جهان در انتظار سال نوی میلادی

کریسمس، از ترکیب دو واژه Christ و mas به ترتیب با معنای مسیح و عشای ربانی ساخته شده است که در کل مفهوم آن "برگزاری مراسم عشای ربانی در روز تولد مسیح" است و مقدمه‌ای بر آغاز سال نو مسیحیان است.

به گزارش ایمنا، بزرگداشت سالروز میلاد مسیح،  هر سال در مراسم کریسمس برگزار می‌شود و جشن آن ۱۲ روز تا زمان جشن خاج‌شویان در روز شش ژانویه ادامه می‌یابد. هر چند این مراسم در کشورهای مختلف بنا بر سنت و رسوم تفاوت‌هایی دارد ولی در همه آن‌ها مشترکاتی دیده می‌شود. جشن گرفتن، تزئین درخت کریسمس، آمدن بابانوئل و اجرای دسته جمعی سرودهای آیینی و شکرگزاری در کلیساها از جمله این مشترکات هستند.

البته بابانوئل امروزی نسبت به مدل قدیمی خود بسیار مدرن‌تر شده است او در قدیم با کیسه‌ای پر از هدیه سوار بر سورتمه خود می‌آمد به پشت بام‌های منازل رفته، از دودکش بخاری پایین می‌آمد و هدایای بچه‌ها را در جوراب‌های آویزان به دودکش و پایین تختشان و یا پایین درخت کریسمس قرار می‌داد اما اکنون با همان ظاهر که پیرمردی چاق، مهربان، شوخ، خوش اخلاق و دوستدار بچه‌ها که مو و ریش بلندش به رنگ برف است و عینکی دایره‌ای به چشم دارد از تلویزیون دیده می‌شود و حتی به ایمیل‌های کودکانی که برایش فرستاده شده است پاسخ می‌دهد. ولی درخت کریسمس همان درخت سه گوشه کاج است که با انواع رنگ‌ها و نورها تزئین و چراغانی شده و همانند سفره هفت سین ایرانی در طول مدت کریسمس میهمان خانه‌ها است.

آغاز سال نو مسیحی

پس از گذشت هفت روز از این مراسم و مطابق با تولد مسیح یا عرف‌نامه پس از میلاد، ساعت ۱۲ شب ۳۱ دسامبر به صورت جهانی، زمان فرارسیدن آغاز سال نو است که با انواع جشن‌های پر زرق و برق همچون آتش‌بازی جشن گرفته می‌شود. در این شب مسیحیان در سالن های مخصوص خود جمع شده و تا پاسی از شب به جشن و پایکوبی می‌پردازند و در تمامی کلیساها مراسم دعا و نیایش برگزار می‌شود. شب سال نوی میلادی در کشورهای مختلف به صورت‌های متفاوت برگزار می‌شود و هر یک بنا بر رسوم خود آن را برگزار می‌کند.

شب سال نو در بعضی کشورهای جهان

در آفریقا، که البته به دلیل کمبود کاج، جشن زیر درختان نارگیل گرفته می‌شود، همه اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند، به یکدیگر هدیه داده و از انواع شیرینی‌ها تناول می‌کنند. در چین این شب بنا بر سنت به خوردن بوقلمون، دادن هدایا و فوت کردن شمع‌ها می‌گذرد.

آشوریان نیز در شب عید دور هم جمع شده و غذاهای سنتی همچون حلیم و دلمه می‌خورند، به خصوص دلمه برگ بر میز آن‌ها بیانگر حضور سال نو است که در حال حاضر، در کنار این غذاهای سنتی، غذاهایی مدرن و باب میل جوانان نیز قرار داده می‌شود.

در آلمان والدین، خیارشوری را در میان درخت کریسمس پنهان می‌کنند و بچه‌ای که زودتر از بقیه در صبح سال نو آن را پیدا کند هدیه می‌گیرد. فنلاندی‌ها شب سال نو به گورستان می‌روند و برای رفتگان خود شمع روشن می‌کنند و در آمریکا، بابانوئل قبل از رسیدن ساعت ۱۲ شب در خیابان‌ها قدم می‌زند و به مردم شکلات می‌دهد.

در کشورهای اسکاندیناوی، مردم یک قطعه هیزم بزرگ را به خانه می آوردند و پس از آرزوی خوشبختی و سلامتی به امید از بین رفتن مشکلات و گرفتاری آتش می‌زنند.

با وجود این تفاوت‌ها ولی همه سال نوی خود را با آرزوهای جدید آغاز می‌کنند و برنامه‌ریزی‌های جالبی برای سال آینده خود می‌کنند. همچنین داشتن لبخند روی لب، از رسوم رایج این شب است که به اعتقاد مسیحیان باعث می‌شود بقیه سال را نیز خوشحال و شاد باشند بنابراین حتی افرادی که در این لحظه خوشحال نیستند هم با نزدیک شدن عقربه‌های ساعت به ۱۲ لبخند می‌زنند.

گفتنی است که در میان تمامی شهرهای دنیا، هشت شهر به داشتن زیباترین و دیدنی‌ترین شهرهای کریسمس، مشهورند که عبارتند از:

- آبشار نیاگارا در اونتاریو که هر سال در این فصل میزبان جشنواره زمستانه نور است و بیش از سه میلیون لامپ رنگی و ۱۲۰ نمایه در طول مسیر چهار مایلی پارک آن قرار داده می‌شود  و روشن کردن سطح آبشار با تورهای رنگی، تصویری باشکوه برای آغاز سال نو می‌آفریند.

پاریس در فرانسه که با عنوان شهر نور، قطعا تجربه کریسمس و سال نوی بی‌نظیر را در اختیار بازدیدکنندگان خود می‌گذارد. در این شب خیابان مشهور شانزه لیزه از همیشه رنگی تر است و ۲۰۰ درخت آن با لامپ های فراوان رنگارنگ و شاد تزئین شده‌اند، در کلیسای نتردام درخت زیبای کریسمس چشم‌نوازی می‌کند و خیابان‌های مونتنی، سنت اونوره، میدان واندوم و مرکز خرید برسی ویلاژ بسیار دیدنی هستند.

بروکسل در بلژیک همه ساله در طول کریسمس تبدیل به سرزمین عجایب زمستانی می‌شود. بازار بزرگ کریسمس و نماهای پرنور و باشکوه ساختمان‌های مجاور از جمله تالار شهر گوتیک محل نمایش نور و صدا و برپایی درخت بزرگ کریسمس است.

توکیو در ژاپن با نصب ال‌ای‌دی های سفید و آبی در منطقه پوپونگی هیلز، تزئین مجتمع کارتا شیودوم با لامپ های ال‌ای‌دی و پروژکشن سه بعدی و نورپردازی ۳۶۰ درجه مرکز شهر توکیو با ۲۸۰ هزار لامپ آبی، کریسمس را بیش از هر جای دیگر دنیا نورانی برگزار می کند.

گوتنبرگ در سوئد با وجود سرمای زیاد، مسیر دو مایلی "راه نور" از اسکله گوتنبرگ تا بازار کریسمس سنتی محلی در پارک شادی لیزبرگ را برای سال نو فراهم می‌کند که وجود بیش از پنج میلیون لامپ کریسمس در این جشن، تجربه فوق‌العاده ای برای آغاز سال نو مسیحی است.

مدلین در کلمبیا که با برگزاری جشنواره سالانه نور لوس الومبرادوس و روشن کردن حدود ۲۷ میلیون لامپ و چندین مجسمه بزرگ در شهر جشن سال نو را بسیار دلپذیر و باشکوه می‌کند.

وین در اتریش با روشن کردن ۲/۵ میلیون لامپ و لوستر بزرگ و عظیم، کره‌های شناور و دکورهای کریسمسی متنوع و تزئین درخت ۲۰۰ فوتی در کنار ساختمان رینگترم در اسکاتن رینگ و نیز نورپردازی بی‌نظیر تالار شهر به استقبال کریسمس می رود.

هنگ کنگ نیز با ترکیبی از عناصر سنتی غربی کریسمس و جلوه‌های جشن‌های شرقی، جشن کریسمس زیبایی را برای شهروندان فراهم می کند که در آن میهمانی‌های بزرگ در کنار دکورهای لوکس و نورپردازی شاد و سه بعدی آسمان‌خراش‌ها برگزار می‌شوند.

البته در ایران با توجه به پراکندگی جمعیت مسیحیان، سال نو میلادی معمولا آنچنان پر زرق و برق اجرا نمی‌شود ولی در بعضی شهرها همانند اصفهان با توجه به تجمع جمعیت ارامنه در یک منطقه خاص می‌توان مغازه‌هایی دارای درخت رنگارنگ کریسمس و تزئینات شادی آور آن‌ها را دید و در کلیسای وانک در کنار بابانوئل عکس یادگاری انداخت.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 363109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا FR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    1 0
    خبرعلمی نیست اما با کیفیته. عکس قشنگی داره خبر