هوای سرد بر طول عمر تاثیرگذار است!

بررسی‌های اخیر محققان دانشگاه شیکاگو در ایلینوی نشان می‌دهد که دمای هوای سرد می‌تواند طول عمر افراد را افزایش دهد اما ژن‌ها تعیین‌کننده این تغییرات هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دانشمندان آزمایشگاه زیست شناسی دریایی (MBL) دانشگاه شیکاگو با استفاده از موجودات دریایی کوچک با نام "Rotifers"، فاکتورهای موثر بر افزایش سن افراد را مورد بررسی قرار دادند. این موجودات میکروسکوپی چندین مزیت نسبت به سایر مدل‌های بیولوژیکی مانند مگس‌های میوه (fruit flies) داشتند.

اول از همه، آن‌ها دارای ژن‌های مشترک زیادی با انسان هستند و دومین مزیت اینکه نسبت به نمونه های قبلی از بدن شفاف‌تری برخوردار هستند و همین خاصیت، زیست شناسی آن‌ها را ساده‌تر می‌کرد. علاوه بر این بدن این آبزیان کوچک دارای بیش از هزار سلول است که از سیستم عصبی تکامل یافته شامل مغز، بافت ماهیچه‌ای و سیستم‌های تولید مثل و گوارش تشکیل شده است.

به گفته محققان برای چندین دهه، نظریه "رادیکال آزاد "( The free radical theory)، معروف‌ترین مفهوم در زمینه پیری" بوده است و دانشمندان برای بیان این موضوع که چرا برخی از گونه‌های حیوانی در شرایط آب و هوایی سردتر، عمر طولانی‌تری دارند از این تئوری استفاده کرده‌اند. طبق این نظریه عمر حیوانات به دلیل تولید گونه‌های اکسید کننده واکنش پذیر (ROS) افزایش می‌یابد.

 حال زمانی که هوا سردتر شود، سرعت متابولیکی کاهش یافته و تولید گونه‌های اکسید کننده واکنش پذیر کمتر می‌شود. در نتیجه آسیب‌های سلولی کمتری در طول زمان رخ می‌دهد و روند پیری کاهش می‌یابد. محققان آزمایشگاه MBL تاثیر دمای سرد بر طول عمر افراد را بر روی ۱۱ گونه rotifers بررسی کردند. به گفته آن‌ها اگر تئوری رادیکال آزاد درست باشد، فرآیند افزایش طول عمر در این ۱۱ گونه مانند هم خواهد بود.

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که در بیشتر گونه‌ها، درجه حرارت پایین، دوره تولید مثل را افزایش و دوره پس از تولد (post-reproductive period) را کوتاه‌تر می‌کند که این موضوع بیانگر افزایش سلامت در اکثر گونه‌ها است. همچنین بسته به آرایش ژنتیکی، دمای هوای سرد می‌تواند نسبت طول عمر را که مربوط به سلامت افراد می‌شود، افزایش دهد. بنابراین زمانی که از شیوه‌های درمان افزایش سن صحبت به میان می‌آید، باید توجه بیشتری به تنوع ژنتیکی صورت گیرد.

کد خبر 363626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.