تدابیر کلانشهرهای جهان برای کاهش ترافیک

ترافیک، یکی از معضلاتی است که این روزها گریبانگر بسیاری از شهرهای دنیا شده است اما مدیران برخی کلانشهرها توانسته‌اند با همکاری شهروندان خود برنامه‌ای جامع برای کاهش ترافیک ارائه دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای بزرگ جهان در جریان جهانی شدن و رشد سریع خود با چالش‌های مختلفی رو به رو می‌شوند که یکی از مهم ترین آن‌ها، معضل ترافیک است. اما هر یک از کلانشهرها راه حل ویژه‌ای برای حل مشکل ترافیک، کاهش آلودگی هوا و رهایی از تردد بی وقفه خودروها ارائه داده‌اند که در اینجا به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

پیش‌بینی ترافیک پویا در شهر بارسلونا

شهر بارسلونا با استفاده از تکنولوژی هوشمند که برای مدیریت پارک خودروها به کار گرفته، توانسته پویایی شهری را توسعه بخشد. حسگرهایی که در نقاط مختلف پارکینگ‌ها کار گذاشته شده و همچنین ویدیوهایی که نقش تجزیه و تحلیل داده‌ها را بر عهده دارند، اطلاعات واقعی در مورد در دسترس بودن محل پارک خودروها فراهم می‌کند که این داده‌ها از طریق زیرساخت‌های وای فای شهری به رانندگان منتقل می‌شود. دوربین‌های کنترل ترافیک نیز بر میزان راه بندان به نسبت زمان نظارت می‌کنند و با توجه به شرایط ترافیکی، زمان سبزبودن چراغ راهنمایی را کاهش و یا افزایش می‌دهند.

برنامه سفر الکترونیکی شهر لندن

سامانه برنامه‌ریز الکترونیکی لندن شامل توصیه‌های فوری در مورد جاده‌های شهر لندن است که با استفاده از آن کاربران می‌توانند شیوه‌های مختلف جابه جایی نظیر پیاده‌روی، مترو، حمل و نقل دریایی، اتوبوس، تاکسی و یا دوچرخه را انتخاب کنند. در واقع کلید موفقیت برای سامانه برنامه ریز سفر ، تمایل تمام اپراتورها برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و ارائه آن به عموم مردم است. همچنین نسخه‌های موبایل برنامه‌ریز سفر که توسط توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های مختلف فراهم شده است، امکان ردیابی جی پی اس، رزرو تاکسی، نشان دادن بار ترافیک به نسبت زمان را فراهم می کند و به افرادی که دائما در حال تردد هستند، آزادی انتخاب شیوه‌های حمل و نقل را ارائه می‌کند.

سیستم حمل و نقل یکپارچه در شهر کپنهاگ

سیستم حمل و نقل یکپارچه‌ای که در پایتخت کشور دانمارک به کار گرفته می‌شود، روشی موثر برای کاهش ترافیک یا اجتناب از آن است. با استفاده از سیستم حمل و نقل یکپارچه، تهیه بلیط از طریق اپلیکیشن تلفن همراه و یا پیامک (SMS) و همچنین دستیابی به اطلاعاتی در مورد مکان، مقصد و بلیط آسانتر می‌شود و کاربران از انعطاف‌ و کارایی بیشتر برای انتخاب شیوه‌های مختلف حمل و نقل بهره مند می‌شوند. همچنین هماهنگی زمانی و مکانی ایستگاه‌های اتوبوس با امکانات محل پارک دوچرخه و ایستگاه‌های مترو، یکپارچه‌سازی تمام روش‌های حمل و نقل عمومی را فراهم می‌کند. با استفاده از تکنولوژی جی پی اس نیز زمان سفر با اتوبوس کاهش یافته و اتوبوس حق تقدم را در سفرهای جاده‌های خواهد یافت.

سیستم دوچرخه سواری عمومی در شهر هانگزو

یکی از بزرگترین برنامه‌های اشتراک عمومی دوچرخه در شهر هانگزو چین اجرا می‌شود. در این شهر حدود ۶۷ هزار دوچرخه و سه هزار مرکز سرویس‌دهی دوچرخه وجود دارد. یکی از دلایل عمومیت دوچرخه‌سواری در شهر هانگزو، دسترسی آسان به آن است، به گونه‌ای که افراد می‌توانند توسط یک کارت هوشمند یا ودیعه ای که به صورت نقد پرداخت می‌شود، دوچرخه کرایه کنند یا از دیگر سیستم‌های حمل و نقل عمومی استفاده کنند. همچنین یکی از علل موفقیت سیستم دوچرخه سواری عمومی در این شهر به دلیل هماهنگی آن با صنعت توریسم شهری (دوچرخه سواری یک فعالیت رایج در میان گردشگران محسوب می‌شود) است.

وسیع تر کردن مناطق عابر پیاده در شهر بروکسل

بروکسل از دیگر شهرهایی است که برای کاهش ترافیک شهری چاره‌ای درست اندیشیده است. جالب است بدانید که در پایتخت کشور بلژیک، سالانه ۱۶۰ ساعت از وقت افراد در ترافیک تلف می‌شود. یکی از برنامه‌های مسئولان شهر بروکسل برای کاهش این میزان، وسیع‌تر کردن مناطق پیاده‌روی است، به صورتی که برای نیل به این هدف در سال ۲۰۱۵ پیاده‌رویی در میدان مرکزی این شهر ساخته شد. همچنین ساخت مسیرهای بیشتر ویژه دوچرخه‌سواری و تغییر مسیر حرکت اتوبوس‌ها در مناطقی که ترافیک دارند  از دیگر راهکارهایی است که بروکسل برای کاهش بار ترافیک انجام داده است.

طرح سه شنبه‌های بدون خودرو در اصفهان

اصفهان یکی از شهرهایی است که همپای دیگر شهرهای جهان برای کاهش بار ترافیک اقداماتی موثر انجام داده است. طرح سه شنبه‌های بدون خودرو که با همکاری شهروندان در خیابان چهارباغ عباسی اجرا می‌شود، این امکان را فراهم می‌کند تا به طریقی شهر از آلودگی‌ها نجات یابد و روی آرامش ببیند. در واقع امنیتی که با ترافیک سنگین خودروها از شهر رخت بر بسته بود، اکنون به یمن سه‌شنبه های بدون خودرو در حافظه شهر ثبت شده است. طرح سه شنبه های بدون خودرو که از سوی شهرداری اصفهان به منظور کاهش ترافیک شهر از ۱۲ مردادماه سال ۹۵ اجرایی شد، اقدامی موثر برای نجات شهر اصفهان از آلودگی و ترافیک است. جالب است بدانید که  برخی شهرهای دیگر کشور نیز خواستار ارائه تجربیات مدیریت شهری اصفهان برای اجرای هر چه بهتر این طرح در شهر خود بودند. همچنین طرحی نظیر سه شنبه‌های بدون خودرو در فرانسه و چند کشور دیگر جهان نیز در حال اجرا شدن است. امید است هر روز شاهد پررنگ شدن بیشتر اجرای این طرح در مناطق مختلف شهری اصفهان و کاهش ترافیک این کلانشهر زیبا باشیم.

گزارش: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 363918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    0 0
    طرح شنبه های بدون خودرو در پاریس و کلانشهرهای دنیا قابل مقایسه با اجرای این طرح در اصفهان نیست.