سبقت موتورسیکلت‌ها از خودروها در آلودگی هوا

یک کارشناس حمل و نقل گفت: از لحاظ کمی تعداد موتورسیکلت‌ها کمتر از خودروهای شخصی است، اما نقش آن‌ها در کاهش کیفیت هوا بیشتر از خودروها است.

محمد پور میدانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نتیجه مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد میزان آلایندگی هوای موتورسیکلت‌ها تا هفت برابر بیشتر از آلایندگی خودروهای شخصی است که این موضوع توجه بیشتر در کاهش استفاده از این وسیله نقلیه را می‌طلبد.

وی افزود: تلاش مسئولان شهری در کاهش آلودگی هوا باید به گونه‌ای باشد که از استفاده موتورهای برقی به جای موتورسیکلت بنزین سوز و گاز سوز حمایت شود و همچنین نسبت به اجرا نکردن طرح معاینه فنی موتورسیکلت‌ها اعمال قانون شود.

کارشناس واحد مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: متاسفانه شاهد نظارت جدی از طرف مسئولان بر روند تولید موتورسیکلت‌ها در کارخانجات و همچنین واردات این دستگاه از خارج کشور نیستیم به طوری که این موضوع باعث استفاده ‌غیر استاندارد از این وسیله نقلیه شده است.

پورمیدانی راهکار دیگر در کاهش آلودگی هوا در شهر اصفهان را اجرای طرح‌های تشویقی و طرح‌های محدودیتی ترافیکی در شهر دانست و تصریح کرد: برای توسعه حمل و نقل عمومی باید شرایطی ایجاد شود که شهروندان استفاده از حمل و نقل عمومی را به استفاده از خودرو شخصی ترجیح دهند؛ طرح استفاده از خطوط ویژه و خطوط ریلی و کاهش اتلاف وقت مسافران در زمان استفاده از حمل و نقل عمومی از برنامه‌هایی است که می‌توان شهروندان را به سوی استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی سوق داد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح محدودیت برای ورود به مراکز شهر و دریافت عوارض هنگام ورود خودرو شخصی یکی از مهمترین راهکارها برای کنترل  ترافیک شهر است، همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا نیز این رویکرد توانایی کاهش مباحث ترافیکی و افزایش کیفیت هوا را همراه داشته است.

کارشناس واحد مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان راه اندازی خطوط بی. آر. تی را راهکاری توام با تشویق و محدودیت برای شهروندان دانست و گفت: از آن جایی که این خطوط عرض خیابان را کاهش داده، طرحی محدودیتی است، اما به منظور پوشش حمل و نقل تعداد زیاد مسافر یک طرح تشویقی به حساب می‌آید.

پورمیدانی در زمینه کاربرد طرح زوج و فرد و کاربرد آن در کنترل ترافیک گفت: این طرح مطلوب نیست و از لحاظ علمی رد شده است، زیرا تاثیر چندانی در کاهش استفاده از خودرو شخصی نداشته است.

کد خبر 363375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.