"علی‌بابا" ترافیک چین را کنترل می‌کند

"شرکت علی‌بابا" در چین سیستم نظارت بر شهر و کنترل ترافیک آن را در دست گرفته و در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، "علی‌بابا" غول خرده‌فروشی چین امیدوار است که امکان کنترل شهرها به کمک هوش مصنوعی به زودی در سراسر دنیا فراهم شود. یکی از این شیوه‌های کنترل شهری، استفاده از پروژه "مغز شهر" است که در شهر Hangzhou چین در حال اجرا است و بر هر وسیله نقلیه‌ای که در این شهر تردد می‌کند، نظارت دارد. جهانی شدن این پروژه که تا این لحظه موفق به کاهش ۱۵ درصد از حجم ترافیک شهر Hangzhou شده است، بسیار نزدیک به نظر می‌رسد.

البته امکان این موفقیت به کمک انبوهی از داده‌های تولید شده در سراسر جهان به وقوع خواهد پیوست. برای مثال استفاده از گوگل مپ و تعیین موقعیت مکانی، سبب می‌شود که برنامه مذکور، "در لحظه" داده‌های مورد نیاز را دریافت و بر جریان ترافیک نظارت کند؛ در نتیجه مناسب‌ترین مسیر را در اختیار کاربران قرار دهد. هر چند امکان هوشمندسازی تمام شهرهای جهان و وابستگی زیرساخت‌های شهری به نرم‌افزارها دشوار و حتی غیرممکن به نظر می‌رسد ولی این اتفاق در حال رخ دادن است و چین نخستین گام‌ها را در این زمینه برداشته است.

با توجه به اهمیت موضوع ترافیک، همکاری‌های دولتی با شرکت علی‌بابا و پلتفرم‌های رایانه‌ای آغاز و با نظارت بر ترافیک به کمک استفاده از داده‌های دریافتی از اداره حمل و نقل، سیستم‌های حمل و نقل عمومی، برنامه‌های نقشه‌برداری و با بهره‌گیری از صدها هزار دوربین کنترل ترافیک در سراسر شهر به مرحله اجرا گذاشته شد.

در ابتدا، شرکت علی‌بابا کنترل ۱۰۴ چراغ راهنمایی رانندگی را در ناحیه شهر Xiaoshan در دست گرفت و به همین دلیل در طول سال اول عملیات، حجم ترافیک این منطقه ۱۵ درصد کاهش یافت. در حال حاضر امکان تشخیص خودکار تصادفات جاده‌ای و ردیابی پارکینگ‌های غیرقانونی توسط نرم‌افزارهای این شرکت وجود دارد. این سیستم همچنین به طور مداوم ویدئوهای ترافیکی را به دنبال نشانه‌هایی از وقوع حوادث یا تصادفات به منظور ارسال اخطار به پلیس کنترل می‌کنند.

چنین موفقیتی سبب گسترش "مغز شهر" به دیگر شهرهای Hangzhou در سال گذشته نیز شد و حتی در حال حاضر پروژه مغز شهری علی‌بابا که هدف آن ایجاد یک سیستم بر پایه ذخیره ابری است که تمام اطلاعات مربوط به یک شهر را ذخیره و در راه کنترل شهر مورد استفاده قرار می‌دهد، علاوه بر چین، در شهر کوالالامپور مالزی نیز گسترش یافته و نتایج بسیار خوبی در پی داشته است. این پروژه با بکارگیری هوش مصنوعی با عنوان اختصاری "AI" داده‌های بسیاری را در زمینه هدایت جریان ترافیکی شهر گردآوری می‌کند. سپس این داده‌ها توسط الگوریتم‌های پردازش شده در ابر رایانه‌ها پردازش و به سیستم‌های شهری ارسال می‌شوند. در این راه، علی‌بابا تهیه نرم‌افزار را بر عهده دارد و تمامی اطلاعات مورد نیاز و داده‌ها از خود شهر به دست می‌آید.

کد خبر 363989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.