تجهیزات آتش‌نشانی اصفهان به روز می‌شود/ کاهش ۲۰ درصدی آمار گازگرفتگی

اصفهان معین تهران در بروز حوادث و حریق محسوب می‌شود، اما برای معین بودن نیاز به امکاناتی در گستره ملی است...

به گزارش ایمنا، توسعه شهرها و رشد شهرنشینی لزوم توجه به ایمنی شهرها را دوچندان کرده است؛ در این راستا سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان درصدد است با بروز کردن تجهیزات و لوازم مدرن و همچنین نیروهای متخصص، آموزش شهروندان و ارایه طرح‌های مناسب برای پیشگیری از بروز حوادث و همچنین ارایه خدمات امداد و نجات به حادثه دیدگان در اسرع وقت در جهت تامین ایمنی شهر گام بر ‌دارد.

در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های سازمان آتش نشانی ۲۴ ایستگاه است که بنا بر اعلام مدیرعامل سازمان آتش نشانی اصفهان تا پایان سال دو ایستگاه به این تعداد اضافه می‌شود و در آینده تعداد این ایستگاه‌ها تا ۴۸ عدد افزایش می‌یابد.

در این باره همچنین به منظور آگاهی از برنامه‌های آینده سازمان آتش نشانی اصفهان، بیشترین فراوانی حوادث، کنترل ایمنی ساختمان‌های شهر، جذب نیرو در این سازمان، آمار گازگرفتگی در شهر اصفهان و موارد مهم دیگر گفت و گویی را با «محسن گلابی» مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آیا تجهیزات آتش نشانی اصفهان در حد نیاز کلانشهر اصفهان است یا نیاز به تجهیزات جدیدتر داریم؟

با توجه به پیشرفت و توسعه شهر و افزایش تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه نیاز بود تا تجهیزات افزایش یابد، از این رو طی پنج ماه گذشته بر آن شدیم تا تعداد خودرروهای اطفائیه سازمان را افزایش دهیم.

در ابتدا نردبان ۴۶ متری را رونمایی کردیم که برای اطفاء و عملیات نجات در ساختمان‌های بلندمرتبه مورد استفاده قررا می‌گیرد و خوشبختانه در حال حاضر چهار نردبان بلند با متراژهای مختلف در شهر اصفهان وجود دارد؛ همچنین تعداد ۲۰ دستگاه خودروی ایسوزو خریداری شده که در آینده نزدیک کاربری مناسب بر روی آنها نصب و در ایستگاهای متعدد استفاده می‌شود.

به طور میانگین میزان تماس‌های روزانه  سازمان آتش نشانی اصفهان چقدر است؟

در طول شبانه روز به طور میانگین بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ مرتبه تلفن ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی اصفهان به صدا در می‌آید که بین ۳۰ تا ۶۰ تماس منجر به انجام عملیات می‌شود.

فراوان ترین نوع ماموریت‌های این سازمان در طول سال شامل چه مواردی می‌شود؟

تابستان امسال به دلیل قطع مکرر برق، آمار حوادث حبس در آسانسور بسیار بالا بود به طوری که فراوانی آن در روز به ۸۰ مورد هم رسید، اما تصادفات بیشترین نوع حادثه در طول سال است.

بد نیست شهروندان اطلاع داشته باشند که در سال‌جاری آمار حریق کاهش، اما میزان حوادث افزایش داشته، حوادثی که باعث جرح و حتی فوت رانندگان و سرنشینان خودرو شده است که می‌طلبد رانندگان از داشتن سرعت بالا در بزرگراه‌ها خودداری کرده و جان خود یا دیگران را به خطر نیندازند.

در خبرها شنیدیم که آمار حوادث گازگرفتگی امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته، این موضوع را تأیید می‌کنید؟

علی‌رغم اینکه هر سال بیشترین حوادث گازگرفتگی در دی‌ماه اتفاق می‌افتد، تا این لحظه امسال ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش آمار داشته‌ایم.

طبق آماری که از سوی پزشکی قانونی برای شهرستان اصفهان اعلام شده، بر اثر گازگرفتگی در سال ۹۲ تعداد ۶۹ مورد فوتی، سال ۹۳ تعداد ۴۵ نفر، در سال ۹۴ تعداد ۴۶ نفر در سال ۹۵ تعداد ۴۹ نفر و در سال گذشته تعداد ۶۲ مورد فوتی گزارش و ثبت شده، اما خوشبختانه امسال شاهد کاهش ۲۰ درصدی آمار افراد فوت شده بر اثر گازگرفتگی بوده‌ایم.

علت آن را در چه می‌دانید؟

علت اصلی آن «آموزش» است؛ در حال حاضر ۱۲۰ درصد میزان آموزش‌ها افزایش پیدا کرده، زیرا در مساجد، مدارس و مکان‌هان مختلف آموزش‌ها توسط کارشناسان سازمان آتش نشانی اصفهان ارایه می‌شود که این آموزش‌ها کاهش حوادث را رقم زده است.

از برنامه‌های آینده سازمان بگویید.

تا پایان سال دو ایستگاه به تعداد ایستگاه‌های سازمان آتش نشانی که در حال حاضر ۲۴ ایستگاه است، اضافه می‌شود که یکی در منطقه ۱۰ و دیگری در سیتی سنتر اصفهان است، همچنین کلنگ زنی چند ایستگاه در مناطق ۱۵ گانه از جمله در مناطق ۱۴ و هشت را انجام می‌دهیم تا عملیات احداث آنها آغاز شود.

سال آینده تعداد دیگری از ایستگاه‌ها کلنگ‌زنی می‌شود که اعتبارات لازم در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است، زیرا در نظر داریم تعداد ایستگاه‌های سازمان آتش نشانی اصفهان را به ۴۸ ایستگاه برسانیم.

اداره آموزش سازمان آتش نشانی مستقل شده و در صدد  هستیم آزمایشگاه حریق را نیز تجهیز و راه‌اندازی کنیم. دیگر اقدام، فعال کردن مراکز ورزشی از جمله آکادمی‌های والیبال، صخره‌نوردی و سنگ نوردی و غواصی است.

میزان آمادگی نیروها برای مقابله با بحران‌های شهر چقدر است؟

نیروهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در سه شیفت کاری امدادرسانی می‌کنند و در هر لحظه از زمان آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه حادثه و نجات شهروندان آسیب دیده را دارند. به هر حال «آتش نشانی شغل نیست، عشق است».

نحوه جذب نیرو در این سازمان چگونه است؟

به قدری جوانان علاقمند به این شغل هستند که طی اطلاعیه‌ای آتش نشانان داوطلب را ثبت‌نام و آموزش تخصصی دادیم که می‌توانند هنگام بروز حوادث در مکان‌های مختلف کمک کنند؛ واضح است که هیجان در آتش نشانی بسیار بالا است، زیرا لذتی بالاتر از نجات جان یک هموطن نیست.

از چندین ماه قبل قرار بود سازمان امور استخدامی کشور مجوزی برای جذب تعدادی نیرو در سازمان آتش نشانی صادر کند که تا کنون انجام نشده و آمادگی کامل داریم هر زمان اعلام کردند، اقدامات لازم را انجام دهیم.

در سنوات قبل شرایط برای جذب نیروهای آتش نشان به لحاظ سن ۲۴ سال و از نظر میزان تحصیلات داشتن حداقل فوق دیپلم و برای راننده آتش نشان داشتن مدرک دیپلم و گواهینامه پایه یک نیاز بود، اما شرایط فعلی استخدام شاید تغییر کرده باشد؛ البته این سازمان بنا بر نیاز تعداد ۱۰۰ نفر نیرو را از سایر قسمت‌های شهرداری با برگزاری آزمون‌های مختلف از جمله تست‌های پزشکی، ورزشی، ایثار و شجاعت از بین تعداد زیادی از متقاضیان جذب کرده و مراحل طب کار آنها در حال انجام است. این نیروها دارای سابقه کار هستند، البته الزامات مربوط به داشتن سن مجاز نیز رعایت شده است.

زمانی از کنار زاینده رود عبور می‌کردیم و گاهی در گوشه‌ای از رودخانه ازدحام جمعیت به دلیل غرق شدن یک شهروند را می دیدیم که عوامل آتش نشانی برای نجات حضور پیدا کرده‌اند؛ امسال بیشترین ماموریت نیروها در چه زمینه‌ای بوده است؟

اگرچه زاینده رود خشک شده، اما آمار حوادث سقوط در چاه نیز کم نیست، عملیاتی بسیار سختی است که باید ماموران  با استفاده از دستگاه تنفسی وارد چاه شده و افراد حادثه دیده را نجات دهند. امسال بیشترین ماموریت ما در خصوص رؤیت مار در منازل بود که می‌تواند با خشکسالی ارتباط داشته باشد،

افرادی که به باغات و دیگر مکان‌های تفریحی خارج از شهر می‌رفتند و مارها لابه لای موتور خودرو پناه می‌بردند و هنگامی که خودرو وارد پارکینگ می‌شد، از خودرو خارج و وارد آپارتمان‌ها می‌شدند، البته تنوع حوادث بسیار زیاد است.

قبلا مدارس بازدیدهای علمی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی داشتند، در حال حاضر هم این بازدیدها انجام می‌شود؟

بله، ایستگاه‌های سازمان در مناطق ۱۵ گانه شهرداری همکاری تنگاتنگی با سازمان آموزش و پرورش و سایر ادارات دارد و بازدیدهای دوره‌ای با هماهنگی‌ انجام می‌شود.

اگر شهروندان بخواهند که کارشناسان سازمان بازدید ایمنی از منازل آنها داشته باشند، امکان‌پذیر است؟

بله، همکاران ما با روی باز می‌پذیرند، فقط کافی است به ایستگاه‌های آتش نشانی اطلاع دهند تا هماهنگی‌های لازم انجام و برای کنترل ایمنی ساختمان، وسایل گرمایشی و سایر موراد ایمنی مراجعه و راهنمایی های لازم را انجام دهند.

چگونه می‌توان فهمید که بخاری یا آبگرمکن داخل منزل سوخت مناسبی دارد و مونواکسیدکربن تولید نمی کند؟

وقتی شعله بخاری یا اجاق گازی که برای پخت غذا است یا شعله آبگرمکن به رنگ «آبی» بسوزد، یعنی مشکلی وجود ندارد، اما اگر رنگ شعله به زرد یا قرمز متمایل شود یعنی سوخت ناقص است و ایجاد مونواکسید کربن می‌کند، دلیل آن هم نبود اکسیژن کافی در محیط بوده یا اینکه نصب بخاری دچار مشکل است. توصیه می‌کنم شهروندانی که مسیر خروجی دود وسایل گرمایشی را بازدید نکردند، حتما آن را کنترل کرده و در پشت‌بام دودکش‌های H را کنترل کنند.

می‌توان یک  وسیله ساده مثل قوطی آب معدنی را با یک ریسمان ببندند و از درون مسیر خروجی دود به پایین بفرستند و اطمینان حاصل کنند که مسیر باز است؛ دیگر اینکه اطمینان پیدا کنند زانوها و سایر اتصالات وسایل گرمایشی استاندارد و از ضخامت و کیفیت خوبی برخوردار باشد.

گاهی مشاهده شده که شهروندان شب‌ها برای محکم‌کاری تمام منافذی که به محل زندگی راه دارد را جهت جلوگیری از خروج گرما می‌پوشانند که پس از استراحت شبانه هیچ اکسیژنی وارد فضا نمی‌شود؛ این باور اشتباه است و تمام منافذ نباید گرفته شود؛ البته تاثیر سطح برخورداری و توانایی مالی بر افزایش ریسک حوادث گازگرفتگی زیاد شده است حتی با توجه به مسایل اقتصادی تعدادی از شهروندان از آبگرمکن‌های فرسوده نا ایمن و غیراستاندرد استفاده می‌کنند که با توجه به تراکم بالای افراد در اتاق‌هایی با مساحت کم و با وجود منافذ بسته، ایجاد مشکل و حادثه می‌کند.

گاهی افراد خودسرانه سماورهای نفتی را به گازی تبدیل یا از علاءالدین و خوراک‌پزهای غیراستاندارد استفاده می‌کنند، حتی منقل ذغال را به داخل اتاق آورده یا به جای شیلنگ گاز از لوله‌های آب استفاده کرده، در محل اتصالات بست لازم را استفاده نکرده یا به جاری بخاری از گاز پیک نیک یا اجاق گاز استفاده می‌کنند که تمام این موارد اقداماتی حادثه ساز و بسیار خطرناک است.

در حادثه‌ای که اخیراً اتفاق افتاد و متأسفانه منجر به فوت یکی از شهروندان شد، آبگرمکن دیواری فاقد لوله و اتصالات مورد استفاده قرار گرفته بود که بر اثر آن اعضاء یک خانواده در حال بیهوشی بوده و فردی که نزدیک وسیله گاز سوز بود، جان خود را از دست داد.

استفاده از لوله‌های آکاردئونی برای وسایل گاز سوز مناسب است؟

به دلیل اینکه این لوله‌ها قابل انعطاف بوده و درصد پیچش آن زیاد است، گاهی باعث گرفتگی یا دچار بریدگی می‌شود مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

کد خبر 364053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.