ایرادات بودجه ۱۳۹۸ از دیدگاه حاجی دلیگانی

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلات اساسی بودجه ۹۸ پرداخت یارانه‌های غیر نقدی است که حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برای آن هزینه می شود، در حالیکه اهداف پرداخت این یارانه غیر نقدی محقق نخواهد شد.

حسینعلی حاجی دلیلگانی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون ارزشیابی‌اش از بودجه ارایه شده توسط دولت اظهار کرد: یکی از اشکالات اساسی بودجه ارایه شده توسط دولت دوازدهم به مجلس این است که هرسال که می گذرد از اعتبارات عمرانی کم شده و به اعتبارات هزینه‌ای و جاری اضافه می‌شود؛ در صورتی که حدود نیمی از بودجه کشور برای پرداخت حقوق کارمندان دولت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اختصاص دویست و ده هزار میلیارد تومان فقط برای پرداخت حقوق کارمندان دولت ضعف بزرگ این بودجه تلقی می شود؛ افرادی در دولت کارهایی شبیه به بقیه دارند، اما حقوقی با اختلاف چند برابر دریافت می‌کنند که این موضوع بارها بررسی شده، اما برای حذف حقوق های نجومی هیچ تدبیری اندیشیده نشده است.

حاجی دلیلگانی افزود: ضعف بعدی که در بودجه مشاهده می شود اسناد خزانه اسلامی و مابقی اوراق است که نه تنها مشکلی را برطرف نکرده، بلکه  بودجه را دچار یک بیماری مزمن کرده است. از طرفی پیمانکاران این اوراق را با بی میلی دریافت می کنند و از طرف دیگر حدود ۴۵ درصد از ارزش اسمی این اوراق به حساب نمی‌آید و ۲۰ در صد هم از بیت المال سود برای این افراد اختصاص داده می شود. بنابراین این موضوع نیز تا کنون کشور  را دچار  بدهی‌های فراوان کرده و تا سالهای سال نیز این  بیماری مزمن بر اقتصاد کشور اثر دارد.

وی افزود: ضعف بعدی که در بودجه ۹۸ مشاهده می شود، وابستگی بیش از حد به صادرات نفت است؛ با وجود تأکید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم بر کاهش سالانه وابستگی به فروش نفت خام، در این بودجه افزایش وابستگی به فروش نفت خام  مشاهده می شود.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: مشکل اساسی بعدی بودجه ۹۸ پرداخت یارانه‌های غیر نقدی است که حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برای آن هزینه می شود، در حالیکه اهداف پرداخت این یارانه غیر نقدی محقق نخواهد شد؛ از این رو، این یارانه‌های غیرنقدی جز رانت جنبه دیگری ندارد و توزیع این نوع یارانه باعث ایجاد شکاف‌های طبقاتی در جامعه می شود.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار خاطر نشان کرد: ما در روزهای آینده پیشنهادهای اصلاحی خود نسبت به لایحه بودجه ارایه شده توسط دولت را مطرح می کنیم و امیدواریم مثمر ثمر واقع شود.

کد خبر 363221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.