" کلاس شهر" در ۱۰۰ مدرسه به صورت پایلوت اجرا می‌شود

بعدازظهر امروز (دوشنبه) ویژه برنامه‌ "کلاس شهر" به صورت پایلوت در دبستان دخترانه نبوت در منطقه 12 محله ملک شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویژه برنامه‌ "کلاس شهر" پس از سه ماه فعالیت کارشناسی و برگزاری دوره‌های مختلف با هیئت‌های اندیشه ورز از سوی شهرداری اصفهان مطرح و مقرر شد که دغدغه‌های شهروندی و اجتماعی در مدارس بررسی شود.

در این راستا جلساتی از سوی شهرداری اصفهان و اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار و محتوای آموزشی کلاس شهر تعیین شد، بنابراین قرار است در هفته یک روز کارکنان اداره توسعه فرهنگ شهروندی و تیم‌های هنری و آموزشی در تعدادی مدارس تمام وقت حضور یابند؛ این تیم‌ها با استفاده از ابزار هنر و مؤلفه‌های آن مفاهیم شهروندی را به دانش‌آموزان منتقل می‌کنند و همان روز یک فضای آموزشی ویژه والدین برگزار می‌شود تا همان آموزه‌هایی که دانش آموزان به واسطه فعالیت‌های هنری آموزش دیده اند، به شکل تئوریک به والدین آموزش داده شود.

آشنایی دانش‌آموزان با حقوق شهروندی

کوروش محمدی، رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان بعدازظهر امروز - دوشنبه ۱۷ دی ماه- در ویژه برنامه کلاس شهر مدرسه نبوت حضور یافت و اظهار کرد: مدرسه نبوت به عنوان پایلوت اجرای برنامه‌های آموزشی "کلاس درس" با همکاری آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و معاونت فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان انتخاب شده است؛ هدف از این برنامه افزایش مهارت دانش‌آموزان و خانواده‌ها، افزایش توانمندی و افزایش قابلیت آنان است.

وی با اشاره به فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: هدف این شبکه‌ها که هزینه‌های آن به وسیله دشمنان در خارج از کشور تامین می‌شود، مادران و قطع ارتباط بین خانواده‌ها است؛ در این راستا باید انحرافات اجتماعی، اخلاقی و رفتاری و اختلافاتی که منجر به طلاق می شود، مورد توجه قرار گیرد؛ چنان‌چه ارتباطات واقعی در خانواده تقویت شود، می‌توان از فضاهای مجازی برای گسترش و تقویت این ارتباطات در خانواده‌ها استفاده کرد.

وی ضمن تشکر از مدیران آموزش و پروش و معاونت فرهنگی شهرداری گفت: این برنامه‌ها و هم افزایی آنها می‌تواند موجب کسب مهارت‌های ارتباطی، آگاهی و افزایش دانش شهروندان و دانش آموزان نسبت به حقوق شهروندی شود و به بهبود روابط در خانواده‌ها نیز کمک کند.

آموزش مفاهیم شهروندی در "کلاس درس"

مرتضی رشیدی، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در این مراسم اظهار کرد: با توجه به اینکه فعالیت‌هایی پراکنده از سوی آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و شهرداری در زمینه فرهنگسازی حوزه‌های مختلف همانند بازیافت، پسماند و ترافیک در حال انجام بود، ما را بر آن داشت تا طرحی مشترک برای ارتقاء فرهنگ شهروندی تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه " کلاس شهر" در ۱۰۰ مدرسه به صورت پایلوت اجرا می‌شود، ادامه داد: در این طرح در نظر داریم با استفاده از ابزار هنر و مولفه‌های آن مفاهیم شهروندی را به دانش آموزان منتقل کنیم؛ در این راستا سرفصل‌های شهری برنامه‌ها برای هر منطقه متناسب با نیازهای فرهنگی و اجتماعی آن منطقه برنامه‌ریزی شده است.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان افزود: این برنامه به منظور آموزش مفاهیم شهر و شهروندی و بهبود مهارت ارتباطی دانش‌آموزان در قالب جلسات کارشناسی و دانشگاهی و با حضور نمایندگانی از نیروی انتظامی و شهرداری به انجام رسید و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

رشیدی ضمن تشکر از همکاری آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد: این هم افزایی موجب بهبود فرآیند آموزش و به خصوص پرورش شود.

آموزش‌ها در حوزه حمل و نقل، ترافیک و آتش نشانی است

احمد رضایی، رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: "کلاس شهر" برای دانش آموزان اول تا سوم دبستان تدارک دیده شده است؛ در این طرح دانش آموزان مفاهیم شهروندی را با استفاده از روش‌های خلاقانه آموزش می‌بینند و این مفاهیم با استفاده از کاردستی، نمایش عروسکی و کاردستی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش شهروندی در مدارس طی مدت نیم روز و برای دانش آموزان و اولیاء آنان ترتیب داده شده است.

رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان ادامه داد: زنگ اول و دوم، مربیان با حضور در کلاس به دانش آموزان، آموزش های لازم را ارایه می‌دهند، اولیاء نیز به صورت جداگانه در دوره آموزشی شرکت می‌کنند که امروز پلیس فتا آموزش‌هایی را به اولیا ارائه داد؛ زنگ سوم نیز اولیا و دانش‌آموزان به صورت مشترک در جشنی که برای آنان در نظر گرفته شده، شرکت کرده و آموزش‌های لازم را می‌بینند.

وی اضافه کرد: آموزش‌ها در حوزه‌های حمل و نقل، ترافیک، پلیس فتا و آتش‌نشانی به دانش‌آموزان ارایه می‌شود؛ در پایان برنامه، برگه ای در اختیار دانش آموزان قرار گرفته که دانش آموزان با مراجعه به سایت درج شده می‌توانند ۱۰ سوال مربوط به آموزش آن روز را جواب دهند؛ که به سه نفر از دانش آموزان برتر جوایزی از سوی اداره توسعه فرهنگ شهروندی ارایه می‌شود.

کد خبر 363891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.