سهم "من" در آلودگی هوا

آمار به ثبت رسیده از گزارش‌های پیگیری شده در طرح دیده بان آلودگی هوا مهر تاییدی بر مشارکت شهروندان در اجرای این طرح و همگام شدن با مدیریت شهری به منظور کاهش آلودگی هوای اصفهان است.

به گزارش ایمنا، آلایندگی هوای کلانشهر اصفهان امروز یکی از مهمترین معضلات این شهر به شمار می‌رود و در نفس تنگی شهر خودروهای آلاینده‌ای که فرار از معاینه فنی را به قرار ترجیح می‌دهند سهم بسیاری دارند؛ امروز اصفهان در کاهش آلودگی هوا به مشارکت همه مردم نیاز دارد و غبار آلودگی با مشارکت همگانی است که از سر هوای این شهر دست برخواهد داشت.

صدها خودروی آلاینده روزانه در سطح شهر تردد دارند و همزمانی عبور و مرور این خودروها با روزهایی که اینورژن نیز میهمان ناخوانده شهر است نفس شهر و مردم را بیش از قبل تنگ می‌کند.

یکی از مهمترین طرح‌هایی که به تازگی و با هدف کاهش آلودگی هوای کلانشهر اصفهان آغاز به کار کرده "طرح دیده بان آلودگی هوا" است؛ طرحی که در آن مردم به کمک شهرداری آمده و در رصد خودروهای آلاینده مشارکت می‌کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان درباره اجرای این طرح می‌گوید: در آبان امسال شاهد رشد ۴۰ درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی نسبت به آبان سال گذشته بودیم و همچنین در آذرماه نیز رشد ۳۰ درصدی را نسبت به آبان ماه شاهد بودیم که نشان دهنده فعالیت موثر در این زمینه است.

علیرضا صلواتی ادامه می دهد: با اجرای این طرح شهروندان می‌توانند هرجا خودروی خدماتی و عمومی آلاینده در سطح شهر مشاهده کنند اعلام گزارش کنند تا خودرو متوقف و به مراکز مربوطه ارجاع داده شود.

وی با بیان اینکه دو راه برای اعلام گزارش در این زمینه وجود دارد، افزود: شهروندان می‌توانند گزارش خود را از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری و یا استفاده از اپلیکیشن ترافیک یار اعلام کنند.

چقدر در آلودگی هوای شهر سهیم هستیم

دبیر کارگروه دیده بان آلودگی هوا نیز درباره اجرای این طرح می‌گوید: این طرح موفقی است و برای مردم جذابیت دارد و زمان توقف خودرو، با روی گشاده با آنها برخورد می‌شود.

مجید طهماسبی ادامه می‌دهد: یک پرینت نرم‌افزاری به رانندگانی که خودروی‌شان متوقف شده به صورت آنلاین، داده می‌شود تا اطلاعات آلایندگی خودرو را ملاحظه کنند، این کار دغدغه‌ای در ذهن شهروند ایجاد می‌کند که تا چه حد در آلودگی هوای شهر سهیم است و اقدام به اخذ یا تجدید معاینه فنی می‌کند.

طهماسبی تصریح می‌کند: طی آمار به دست آمده از ابتدای طرح در دوم دی ماه، تا کنون حدود ۵۴۰ خودرو شخصی متوقف شده و ۱۵ دستگاه خودروی عمومی دودزا به سامانه ۱۳۷ گزارش شده و پس از پیگیری‌های لازم به مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین واقع در بلوار فرزانگان ارجاع داده شدند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه خودروهای شخصی به دو قسمت باری و سواری دسته‌بندی می‌شوند، گفت: هر دو گروه بررسی می‌شوند تا در بهبود اتمسفر شهر گامی هر چند کوچک برداریم و حق تنفس را که طبیعی‌ترین حق هر شهروند هست را بدهیم.

جدیدترین آمار از فعالیت دیده بان آلودگی هوا

این طرح که به منظور رصد و برخورد با خودروهای دودزا به ویژه خودروهای عمومی کار خود را از دوم دی ماه آغاز کرد دومین هفته فعالیت خود را به تازگی پشت سر گذاشته است؛ نگاهی به آمار استخراج شده از فعالیت این دیده بان نشان می‌دهد که در ابتدای کار، این طرح مورد اعتماد شهروندان قرار گرفته است.

براساس اعلام کارگروه دیده بان آلودگی هوا تعداد خودروهای بررسی شده توسط واحدهای نظارت و بازرسی شامل ۳۴۴ خودروی باربر بنزین سوز و ۱۹۷ خودروی سواری است.

وضعیت خودروهای تست شده نیز شامل ۳۹۷ خودرو فاقد آلایندگی و ۱۴۴ خودرو آلاینده است که به مراکز معاینه فنی ارجاع داده شده است.

سامانه تلفنی ۱۳۷ نیز از جمله راههای ارتباطی است که شهروندان می‌توانند گزارش خودروهای دودزا و آلاینده را اعلام کنند تا تیم‌های گشت و رصد با متوقف کردن این خودروها وضعیت آلایندگی آنها را بررسی کرده و به مراکز مراجعه فنی ارجاع دهند.

براساس اعلام کارگروه دیده بان آلودگی هوا تعداد شکایات مردمی واصله به واحد ۱۳۷ شهرداری اصفهان در مدت مقرر ۱۲ مورد بوده و مابقی آن توسط نرم افزار ترافیک یار به ثبت رسیده و پیگیری شده است.

با توجه به اینکه شهرداری اصفهان معاینه فنی خودروهای عمومی و خدماتی را از خود آغاز کرد، در طرح دیده بان آلودگی هوا نیز خودروهای متعلق به شهرداری اصفهان که اتوبوس های شهری را نیز شامل می‌شود تحت رصد مردم قرار دارند.

طبق آخرین آمار از کارگروه دیده بان آلودگی هوا شهروندان اقدام به گزارش وضعیت آلایندگی ۱۲ اتوبوس شهری کرده اند که این اتوبوس ها تحت رصد و تست قرار گرفته و برای پیگیری وضعیت به مراکز معاینه فنی ارجاع داده شده اند.

کد خبر 363990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    1 0
    فرهنگ سازی، بدون نظارت و سختگیری پلیس کارایی ندارد. نهاد های شهری و انتظامی باید کمک کنند، پلیس با اقتدار و به انصاف با قانون شکنان برخورد کنند. از این رو مجهز کردن پلیس به دوربین و راه اندازی پلیس های موتورسوار تاثیر بسزایی در رفتار قانون شکنان خواهد داشت. با توجه به فضای مجازی و فعالیت های فرهنگی انجام شده امروزه کمتر کسی است که از موارد خلاف قانون اطلاعی نداشته باشد ولی در عمل برخی قانون شکنان با بی توجهی به راحتی حقوق دیگران را پایمال می کنند.