تعارضات زناشویی را چگونه مدیریت کنیم؟

دکترای مشاوره و زوج درمانی گفت: زن و مرد با شناحت منطقی از یکدیگر می‌توانند تعارضات موجود در روابطشان را مدیریت کرده و از بروز هرگونه حس منفی بین خودشان جلوگیری کنند.

روناک عشقی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شناخت منطقی زوجین از یکدیگر یکی از فاکتورهای اصلی ارتباط سالم بین آن‌هاست، اظهار کرد: ازدواج یکی از پیچیده‌ترین روابط انسانی است که برای بقا و حفظ آن نیاز به ارتباط سالم است و یکی از فاکتورهای این ارتباط سالم شناخت‌های منطقی زوجین از یکدیگر است؛ در واقع نگاه زوجین در هنگام رویارویی با تعارضات در خصوص حل یا تشدید آن تأثیر بسزایی دارد.

وی معتقد است متاسفانه زمانی که شناخت منفی وجود دارد زوجین در روابطشان نقاط مثبت همسر را نادیده می‌گیرند و با توجه زیاد به نقاط منفی به مشکلات می‌نگرند و همین اتفاق باعث می‌شود که در نظر آنها مشکلات بسیار بزرگ جلوه کند و تفسیرهای منفی داشته باشند.

دکترای مشاوره و زوج درمانی با تاکید بر اینکه شناخت غیر منطقی ناخودآگاه است و باید آن را مدیریت کرد افزود: در واقع فرد متوجه نیست فیلترهای شناختی مغزش در حال انجام چه کاری است و هر چقدر که زوجین شناخت منطقی و مثبتی داشته باشند راحت‌تر می‌توانند مشکلات را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه زوج‌های مثبت گرایی که شناخت منطقی از زندگیشان دارند اصولاً رضایت زناشویی بالاتری را دارند اظهار کرد: حافظه انسان بسیار قوی است و گاهی اوقات بسیاری موارد را سانسور کرده و بعضی موراد را هم بزرگ می‌کند، این عکس العمل‌ها وابسته به شیوه تربیتی، ژنتیک و محیطی است که شخص از دوران کودکی در آن بزرگ شده است.

عشقی معتقد است که بین این موارد با مغلطه منطقی تفاوت وجود دارد. در مغلطه منطقی فرد خودآگانه یک سری استدلال  آورده با توجیه و دلیل تراشی کردن و آوردن استدلال‌های منفی و اشتباه سعی دارد که موضوع را بزرگ کند. اما خطای شناختی ناخودآگاه است و فرد همه چیز را منفی دیده و حس منفی دارد.

وی ادامه داد: علت ایجاد حس منفی این است که در هنگام تعارض به طور طبیعی هیجانات منفی بروز می‌کند و فردی که با همسرش در تعارض است، هیجانات منفی مثل خشم، عصبانیت، ناامیدی، غم و احساس ناعادلانه بودن دارد.

دکترای مشاوره و زوج درمانی با اشاره به اینکه هیجانات منفی منجر به بروز فیلترهای شناختی منفی می‌شود گفت: زوجین می‌توانند با آموختن بیشتر به شکل آگاهانه‌تری این خطاهای شناختی را در همان لحظه مدیریت کنند و به مسائل زندگی نگاه مثبت‌تری داشته باشند.

وی تاکید کرد: خطاهای شناختی زیاد است اما ذهن خوانی یکی از مهم‌ترین موارد است که در روابط زوجین مشکل ایجاد می‌کند. در این ذهن خوانی فرد بر این باور است که قدرت زیادی دارد و می‌تواند جای دیگران فکر و احساس کرده و تصمیم بگیرد و این باور و شناخت غیر منطقی است که موجب اختلاف در روابط زناشویی است.

عشقی با بیان اینکه انسان‌ها با شنیدن انتقاد بعد از مدتی خسته شده و همزمان واکنش نشان می‌دهند گفت: باید قبل از رسیدن به این مرحله به دنبال راهکار بود. شناخت منطقی در روابط اجتماعی با اعضای خانواده ودوستان و همکاران موجب حل مسائل در زندگی زناشویی می‌شود.

وی با بیان اینکه تعمیم افراطی یکی دیگر از باورهای غیر منطقی است که مشکلات زوجین را حل نشده باقی می‌گذارد ادامه داد: خود گویی‌های منفی زوجین قضاوت منفی به دنبال دارد. تفکر سیاه و سفید (صفر و صدی) یکی دیگر از باورهای غیر منطقی است که فرد یا شخص همسرش را بدون ایراد و عیب دیده یا اینکه او را دارای عیب و نقص می‌بیند. در حالی که در بین این طیف خاکستری هم وجود دارد.

دکترای مشاوره و زوج درمانی خاطرنشان کرد: اغراق نمایی یکی دیگر از تحریف‌های شناختی است که فرد همه چیز را بزرگ می‌کند. باید اندیشی از دیگر دیدگاه‌های غلط زوجین است که در ذهن خود ایده‌آل‌هایی داشته و از همسر هم این ایده آل‌ها را  انتظار دارد. این باید و نبایدها باعث می‌شود که فرد دچار مطلق‌گرایی شود و همه این موارد جلوی حل مساله سازنده در زندگی زوجین را می‌گیرد.

کد خبر 363257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.