۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
هر گنجشک یک لقمه

هم زیست انسان هستند و کمتر در محلی که انسان نباشد دیده می‌شوند، پرندگانی اجتماعی و بردبار که حاضر به تحمل هر شرایطی هستند. بارها شده است که آواز صبحگاهشان روی درختان هر خانه و خیابانی روحی تازه به زندگی خشک انسان‌ها هدیه دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گنجشک‌ بی‌آزارترین پرنده‌ای است که کنار انسان زندگی می‌کند، این پرندگان همواره دسته جمعی زندگی و دسته جمعی نیز زاد و ولد می‌کنند، حداکثر طول بدنشان ۱۳ تا ۱۴ سانتی‌متر و حداکثر وزشان ۲۵۰ گرم است؛ گنجشک‌ها در مناطق مسکونی کشاورزی و به ندرت دور از محل آدمی زندگی می‌کند. شاید برای بسیاری خوردن کنجشک فقط در حد ترانه قدیمی گنجشکک اشمی مشی باشد،‌ که در نهایت به دست قصاب می‌افتاد و برای حاکم پخته می‌شود اما دیدن بسته‌های از گنجشک‌های سلاخی شده در مرغ فروشی‌ها چندان خوشایند نباشد.

خوردن گوشت ناچیز گنجشک به باور برخی افراد به دلیل وجود کلیسم برای کودکان مفید است، با این حال شاید اگر از خود کودکان بپرسید خوردن این پرنده دوست داشتنی زیاد برایشان جذابیت نداشته باشد! فراوانی شمار گنجشکان و دسترسی و سهل و آسان به این پرنده دلیلی شده تا شکار آن افزایش یابد و دستداران محیط زیست را گلایه مند کند.

دانه‌های سمی، تفنگ بادی یا ساچمه‌ای، میله‌های آغشته به چسب موش و یا حتی یک تور پلاستیکی ساده و ... راهکارهایی است که شکارچیان برای به دام انداختن گنجشک‌ها از آن استفاده می‌کنند و خود را به لذت گوشت ناچیز این پرنده دعوت کنند. رفتاری که این روزها بیش از گذشته در گوشه و کنار کشور دیده می شود و بیانگر نامهربانی برخی از مردمانمان با حیوانات است. هر چند به اعتقاد بسیاری از شکارچیان گنجشک تعداد این گونه پرنده زیاد است اما شکار بی رویه در فصول مختلف نه تنها بر هم زننده چرخه طبیعت خواهد بود بلکه روند انقراض این گونه پرنده را نیز تسریع می بخشد.

گنجشک‌ها را پنجشنبه و جمعه شکار کنید!

حسین اکبری، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گویی با خبرنگار ایمنا با اشاره به وجود پنج گونه گنجشک اشاره می‌کند و می‌گوید: در استان اصفهان از جمله شهر اصفهان پنج گونه گنجشک از خانواده گنجشک (passeridae) وجود دارد که  پر جمعیت ترین آن گنجشک خانگی است، اما گنجشک درختی  کمتر در میان درختان دیده می شود، گنجشک سینه سیاه نیز به صورت زمستان گذران و گنجشک های گلو زرد و خاکی نیز به صورت تابستان گذران در سطح شهر دیده می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: شکار گنجشک‌ها تنها با اخذ مجوز شکار پرنده قانونی است و البته فصل مجاز شکار این پرنده بر اساس پروانه مربوطه معمولاً نیمه دوم پاییز تا بهمن است و در این بازه زمانی تنها روزهای پنجشنبه و جمعه  شکار مجاز بوده و در هر روز به ازای یک پروانه، حداکثر شکار چهار گنجشک قانونی است، شکار هر گونه گنجشک بدون اخذ پروانه یا در خارج از فصل و روزهای تعیین شده غیر قانونی محسوب شده و مستوجب پیگرد قانونی است، البته یگان ویژه حفاظت از زیست و محیط بانان هر شهرستان  در سطح استان با هر گونه شکار غیر مجاز برخورد قانونی دارند

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان در خصوص آمار گنجشک‌ها در سطح استان اصفهان می‌گوید: گنجشک‌ها به ویژه گنجشک‌های خانگی از نظر جمعیت به تعداد بسیار زیاد در هر شهر، روستا و در هر نوع زیستگاهی اعم از دشتی، تپه ماهور، کوهستانی، بیابانی و جنگلی اطراف رودخانه‌ها و تالاب‌ها وجود دارند به این دلیل که گنجشک‌ها دارای سازگاری بسیار زیادی نسبت متغیرهای زیستگاهی و آب و هوایی هستند. البته ارایه هر گونه آمار نیازمند اجرای تحقیقات و روش های آماری تخصصی است، ولی در مجموع می‌توان گفت گنجشک‌ها از جمله پرندگانی هستند که بالاترین جمعیت در سطح استان را به خود اختصاص داده است.

گنجشک و انسان بیماری مشترک ندارند

به گفته رضا فدایی، مسئول بیماری های واگیردار  معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تا کنون گزارشی مبنی انتقال بیماری از کنجشگ به انسان وجود نداشته است با این حال فروش گوشت گنجشک در مغازه‌ها با شکار آنها دو معقوله کاملاًمتفاوت است. حسین صفاری، مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در این خصوص می‌گوید: گنجشک‌ها پرندگان آزاد زیست هستند، ضوابط شکار آن را سازمان محیط زیست تعیین می‌کند، اما از دیدگاه دامپزشکی شکار هر گونه از این پرنده ممنوع است و کشتار آن تایید نشده است.

وی می افزاید: کشتار هر گونه پرنده باید زیر نظر دامپزشکی باشد مانند مرغ و شترمرغ و... تا برای کشتار آنها تمهیدات بهداشتی و دامپزشکی انجام شود. عرضه هر گونه فراورده‌های خام دامی اعم از دام و طیور نیز باید تاییدیه دامپزشکی داشته باشد. البته اگر قوانین سازمان‌های دیگر نظیر محیط زیست ممنوعیت برای کشتار آن حیوان وجود نداشته باشد.

 مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص رعایت بسته بندی گنجشک ها تصریح می‌کند: گنجشک‌هایی که در مغازه‌ها به فروش می‌رسد هیچگونه بسته بندی بهداشتی ندارد و اصلاً مشخص نیست که شرایط بهدشتی برای ذبح آنها رعایت شده یا نه و در چه شرایط فرآوری می‌شود؛ از این رو به مردم توصیه می‌کنیم که گوشت گنجشک خریداری نکنند.

صفاری تاکید می کند: گوشت گنجشک در مرغ فروشی‌ها عرضه نمی شود و در صورت مشاهده مردم این مسئله را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند؛ در مرحله اول با دادن تذکر و در صورت تکرار با دریافت تعهد و جمع آوری و معدوم کردن پرندگان برخورد می‌شود، در مرحله دوم ارجاع به مراجع قضایی و در مرحله پایانی مغازه شخص  پلمب می‌شود.

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه ۳۰۰ بازرس باید بر ۱۲۰ هزار مرکز توزیع و پخش فرآورده‌های گوشتی نظارت کنند،ادامه می‌دهد: برای عملکرد بهتر برای تامین سلامت جامعه نیازمند همکاری مردم هستیم. 

کد خبر 363711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.