۱۲۰۰ کلاس درس در اصفهان با بخاری نفتی گرم می‌شود

تحصیل دانش‌آموزان اصفهانی در چهار هزار و ۹۴۲ کلاس درس فرسوده، ۲۰ مدرسه کانکسی و شش هزار و ۲۶۹ کلاس درس نیازمند مقاوم سازی بیانگر حال ناخوش فضای آموزشی در استان برخوردار اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها شکاف طبقاتی در مدارس نیز رخنه کرده و تنها با داشتن پول، قفل درب مدارس با کیفیت بالا بر روی دانش آموزان باز می‌شود و چنانچه دانش‌آموزان توانایی مالی نداشته باشند و یا در مناطق محروم چشم به جهان گشوده باشند سهم آنها دیوارهای شکننده، بخاری‌های نفتی و سقف‌های چوبی است که کیفیت تحصیل این دانش‌آموزان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مسئولان بر این باورند که استان اصفهان استانی برخوردار است که کمتر با چالش فضای آموزشی رو به رو است، از این رو به منظور بررسی آخرین وضعیت فضای فیزیکی مدارس در استان اصفهان گفت‌وگویی را با سید مهدی میربد، مدیر کل نوسازی و بهسازی مدارس استان اصفهان انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه مطلب می‌خوانید.

چه تعداد از فضاهای آموزشی استان اصفهان استاندارد و چه تعداد غیراستاندارد است؟

قبل از هر چیزی باید تعریفی از فضاهای استاندارد فیزیکی را بدانیم، سه دسته فضای فیزیکی داریم که اولین آن فضاهای مستحکم هستند که حدود ۲۹ درصد از کل فضاها را تشکیل می‌دهند، فضاهایی را مستحکم می گویند که طبق آخرین آیین نامه‌ها طراحی و ساخته شده باشند.

 فضاهای نیازمند مقاوم‌سازی که حدود ۳۸ درصد از فضاها را به خود اختصاص داده است، یکی دیگر از سه دسته فضاهای فیزیکی مدارس است که این فضاها جدید نیستند، اما آنچنان قدیمی هم نیستند که جزء مدارس فرسوده قرار گیرند و با یک مقاوم سازی قابل استفاده است و اکنون نیز در این مدارس دانش‌آموزان در حال تحصیل هستند.

 دسته سوم هم فضاهایی هستند بالای ۳۰ سال قدمت دارند؛ این فضاها ابتدا باید مورد بررسی قرار گیرند، اگر ملاک و معیارهای آیین نامه‌های سازمان را نداشته باشند، جزء دسته سوم و یا همان دسته فرسوده و تخریبی قرار می‌گیرند که حدود ۳۳ درصد از کل فضاها را تشکیل می‌دهد

چه تعداد از فضاهای آموزشی تحت پوشش فعالیت‌های آموزش و پرورش در استان اصفهان نیاز به بهسازی و نوسازی دارد؟

براساس اطلاعات موجود در استان اصفهان چهار هزار و ۹۴۲  کلاس درس به عنوان کلاس‌های تخریبی استان و تعداد شش هزار و ۲۶۹ کلاس درس جزء کلاس‌های نیازمند مقاوم‌سازی شناسایی شده است.

چه تعداد از فضاهای آموزشی آموزش و پرورش استان اصفهان اجاره‌ای است؟

 آموزش و پرورش استان بیش از ۲۵۰ آموزشگاه با یک هزار و ۲۰۰ باب اتاق درس با جمعیت دانش‌آموزی بیش از ۲۵ هزار نفر به صورت اجاره‌ای در اختیار دارد که نزدیک به ۸۰ درصد این فضاها در شهرها قرار گرفته‌اند که برای تعدادی از آنها از سوی مالک از دادگاه حکم تخلیه گرفته شده است.

آخرین وضعیت سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس استان اصفهان به چه صورت است؟

در مورد سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هم بحث ایمنی به طور حتم مورد بررسی قرار می‌گیرد، بیشتر سیستم‌های سرمایشی استاندارد هستند و مشکل خاصی در استاندارد سازی آن‌ها وجود ندارد، اما طرح استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس است که اهمیت بیشتری دارد و این طرح از سال ۹۳ در استان اصفهان کلید خورد.

در شروع فعالیت، ۲۵ درصد فضاهای آموزشی استان اصفهان از سیستم گرمایشی استاندارد برخوردار بودند، در حال حاضر هم حدود ۶۵ درصد فضاها به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شده‌اند، ۳۵ درصد از فضاهای باقی مانده نیازمند استانداردسازی در زمینه سیستم‌های گرمایشی هستند.

تعداد بخاری‌های نفتی مدارس در استان اصفهان چیزی در حدود یک‌هزار و ۲۰۰ عدد است و یکی از مهم‌ترین  اولویت‌های سازمان نوسازی مدارس استان این است که بخاری‌های نفتی و غیراستاندارد به طور کل حذف شوند.

معیار استاندارد بودن سیستم گرمایشی در مدارس چیست؟

توضیح استاندارد بودن سیستم گرمایشی این است که فضاهایی که از سیستم حرارت مرکزی یا وسایل گرمایشی دارای استاندارد که گازی و یا نفتی نباشند، جزء فضاهایی قرار می‌گیرند که سیستم گرمایشی‌شان استاندارد است و اگر هر چیزی غیر از این تعریف باشد فضایی است که سیستم گرمایشی استاندارد ندارد.

 البته بخاری‌های گازی استانداردی که از هوای داخل کلاس استفاده نمی‌کنند و به آن بخاری‌های "هرمتیک" می‌گویند هم جزء وسایل گرمایشی استاندارد محسوب می‌شوند.

 استان اصفهان هنوز هم در مناطقی مانند برخی از روستاهای فریدون شهر و سمیرم بخاری‌های نفتی و گازی دارد، البته برخی از مناطق استان هنوز گاز رسانی نشده‌اند و باید در این مناطق از سیسستم‌های گرمایشی تابشی که با برق کار می‌کنند استفاده شود تا خطر جدی دانش‌آموزان و معلمان را تهدید نکند.

 مناطقی مانند خوروبیابانک که در حال گازرسانی هستند، در ابتدا باید بررسی شود که این مناطق چه تعداد دانش‌آموز و فضای آموزشی دارد، چرا که ممکن است مناطقی به طور مثال یک کلاس با تعداد کمی دانش آموز داشته باشد و برای چنین مواردی ایجاد سیستم حرات مرکزی که استاندارد است، صرفه اقتصادی ندارد و باید از بخاری‌های گازی هرمتیک استفاده شود.

آمار نوسازی مدارس استان اصفهان توسط خیرین و دولت را ارائه دهید؟

۳۵  درصد از فضاهای فیزیکی صرفاً با اعتبارات دولتی و ۶۵ درصد فضاهای فیزیکی با مشارکت خیرین و یا به طور کامل توسط خیرین ساخته شده است.

 میزان اعتبارات دولت و فعالیت‌های خیرین برای ساخت و بهسازی مدارس در سازمان نوسازی مدارس چقدر است؟ فعالیت خیرین بیشتر در چه زمینه‌هایی است؟

تعداد کلاس‌های فرسوده و تخریبی در کل کشور چیزی حدود ۳۰ درصد فضاهای موجود را تشکیل می‌دهد که به طور تقریبی حدود ۸۰ الی ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی و بهسازی این فضاها نیاز است و کل کشور در بهترین وضعیت اعتباری به طور مثال حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار به سازمان نوسازی مدارس کل کشور اختصاص می‌دهد.

 تفاوت زیادی بین اعتبارات موجود و اعتبارات مورد نیاز وجود دارد و اینجا است که مشارکت و حضور پر رنگ خیرین مشخص می‌شود، خیرین در تمام زمینه‌هایی که سازمان نوسازی مدارس نیاز به کمک داشته پا به پای دولت و حتی در سال‌های گذشته جلوتر از سیستم دولتی قدم برداشته‌اند.

فعالیت خیرین تنها به کمک‌های مالی ختم نمی‌شود و شامل کمک‌های یدی و فکری و دادن ایده‌های نو  هم می‌شود، علاوه بر خیرین مدرسه ساز خیرین مدرسه یار هم داریم.

تعداد فعالیت خیرین افزایش داشته است یا کاهش؟

در استان اصفهان تا مهر سال ۹۷ تعداد ۵۰۰ کلاس درس توسط خیرین ساخته و آماده استفاده شده است، این ۵۰۰ کلاس درس باید طی ۸۱ طرح ساخته می‌شد که ۷۳ طرح از ۸۱ طرح توسط خیرین یا با مشارکت دولت و خیرین ساخته شده است و این آمار نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد از این طرح را خیرین اجرا کرده‌اند، در سال جاری فعالیت خیرین افزایش داشته است.

چه تعداد مدارس کانکسی و کپری در استان اصفهان وجود دارد؟ این مدارس بیشتر در کدام نقاط استان قرار دارند؟

استان اصفهان مدرسه کپری ندارد و تعداد مدارس کانکسی استان نیز حدود ۲۰ مدرسه است، مدارس کانکسی بیشتر برای مناطقی کاربرد دارد که مثلاً مدرسه دو یا سه دانش آموز دارد و برای این است که صرفه اقتصادی با ساخت مدرسه در آن منطقه نیست و دانش آموزان برای مقاطع بالاتر باید به مرکز شهرستان بروند و یا در یک روستا تجمیع شوند. مناطقی مانند اطراف فریدونشهر و چادگان مدارس کانکسی دارند.

برای ساماندهی و تبدیل مدارس کانکسی به فضاهای استاندارد آموزشی چه برنامه‌هایی دارید؟

حذف مدارس کانکسی  با استفاده از سیستم‌های نوین و پیش ساخته جزء برنامه‌های سازمان برای ساماندهی این مدارس است، اجرایی شدن طرح جایگزینی مدارس پیش ساخته به جای مدارس کانکسی مزیت‌های بسیاری مانند قابل انتقال بودن و استفاده شدن در مناطق دیگر، متناسب بودن با نیازهای موجود، ساخته شدن در زمان کم و ... دارد.

قرار است اولین مدرسه پیش ساخته بعد از برطرف شدن مشکلات موجود در این طرح در یکی از مناطق فریدون شهر ساخته و مورد استفاده قرار گیرد.

 چه تعداد مدرسه در حال نوسازی و یا بهسازی در استان اصفهان وجود دارد که نیازمند اعتبار برای بهره برداری است؟

آمار مدارس در حال ساخت و یا بهسازی به علت‌های گوناگونی مانند حوادث طبیعی و شرایط جوی و استفاده زیاد از برخی فضاها مدام در حال تغییر است. زمانی که ما در جایی مدرسه‌ای می‌سازیم در جایی دیگر باید مدرسه‌ای بهسازی و یا تخریب شود و این چرخه مدام در حال حرکت است و زبان اعداد گویای نیازهای نامحدود و همیشگی سازمان نوسازی مدارس نیست.

وضعیت مدارس و فضاهای استاندارد مورد نیاز در آموزش و پرورش استثنایی را نیز توضیح دهید؟

برای استانداردسازی مدارس استثنایی فعالیت‌های موثری شده و یا در حال اجرا است، دانش‌آموزان این مدارس به فضاهای فیزیکی خاصی نیاز دارند مانند ساخت درب‌های ورودی که باید بزرگتر از درب‌های مدارس عادی باشد و این یکی از جزئی‌ترین مواردی است که باید در این زمینه به آن توجه شود.

وجود پله‌های شیب، آسانسور، سرویس‌های بهداشتی خاص، فضاهای ورزشی و توانبخشی ویژه، طراحی خاص کلاس‌های درس از جمله جزئیاتی هستند که در ساخت مدارس استثنایی وجود دارند و با مشارکت دولت و خیرین منطبق بر نیاز دانش‌آموزان استثنایی که گاهی چند معلولیتی هستند، ساخته شده و یا در حال ساخت است.

مدرسه استثنایی "طه" در ناحیه دو آموزش و پرورش که حدود پنج سال پیش برای دانش آموزان معلول ساخته شده و دو مدرسه دست‌های مهربان در ناحیه سه و مدرسه اتیسم که در ناحیه چهار در حال ساخت هستند، همگی نشان ازخدمت رسانی و تلاش دولت و خیرین برای دانش آموزان استثنایی است. مدرسه‌ای هم مختص نابینایان در حال طراحی برای ساختن است

کد خبر 363017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.