بایدها و نبایدهای سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری‌های شایع فصل سرما است که افراد زیادی را خانه‌نشین می‌کند در حالی که می‌توان با رعایت چند نکته ضروری از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرماخوردگی یک بیماری عفونی ویروسی است که سیستم تنفسی فوقانی را آلوده می‌کند. از آنجا که بیش از ۲۰۰ نوع ویروس باعث ابتلا به سرماخوردگی می‌شوند، بدن انسان هرگز نمی‌تواند در برابر همه آن‌ها مقاومت کند، به همین دلیل سرماخوردگی بیماری بسیار شایعی است که مرتبا بازگشت پیدا می‌کند.

حقایق جالب در مورد سرماخوردگی

- به گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها هر فرد بزرگسال سالانه دو تا سه بار و کودکان حدود ۱۲ بار در سال به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

- از حقایق دیگر در مورد سرماخوردگی این است که این بیماری مسری است و از طریق سرفه، عطسه و تماس با سطوح آلوده به ویروس، به بدن افراد دیگر منتقل می‌شود.

- بیش از نیمی از سرماخوردگی‌های عادی توسط گروهی از ویروس‌ها به نام "رینوویروس‌ها" ایجاد می‌شود.

- یک چهارم افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، ممکن است علائمی نظیر گلو درد، گرفتگی بینی و عطسه را تجربه نکنند.

-مبتلایان به بیماری‌های ریوی نظیر آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه در برابر سرماخوردگی نسبت به سایر افراد آسیب‌پذیرتر هستند.

عفونت چگونه وارد بدن می‌شود؟

زمانی که ویروس سرماخوردگی بر سیستم ایمنی بدن غلبه می‌کند، عفونت ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که نخستین خط دفاعی بدن در برابر سرماخوردگی، مخاطی است که توسط بینی و گلو ایجاد می‌شود. این مخاط گرد و غبار، ویروس‌ها و باکتری‌ها را به دام می‌اندازد. وقتی ویروس سرماخوردگی به مخاط نفوذ پیدا کند، وارد سلول‌ها شده و ویروس‌های بیشتری تولید می‌کند که به محیط اطراف سلول‌ها حمله ور می‌شوند.

راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی کدامند؟

- شستن دست‌ها، یکی از راه‌های مهم برای کاهش زمینه‌های گسترش سرماخوردگی و انتقال آن به دیگران است. از آنجا که ویروس‌های زیادی می‌توانند باعث ابتلا به سرماخوردگی شوند، تولید واکسن پیشگیری سرماخوردگی کار دشواری است.

- توصیه می‌شود افراد از تماس نزدیک با کسانی که مبتلا به سرماخوردگی هستند، اجتناب کنند.

- از دیگر راهکارهای پیشگیری از سرماخوردگی مصرف مقدار زیاد میوه‌ها و سبزیجات است، زیرا این مواد غذایی به دلیل سرشار بودن از ویتامین‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

- هنگام عطسه کردن یا سرفه، افراد باید اطمینان حاصل کنند که از دستمال کاغذی استفاده می‌کنند. سپس  دستمال را دور انداخته و دست‌های خود را بشویند.

-یکی دیگر از موضوعات مهم این است که ویروس سرماخوردگی از طریق تماس دست از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. بنابراین برای پیشگیری از سرماخوردگی، شستن منظم دست‌ها ضرورت دارد.

هنگام ابتلا به سرماخوردگی این موارد را رعایت کنید

جالب است بدانید که که آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد ویروسی در برابر بسیاری از ویروس‌هایی که باعث ابتلا به سرماخوردگی می‌شوند، بی اثر هستند. سرماخوردگی به طور معمول ۱۰ روز طول می‌کشد، اما برخی نشانه‌ها می توانند تا سه هفته باقی بمانند. اگرچه هیچ شیوه واقعی برای درمان سرماخوردگی وجود ندارد، موارد زیر ممکن است باعث کاهش علائم بیماری شوند:

آب زیاد بنوشید

نوشیدن مقدار زیاد آب و مایعات باعث هیدراته شدن بدن می‌شود. هنگام ابتلا به سرماخوردگی، در صورتی که بدن آب کافی دریافت نکند، علائم بیماری بدتر می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در صورت ابتلا به سرماخوردگی، مایعات زیاد مصرف کنید.

زیاد بخوابید

هنگامی که سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با ویروس است، بسیار اهمیت دارد که افراد بیمار استراحت مناسب داشته باشند. همچنین بیماران می‌توانند برای رهایی از سردرد یا برای پایین آمدن تب، داروهایی مانند آسپیرین، استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنند. البته مصرف داروی آسپرین برای افراد زیر ۱۶ سال توصیه نمی‌شود.

کد خبر 362956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.