نگاه ویژه شورای پنجم به محیط زیست و آسیب های اجتماعی

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تغییر سبک زندگی در پنج منطقه شهرداری توسط NGOها در حال اجرا است، گفت: درصدد تغییر سبک زندگی بر اساس سبک زندگی اصیل ایرانی و اسلامی با محوریت خانواده هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی در برنامه رادیویی «صدای شهر» در خصوص روند ایجاد کمیسیون تخصصی امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: محیط زیست و آسیب های اجتماعی دو اولویت مورد توجه در شهر اصفهان است؛ این دو موضوع ذیل کمیسیون‌های دیگر در شورای اسلامی شهر اصفهان فعالیت داشت و اندکی مورد غفلت قرار گرفته بود، از این رو در دومین سال فعالیت شورای پنجم نسبت به ایجاد این کمیسیون اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه محیط زیست و مباحث اجتماعی به عنوان اولویت کلان شهر اصفهان مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: در کمیسیون اجتماعی و محیط  زیست، دو کمیته اجتماعی و حوزه‌های آب، آلاینده‌ها و ذرات معلق تشکیل شده است که ذیل کمیته اجتماعی کارگروه‌های زنان، کودکان، سمن ها و سازمان های مردم نهاد دیده شده و برنامه هایی در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توانمندسازی اقشار آسیب پذیر از جمله زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، کارتن خواب‌ها و معتادان متهاجر و دیگر آسیب های اجتماعی انجام می‌شود.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این کمیسیون با تشکیل کمیته‌های ویژه آب، آلاینده‌ها، ذرات معلق و NGOها نگاه ویژه به مشارکت مردم در برنامه‌های زیست محیطی و اجتماعی دارد. کارگروه آب با حضور اساتید دانشگاهی، مدیران شهری و مسئولان محیط زیست تشکیل شده و جلسات خود را برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه شورای شهر وظیفه مشخصی در حوزه آب به صورت تعریف شده ندارد، اما می‌توانیم حساسیت‌ها را افزایش داده و در راستای کمک به احیاء زاینده رود و تامین آب شرب سالم برای شهروندان تلاش کنیم، افزود: باید توجه داشته باشیم که بر اساس اعلام سازمان‌های مرتبط با حوزه سلامت، اصفهان از لحاظ آمار بیماران مبتلا به سرطان و ام اس رتبه های بالای کشور را به خود اختصاص داده است و بر اساس آمارهای موجود از عوامل مهم مرگ و میر در این شهر، سرطان و بیماری‌های ریوی بوده که این موضوع جای تأمل دارد.

محمدی با ابراز تأسف از اینکه امروزه شهر اصفهان به لحاظ زیست محیطی از شرایط خوبی برخوردار نیست، افزود: تعداد روزهای سالم شهر اصفهان در سال جاری زیاد نبوده و در اکثر روزها هوا برای گروه‌های حساس و بیماران قلبی و کودکان ناسالم بوده است. وضعیت هوا در شهر اصفهان به لحاظ آلاینده‌های گازی و ذرات معلق شرایط نامتعادلی دارد و آنالیزها نشان می‌دهد روزهای زیادی را در طول سال و ماه، سالم سپری نمی‌کنیم، از این رو نیاز به انجام مراقبت‌ها و تلاش‌های بیشتر احساس می‌شود.

برای نوسازی ناوگان حمل و نقل اصفهان مصمم هستیم

وی با بیان اینکه تعاملی با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برقرار شده تا مباحث بیماران خاص را به طور جدی دنبال کنیم و آسیب شناسی لازم را برای کنترل آلاینده‌ها، ذرات معلق و تاثیراتی که مواد غذایی ناسالم بر شیوع بیماری‌ها دارد، انجام دهیم، افزود: تاکنون در هیچ یافته علمی ثابت نشده که محصولات کشاورزی اصفهان آلودگی دارد و اگر سخنانی اعلام شده، تنها بر اساس حدس و گمان صحبت می شود.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دو مطالعه را در مدیریت شهری توسط دانشگاه اصفهان در خصوص ذرات معلق و دانشگاه صنعتی پیرامون منابع آلاینده شهر در دست انجام داریم تا بدانیم کدام منابع آلاینده بیشتر آلایندگی دارد و به سمت اصلاح آنها گام برداریم؛ البته نتایج این دو مطالعه تا خردادماه ۹۸ به صورت قطعی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان حذف اتوبوس‌های آلاینده از چرخه ناوگان حمل ونقل شهری را در دستور کار دارد، افزود: برای تحقق این مهم شورای شهر اعتبار ویژه برای نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها در نظر گرفته است. در حال حاضر عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان ۹ سال است و از این رو برای نوسازی ناوگان مصمم هستیم.

محمدی با بیان اینکه به دنبال تقویت صنایع دستی در اصفهان به عنوان صنعت پاک هستیم، ادامه داد: به منظور توسعه گردشگری پایدار، صنایع دستی و صنعت گردشگری را رونق می‌بخشیم. همچنین در بخش تردد پاک نیز توسعه ایستگاه‌های دوچرخه و افزایش پیاده راه های فرهنگی در شهر اصفهان را نیز در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه روزانه در اصفهان حدود شش هزار خودرو تک سرنشین تردد می کند در حالی که این شهروندان می توانند با استفاده از اتوبوس و مترو سفرهای شهری خود را انجام دهند، تصریح کرد: تعیین عوارض سنگین برای کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین باری که به سمت شهر اصفهان تردد می‌کنند، در دستور کار قرار گرفته است.

سکونت ۵۰۰ هزار حاشیه‌نشین در اصفهان

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حدود ۴۵۰ هزار تا نیم میلیون نفر حاشیه نشین در شهر اصفهان با شرایط نامساعد امکانات و تحصیل، زندگی می‌کنند گفت: در شهر اصفهان همچنین با پدیده زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، متکدیان و معضل رو به رشد اعتیاد مواجه هستیم و برای اینکه به این موضوعات به خوبی رسیدگی کنیم، در حال حاضر طرحی را در دستورکار داریم که بر اساس آن برای تعداد قابل توجهی از زنان سرپرست خانوار شهر اصفهان که مشکلات معیشتی دارند، با همکاری تعاونی های فرش شغل ایجاد و بیمه واریز شود تا ضمن امنیت شغلی، توانمندسازی آنها صورت گیرد.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: این طرح در ابتدا در مناطق برخوردار اجرا و سپس به سایر مناطق تسری می یابد که امیدواریم تا یکسال آینده جمعیت زیادی از زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار دهیم.

وی با بیان اینکه برنامه های تغییر سبک زندگی در پنج منطقه شهرداری توسط NGO ها در حال اجرا است، گفت: درصدد تغییر سبک زندگی بر اساس سبک زندگی اصیل ایرانی و اسلامی با محوریت خانواده هستیم، همچنین درصدد ایجاد کارآفرینی اجتماعی در شهر هستیم تا به واسطه آن به محیط زیست شهر نیز کمک کنیم.

کد خبر 363300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.