گردشگری شهری مولد اشتغال و ثروت ملل در حال توسعه است

کارشناس اقتصاد گردشگری گفت: گردشگری به‌ویژه گردشگری شهری در بسیاری از شاخص‌ها صنعت شماره یک جهان به شمار می رود و از بزرگ‌ترین مولدهای اشتغال و ثروت در جهان و موتور اقتصادی برای ملل توسعه‌یافته و در حال توسعه است.

مهدی سوبرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه گردشگری در پویایی اقتصاد شهری نقش مهمی دارد، اظهار کرد: شهرها به عنوان یک نهاد جغرافیایی، نقش اصلی را در ارتباط با گردشگری بر عهده دارند و با ورود گردشگران به شهرها، تقاضا برای خدماتی از قبیل اقامت، پذیرایی، حمل‌ونقل و نظایر این‌ها شکل می‌گیرد و با پاسخگویی به این تقاضا، پویایی اقتصادی رخ می دهد.

وی افزود: گردشگری شهری یکی از راهکارهای اصلی ایجاد درآمد پایدار برای شهر است، با توجه به اینکه گردشگری در واقع یک مسئله اقتصادی است، کارشناسان گردشگری زیادی تاکید بر انجام اقداماتی در راستای افزایش سهم درآمدی این صنعت در درآمد پایدار شهری دارند.

این فعال حوزه گردشگری، برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت‌های شهری، توسط مدیران شهری را عامل افزایش درآمد پایدار دانست و خاطر نشان کرد: مدیران می‌توانند از طریق توسعه زیرساخت‌های شهری از قبیل شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل، تأسیسات و تجهیزات شهری، توسعه فضاهای باز شهری، فضاهای تفریحی‌فراغتی و برنامه‌ریزی برای زیرساخت‌های خدماتی، گردشگری شهری را رشد و توسعه دهند که همین امر در طی زمان به ایجاد درآمد پایدار برای شهر و مدیریت شهری منتهی می شود.

سوبرانی تصریح کرد: سود اقتصادی و درآمد حاصل از گردشگری به صورت مستقیم و غیرمستقیم، قابل بررسی است و رشد اقتصادی ناشی از سرمایه‌گذاری در آن می تواند در آینده، درآمد و اشتغال ایجاد کند. از نظر اقتصادی، درآمد حاصل از گردشگری خارجی و حتی داخلی برای هر کشوری در حکم صادرات است.

وی ادامه داد: منافع و درآمد مستقیم در گردشگری، هزینه‌هایی است که گردشگران و مسافران، به طور مستقیم صرف خرید کالا و خدمات می‌کنند و مزایای غیرمستقیم نیز از طریق گردش پول و هزینه ای که مسافر در مقصد خرج می‌کند، ایجاد می شود. این هزینه در سامانه اقتصادی شهر به جریان می‌افتد و سبب تحرک چندباره اقتصاد و افزایش سطح درآمد مردم می‌شود که یک اثر تکاثری است.

این کارشناس اقتصاد گردشگری با اشاره به اینکه صنعت گردشگری یکی از بزرگ و متنوع‌ترین صنایع جهان محسوب می شود، گفت: در حقیقت می توان گفت گردشگری در بسیاری از شاخص ها صنعت شماره یک جهان به شمار می رود و در حقیقت گردشگری و به خصوص گردشگری شهری از بزرگ‌ترین مولدهای اشتغال و ثروت در جهان و موتور اقتصادی برای ملل توسعه‌یافته و در حال توسعه است.

سوبرانی خاطر نشان کرد: نواحی شهری با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری که دارند، مقاصد گردشگری مهمی در جهان محسوب می‌شوند، شهرها معمولاً جاذبه‌های متنوع و بزرگی شامل موزه‌ها، بناهای یادبود، سالن‌های تئاتر، استادیوم‌های ورزشی، پارک‌ها، شهربازی، مراکز خرید، مناطقی با معماری تاریخی و مکان‌هایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور را دارا هستند که باعث جذب گردشگران بسیاری می‌شود.

کد خبر 363845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.