای بسیار در مدت ۱۴ قرن، همچنان بر سر عقیده مانده‌اند. ایران دارای تمدنی کهن، مدنیتی استوار و مردمانی بافرهنگ و باهوش بود و پیشینه تمدنی آن‌ها از آیین جدید تاثیر گرفت و همین مسئله باعث شد تا آثاری شگرف در معماری، نقاشی، خطاطی، شعر، نثر، نمایش و موسیقی پدید آید که همگی حاصل تلفیق تمدن و اندیشه ایرانی با فرهنگ اسلامی بود.

یکی از جلوه‌های بدیع تمدن اسلامی در پهنه سرزمین پارس در هنر معماری بود که والاترین گونه‌های آن در ساخت مساجد و پس از عصر صفوی در ساخت تکایا و حسینیه‌ها نمایان شد. شهرضا از شهرهای کانونی و در فلات مرکزی ایران واقع شده است بدیهی است آنچه از تاثیر تمدن ایرانی اسلامی گفته شد، لاجرم نمودهایی هم در این شهرستان داشته است که یکی از معتبرترین آن‌ها مساجد هستند.

مسجد جامع

این بنا، از زیباترین آثار تاریخی این شهرستان است که در مرکز شهر و ورودی بازار قدیمی آن ایجاد شده است. ساخت آن را به دوره سلجوقی و در سال ۷۳۹ هجری قمری نسبت می‌دهند که در آن گنبدی با ارتفاع ۱۰ متر و مناره‌ای با ارتفاع ۱۵ متر ایجاد شد.

در معماری آن از آجر و به روش ضربی استفاده شده است، شبستانی بزرگ دارد و محرابی نقاشی شده با منبری از جنس سنگ. یکی از مناره‌های این مسجد در سالهای دور در اثر صاعقه تخریب شده و فقط ته مناره باقی مانده است

.

مسجد نو

این مسجد نیز در عهد سلجوقی، اما پس از مسجد جامع بنا شده است و در اوصاف معماری تقریبا شبیه مسجد جامع است. شبستانی وسیع و زیبا دارد با ستون‌های سنگی، منبر سنگی یکپارچه و مناره بلند آجری به ارتفاع ۱۲ متر. تنوع آجر چینی در طاق‌های ضربی شبستان این مسجد که از ۹ ستون تشکیل شده منحصر به فرد است.

مسجد خان

وکیل‌الرعایا، کریم خان زند نیز مسجدی را در شهرضا بنیان گذاشت که بعدها در عصر قاجار توسعه یافت. مسجد خان، مسجدی است آجری، دارای گنبدی بزرگ و استوار بر دو ستون سنگی که در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع ساخته شده است.

مسجد حاج عبدالحمید

نوادگان آغا محمدخان قاجار در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی مسجدی را در شهرضا بنا نهادند که زمین آن را "حاج عبدالحمید" وقف کرده بود. گنبد خشتی این مسجد با ارتفاع ۲۰ متر، دو ایوان بلند آجری دو طبقه و چهار ناودان سنگی  مشرف به باغچه‌ای با چهار ستون سنگی بر شکوه این بنا افزوده است

.

کد خبر 364088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.