آتش بس یمن جایگاه بن سلمان را تضعیف کرد

یک دیپلمات سابق ایران و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در تاریخ عربستان هیچ گاه جوان ۳۲ ساله ای پادشاه نشده و حال نیز محمد بن سلمان با اینکه این فرصت را پیدا کرد که ولیعهد شود و کارهای یک پادشاه را انجام دهد، اما نتوانست در سیاست خارجه به ویژه در یمن، عراق و سوریه کارنامه مثبتی از خود به جا بگذارد.

مرتضی موسوی خلخالی در مورد تحولات اخیر در منطقه به خبرنگار ایمنا گفت: با توقف جنگ یمن و پذیرفتن آتش بس از سوی طرف‌های داخلی درگیر در این بحران؛ بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است که عربستان چه جنگ بی نتیجه‌ای را شروع و هزینه های  بیهوده ای را برکشور خود تحمیل کرد؛ این مسأله همچنین تا حد زیادی سبب بی اعتباری عربستان در بین کشورهای جهان و همسایگان عربی شده است.

وی با اشاره به برخورد کشورهای عربی در شورای همکاری خلیج فارس با عربستان افزود: از جمله کشورهایی که مواضع وسیاست هایی ضد عربستان را اتخاذ کرده، کشور قطر است که در مقطع کنونی روابط بسیار خوبی با ایران و ترکیه دارد.

موسوی خلخالی خاطر نشان کرد:‌ امیر قطر نه تنها در جلسه اخیر شورای همکاری خلیج فارس حاضر نشد، بلکه آمریکا هم نتوانست سیاست‌های ضدایرانی خود را به این کشور تحمیل کند؛ چون قطر از ابتدا با عربستان وسیاست‌هایش سنخیت کمتری داشت.

این تحلیگر مسائل سیاسی گفت: در شورای همکاری خلیج فارس شکاف عمیقی هم بین عربستان و کویت دیده شد؛ به طوری که بر خلاف رویه همیشگی، در متن سخنرانی‌ اخیر امیرکویت در این شورا از پادشاه سعودی حرفی زده نشد.

وی تصریح کرد: به طور کلی به نظرمی رسد که پرونده قتل جمال خاشقچی در بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس رویکرد ناخوشایندی نسبت به چهره عربستان ایجاد کرده؛ به طوری که این کشورها برای عربستان آن اعتبار گذشته را در نظر نمی گیرند.

این تحلیگر مسائل خاورمیانه با اشاره به تنش های ایجاد شده درسطح بین المللی و کارهای محمد بن سلمان افزود: اگر عربستان  شرایط و جایگاه خود و محمد بن سلمان را تغییر ندهد، باید اوضاع  بسیار بدتری را تحمل کند؛ چون برای آمریکایی‌ها  مهم نیست که از بین خاندان آل سعود چه کسی حکومت می کند؛ محمد بن سلمان، احمد بن عبدالعزیز یا فرد دیگر؛ آمریکا تنها به دنبال منافع کشورش است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر در تاریخ عربستان هیچ گاه جوان ۳۲ ساله ای پادشاه نشده و حال نیز  محمد بن سلمان با اینکه این فرصت را پیدا کرد که ولیعهد شود و کارهای یک پادشاه را انجام دهد، اما نتوانست در سیاست خارجه به ویژه در یمن، عراق و سوریه کارنامه مثبتی از خود به جا بگذارد.

موسوی خلخالی افزود: وی با مشارکت در کشتن یک روزنامه نگار منتقد هم پرونده بسیار بدی برای خود و کشورش درست کرد؛ به طوری که باید انتظار داشت با این رویکرد، دوران انزوای عربستان شروع شود؛ هرچند که از هم اکنون نیز انزوای این کشور آغاز شده  و آمریکا هم مثل قبل از این کشور حمایت نمی کند.

وی اظهار کرد: نکته دیگر اینکه با خروج قطر از اوپک شرایط به نفع ایران رقم زده می‌شود، اما این اوضاع برای عربستان و شورای همکاری خلیج فارس چندان مثبت به نظر نمی رسد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یاد آورشد: شورای همکاری خلیج فارس از ابتدا هم مواضع ضدایرانی داشت، اما هیچ وقت نتوانست در مقابل ایران کامیاب شود، در حال حاضر هم سه کشور با این شورا ساز مخالف می زنند، و این امر نشان می دهد که چرا عربستان همواره خواهان عضویت مصر و اردن در این شورا بوده، زیرا کشورهای عمان ، قطر و کویت حاضر به پذیرش سیاست‌های عربستان نیستند.

وی افزود: در مجموع، سیاست‌های بن سلمان بسیار احمقانه واشتباه بوده و آینده اوپک درهاله ای از ابهام است، اگر عربستان، سیاست هایش رابه خاطر کمبود نفت ایران در جهان تغییر ندهد وضعیت اوپک هم تغییر خاصی نخواهد داشت.

موسوی خلخالی گفت: باتوجه به تحریم های کمر شکن و شدید علیه فروش نفت ایران، اگر عربستان بازهم توطئه نچیند و نفت بیشتری روانه بازارهای جهانی نکند ، ایران خیلی متضرر نخواهد شد و می تواند همچنان نفت خود را بفروشد؛ اما این گونه اتفاقات برای عربستان چشم انداز روشن و خوبی در جهان و در شورای همکاری خلیج فارس  رقم نمی زند.

کد خبر 362885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.