۲۱۱ ناشر اصفهانی غیر فعال هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۵۱۵ ناشر در اصفهان مجوز نشر دارند، گفت: تنها ۳۰۴ ناشر در اصفهان فعال هستند و ۲۱۱ ناشر غیر فعال بوده که امیدواریم این بخش نیز فعال شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام محمد علی انصاری صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین دو سالانه کتاب اصفهان با بیان اینکه به بهانه رویداد بزرگ و ارزشمند تجلیل از فرهیختگان و اهالی دانش علم و قلم دور هم جمع شده‌ایم، اظهار کرد: جایگاه کتاب در توسعه فرهنگ و در نتیجه توسعه همه جانبه هر کشور بسیار رفیع و بلند مرتبه است و باید به اینکه در کشور ما چقدر به این موضوع اهمیت داده می شود توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برای استفاده و تاثیر پذیری کتاب در جامعه چهار گروه درگیر هستند، افزود: گروه اول صاحبان قلم، علم، دانش و اندیشمندان و همچنین همه کسانی هستند که تفکری را از طریق کتاب انتقال می‌دهند و اصلی ترین و مهم ترین سرمایه در زمینه فرهنگ کتاب هستند.

انصاری با بیان اینکه ناشران دومین گروه فعال در حوزه کتاب هستند، اضافه کرد: این جامعه با همه وظایف و تخصص‌هایی که دارند بعد از تولید یک اثر، زمینه‌ساز ماندگاری آن هستند.

وی توزیع و ارایه کتاب را سومین بخش فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و افزود: نباید کمتر از دو حوزه قبلی به این بخش پرداخته شود؛ کتابخانه‌ها، کتابفروشی ها و مراکز نشر و توزیع کتاب از قسمت‌هایی است که نباید از آن غافل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: باید توجه داشت که در برخی شهرها و روستاها که علاقمندان زیادی نیز به کتاب وجود دارند، کتاب توزیع نمی‌شود و این امر معضل بزرگی است و فراموش نکنیم که در اصل کتاب‌خوانان و مصرف کنندگان کتاب تضمین کننده ادامه حیات همه بخش‌های قبلی هستند.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در ایران در شأن مردم فرهنگ دوست و مسلمان این کشور نیست، تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره‌هایی مانند جایزه ادبی، جایزه کتاب، نمایشگاه کتاب، کتابفروشی‌ها، ایجاد ناشران جدید و قلم به دست گرفتن نویسندگان همه در جهت این است که توسعه فرهنگ مطالعه را داشته باشیم.

 انصاری اضافه کرد: در بین استان‌های کشور، اصفهان یکی از استان‌های نسبتاً قابل قبول در حوزه کتاب و نشر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۱۵ ناشر در اصفهان مجوز نشر دارند، افزود: از این تعداد تنها ۳۰۴ ناشر فعال در اصفهان هستند و ۲۱۱ ناشر  غیر فعال بوده که امیدواریم این بخش نیز فعال شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان همچنین از فعالیت ۱۲۸ کتابفروشی در استان اصفهان خبر داد و گفت: برخی از کتابفروشی‌ها علی رغم اینکه اگر با سرمایه خود کار دیگری کنند سود بیشتری خواهند داشت با همه وجود برای توزیع کتاب فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: چاپ کتاب نیز در استان اصفهان وضعیت بدی ندارد و حتی بسیاری از کتاب‌های چاپ شده در اصفهان چاپ اولی هستند که نشان می دهد این حوزه از رشد کیفی خوبی به ویژه در زمینه نویسندگی برخوردار است.

حجت‌الاسلام انصاری ادامه داد: جایزه دو سالانه کتاب زمینه‌ای برای رشد همه این حوزه‌ها به ویژه رشد اهالی قلم است؛ ۸۲۵ اثر برای شرکت در این دوره به دست ما رسیده است که قضاوت آنها را خانه کتاب ایران بر عهده داشت.

انصاری اضافه کرد: از تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره دو سالانه کتاب ۱۴ اثر به عنوان اثر شایسته تقدیر، ۱۱ اثر برگزیده و ۱۰ اثر هم در زمینه‌های تصویرگری، طراحی جلد و ... مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

کد خبر 364084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.