اثبات مالکیت زمین روستاییان به سختی پذیرفته می‌شود

نماینده کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: اکثر روستاییان زمین‌های خود را از پدرانشان به ارث برده‌اند در حالی که دولت با یک سند آنها را از مالکیت زمین خلع می‌کند و دادگاه‌ها جانب دولت را می‌گیرند.

محمد ارباب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: روستاییان جزء کم برخوردارترین و کم‌توقع‌ترین اقشار جامعه هستند.

وی با انتقاد از برگزاری کمیسیون ماده ۹۹ در سطح استان، افزود: این در حالی است که کمیسیون ماده ۱۰۰ در سطح شهرداری‌ها اجرا و پرونده‌های‌ این کمیسیون در روستاها تشکیل می‌شود پس باید روستاها بتوانند خودشان به این کمیسیون رسیدگی کنند.

نماینده کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان با انتقاد از بی‌توجهی به رسیدگی پرونده‌های این کمیسیون در شهرها تصریح کرد: متاسفانه بعد از این که پرونده‌ها به استان می‌آید ماه‌ها بدون رسیدگی می‌ماند و اگر هم رسیدگی شود، دلسوزانه به درد روستاییان توجه لازم نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه روستاییان با کشاورزی زنده هستند، اظهار کرد: اکثر املاک کشاورزی بدون سند است و روستاییان زمین‌های خود را از پدرهایشان به ارث برده‌اند در حالی که دولت با یک سند ، روستایی را از زمین خودش خلع، جریمه و کیفر می‌کند.

ارباب با بیان اینکه این شیوه گرفتن زمین از روستایی تبعات اجتماعی بسیاری برای او به جا می‌گذارد، افزود: یک روستایی باید چگونه مالکیت زمین خود را ثابت کند و حق قانونی خود را بگیرد در حالی که اغلب دادگاه‌ها جانب دولت را می‌گیرند.

وی با ابراز تاسف از وضعیت بازنده بودن روستاییان در موضوع اثبات مالکیت زمین‌های خود، تصریح کرد: نباید با این مسئله مماشات کنیم و در پرونده‌های بسیاری با وجود اینکه حق با روستایی است اما دولت برنده و روستایی محکوم می‌شود.

نماینده کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه یک روستایی نیاز به ایجاد اشتغال ندارد، تاکید کرد: تنها باید برای روستاییان قوانین دست و پاگیر و مزاحم را برداریم و خود آنها توانایی ادامه راه را دارند.

وی با انتقاد از نحوه پرداخت وام‌های اشتغال روستایی گفت: وام‌هایی که در خصوص ایجاد اشتغال اعم از بوم‌گردی یا هر طرح دیگری اختصاص می‌یابد به قدری قوانین اداری سخت و تامین وثیقه‌های آن مشکل است که نه تنها امکان گرفتن وام را ندارند بلکه از ایجاد اشتغال و کسب درآمد به کلی ناامید می‌شوند.

ارباب در خصوص مشکلات مدارس روستایی اظهار کرد: در روستاهای استان هنوز هم کلاس‌های چندپایه در سطوح مختلف آموزش ابتدایی برگزار می‌شود و اداره کل آموزش‌وپرورش هم جوابگوی این امر نیست.

وی با اشاره به اینکه اکثر روستاییان در حال مهاجرت به شهرها هستند، افزود: برخی روستاها تقریبا به صورت نسبی دایر هستند و افرادی که در روستاها مانده‌اند برای دستیابی فرزندانشان به آموزش با کیفیت به اجبار راهی شهرها می‌شوند.

نماینده کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان با تاکید بر لزوم توجه ویژه به احیای قنوات روستایی تصریح کرد: قنات‌ها یکی از مهم‌ترین روش‌های استحصال آب‌های زیرزمینی بدون خسارت به آنهاست متاسفانه اکثر قنوات امروز مخروبه یا رو به مخروبه شدن هستند و جهادکشاورزی اعتباری برای جلوگیری از این تخریب‌ها درنظر نگرفته و این پشتوانه‌های غنی آب‌های روستایی در حال از بین رفتن است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در زمینه آبخیزداری و آبخوان‌ها هم در روستاها کار جدی انجام نشده است، گفت: در حالی که آبخوان‌ها یکی از موارد مهم در برابر سیل است و هر سال میلیون‌ها مترمکعب بارندگی فصلی باعث ایجاد خسارت می‌شود و تنها دلیل آن عدم بهره‌برداری و مدیریت آبخوان‌هاست.

ارباب با تاکید بر اینکه مبالغ قبوض آب در روستاها بالاست، افزود: امروز اکثر روستاییان به دلایل اقتصادی حاشیه‌نشین شهرها شدند و در روستاها موضوع سکونت غیردائم را ایجاد کرده‌اند و با توجه به عدم سکونت دائم آنها در روستا قیمت آب‌بهای آنها با تعرفه زیادی در قبض‌ها لحاظ می‌شود در حالی که باید از طریق یارانه‌ها به شهرهای زیر ۱۰ هزارنفر کمک بیشتری شود.

کد خبر 362895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.