تشریح استعفا و دعوت از نمایندگان برای حمایت از اصفهانی‌ها

نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت اظهار نظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند، اما تلاش آنها برای تشریح ابعاد مختلف استعفای دسته جمعی خود و درخواست از نمایندگان سایر استانها برای حمایت از مطالبات به حق نمایندگان اصفهان، مهمترین فعالیت‌ آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه-۲ دی ماه- در تذکر شفاهی در جلسه علنی مجلس گفت: تشکیل ستاد احیای زاینده رود درخواست عمومی مردم فلات مرکزی از آقایان روحانی، لاریجانی، نوبخت، جهانگیری و اردکانیان است، تا به تعهد خود در خصوص احیای رودخانه زاینده رود عمل کنند.

وی گفت: دروغ‌های ما مسئولین باعث شده است که مردم دیگر اعتمادشان به مجلس و دولت کاهش یابد. این بار باید با رفتار صحیح و به موقع این نقصان را جبران کرد و جلوی یک بحران سیاسی و اجتماعی در فلات مرکزی گرفته شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: استان اصفهان، استانی است که بودجه ۱۱ استان را تأمین می‌کند، اما اکنون با مشکل آب آشامیدنی مواجه است، از طرف دیگر مشکل آب استان اصفهان تنها کشاورزان آن که حداقل یک چهارم تولیدات مورد نیاز را تولید می‌کردند و نابود شده‌اند، نیست، بلکه برای ۵ میلیون نفر مشکل بوجود آمده، امروز هشدار می‌دهم که استان اصفهان در سال‌های آینده از  جمعیت تخلیه شده و با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود. آبی که از استان اصفهان به استان‌های دیگر رفته موجب شده ما با مشکل جدی روبه رو باشیم.

بختیار علت همراهی‌ نکردن با نمایندگان اصفهان در جریان استعفا را توضیح داد

 علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در نطق خود در دستور جلسه علنی روز یکشنبه-۲ دی ماه- مجلس با بیان اینکه با هدف پاسخگویی به مطالبات مردم و ارتباطات چند سویه بین مردم و مسئولان، حدود سه ماه است که فراکسیون پاسخگو تشکیل شده است، گفت: در این مدت پرسش‌هایی از سوی مردم و افکار عمومی مطرح شده است. این سوالات سوالاتی مهمی است، آیا نمایندگان طبق اصل ۸۴ قانون اساسی در تمامی مسائل کشور اظهار نظر می‌کنند؟ آیا نمایندگان به وظایف قانونی خود درست عمل می‌کنند؟ آیا مجلس پاسخگوی نیازهای کشور و مردم است؟ آیا مجلس هم اکنون وارد بازار کارزار انتخابات شده و حرکت نمایندگان تحت الشعاع است؟ آیا نمایندگان پیش از آن که خود را در برابر خدا و مردم مسئول و پاسخگو بدانند نگران تایید یا رد صلاحیت خود هستند؟

رییس فراکسیون پاسخگوی مجلس پاسخ به این سوالات را موجب تقویت مجلس و در رأس امور قرار گرفتن آن دانست و گفت: در شرایط فعلی با جریانی مواجه هستیم که تلاش می‌کند تمامی ضعف‌ها و ناکارآمدی گذشته را بر گردن مجلس دهم بیندازد تا بتواند در انتهای سال آتی برنده انتخابات باشد.

وی مسئله اقتصاد و وابستگی به بودجه نفتی را از مشکلات بزرگی عنوان کرد که کماکان باقی است و افزود: اکنون که با کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات مواجه هستیم، فرصتی است تا به تقویت زیرساخت مالیاتی کشور به منظور حذف نفت از بودجه کشور بپردازیم.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس درباره موضوع همراهی نکردن خود با نمایندگان اصفهان برای عدم حضور در صحن علنی مجلس گفت: هر چند بنده در جریان استعفا همکاران مجمع را همراهی نکردم، اما به نظر و تصمیم آنها احترام گذاشتم.

وی دلیل عدم همراهی خود را فارغ از مسائل حزبی و سیاسی خواند و افزود: معتقدم مشکلات آب کشور مقطعی و منطقه ای نیست؛ بحران آب و محیط زیست جدی است  و راه آن اصلاح ساختار است و باید در چنین جریاناتی نگاه ملی و چندگانه داشته باشیم.

نمایندگان مجلس از استعفای نمایندگان اصفهان حمایت کنند

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم  اصفهان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی روز یک شنبه-۲ دی ماه- مجلس در خصوص استعفای ۱۹ نماینده توضیح داد: همکاران گرامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارتباط با استعفای ۱۹ نفر از ۲۰ نماینده اصفهان مطالبی را به شرح زیر جهت استحضار شما بیان می‌کنم:

۱_دلیل اصلی استعفای همکاران شما از نمایندگی مجلس عدم اجرای مصوبات شورای عالی آب، شورای هماهنگی زاینده‌رود، کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و حتی شورای امنیت کشور توسط مسئولان اجرایی درخصوص احیای رژیم حقوقی و شرعی زاینده رود و عدم اجرای مصوبات قانونی همانند قانون توسعه عادلانه آب است، علی رغم ده‌ها جلسه و صدها مکاتبه با مسئولان عالی رتبه کشور در سه قوه و مدیران اجرایی و نیز استیفای حقوق مردم درخصوص موضوع حیاتی آب آشامیدنی ۵ میلیون نفر در استان می‌باشد.

۲_ به هیچ عنوان مباحث میان استانی و قومیتی در خواسته‌های ما مطرح نبوده و استان اصفهان میزبان نزدیک به یک میلیون نفر از هموطنان دیگر استان‌هاست و همواره نقش خویش را در همبستگی ملی، دینی و انسجام کشور با پیشتازی در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی کشور و  تقدیم شهدای مدافع حرم و امنیت کشور و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی به اثبات رسانده است؛ به نحوی که با وجود دارا بودن ۶ درصد از جمعیت کشور این افتخار را دارد که ۱۰ درصد از شهدا و جانبازان را به خود اختصاص داده است.

۳_ طبق طومار شیخ بهایی کشاورزان اصفهانی دارای حقابه شرعی از آورد طبیعی زاینده رود و نیز سهم آبه خریداری شده از تونل اول و سد زاینده رود قبل از انقلاب هستند و دولت جمهوری اسلامی و وزارت نیرو نیز با احداث تونل دوم و پروژه های دیگر تعهداتی را البته بسیار فراتر از میزان آبی که در اختیار داشته است در بخش‌های مختلف کشاورزی و آب شرب در این استان و استان‌های بالادست و پایین دست ایجاد کرده و عدم اجرای مصوبات مذکور در بند ۱ نیز مزید بر علت شده است و عامل بسیاری از نگرانی‌ها شده است، امروز کشاورزان حقابه، سهم آبه و قراردادهای اشتراکی منعقده وزارت نیرو را به عنوان حق قانونی و شرعی و حق الناس مطالبه دارند. همان کشاورزانی که یک روز خمس و زکات می دادند امروز محتاج زکات و یارانه نقدی و کمک دیگران شده اند.

۴_ معتقدیم که اگر حقابه، سهم آبه‌ها و قراردادهای شرعی و قانونی رعایت شود نیازی به اجرای پروژه‌های جدید انتقال آب نیست، لکن برهم خوردن رژیم حقوقی زاینده رود و واگذاری های غیر مجاز ، زاینده رود را در معرض نابودی قرار داده است و سال‌هاست که جریان آب در رودخانه متوقف شده و مهمترین تالاب مرکزی کشور خشک شده است  و سفره‌های آب زیرزمینی و چاه‌ها، قنوات در فلات مرکزی از بین رفته و عمده مزارع و باغات در شهرها و روستاهای کشور در حال نابودی است.

با توجه به گزارش های وزارت نیرو و مرکز پژوهش‌ها، از همکاران گرامی می خواهم که همانطور که نمایندگان استان اصفهان در موضوع احیای دریاچه‌ها و تالاب ها و نیز مشکلات آب‌های مرزی در خدمت شما بوده‌اند، از طرح تشکیل ستاد احیای زاینده رود که منافع آن به کل کشور می‌رسد، حمایت کنید.

حاجی دلیگانی: امهال وام کشاورزی را در همه بانکها اجرا کنید

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در تذکر شفاهی در جلسه علنی روز سه‌شنبه-۴ دی- مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ۸۵ و ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: قانونی را برای امهال وام‌های کشاورزی تصویب کردیم. دولت هم در این زمینه مصوبه‌ای تصویب کرد که البته اشکال داشت، اما اشکال آن را برطرف کردند که یک فقره آن مربوط به امهال سه ساله ۱۴ هزار میلیارد تومان وام کشاورزی در بانک کشاورزی است و میزان امهال وام کشاورزان در سایر بانکها هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: این در حالی است که حدود ۱۰ درصد معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان وام گیرندگانی که سود مرکب به بانکها پرداخت می‌کنند، مشکلاتشان رفع می‌شود. یا یک کاری را تمام و کمال انجام دهید یا یک کاری را این گونه زخمی و ناقص رها نکنید تا مشکلات کشاورزان بیش از این افزایش پیدا نکند.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی

روز یکشنبه ۲ دی

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر به رییس جمهور درخصوص ضرورت پرداخت هزینه ایاب و ذهاب کارکنان دولت در سایر شهرستان ها به مانند تهران و کلانشهرها، تذکر به وزیر دادگستری درخصوص ضرورت رسیدگی به پرونده مالباختگان پروژه پردیسان،

تذکر به وزیر نیرو درخصوص اینکه چرا آیین نامه اجرایی بند الف ماده ۲۷ احکام دائمی برنامه ششم توسعه درباره تشکیل سازمان ستاد آب کشور بر مبنای حوزه های آبخیز تشکیل نشده است،

تذکر به رییس جمهور درخصوص عدم توانایی ریاست سازمان استاندارد در مدیریت و انجام وظایف قانونی و تاثیر نامطلوبی که در رسیدن این سازمان با اهداف خود دارد، ضرورت دارد بر نظارت بر عملکرد این سازمان جدیت بیشتری به خرج دهید.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار به وزیر آموزش و پرورش درباره تبدیل وضعیت نیروهای خدماتی قراردادی کار معین شاغل در وزارت آموزش و پرورش به کارکنان پیمانی.

روز سه شنبه۴ دی

حسینعلی حاجی دلیگانی به قاضی‌زاده هاشمی: تامین داروهای مورد نیاز بیماران صعب العلاج و سرطانی با ارز ۴۲۰۰ تومانی.

به وزیر صنعت و معدن: ضرورت رسیدگی به وضعیت استخدامی ایثارگران در مجموعه‌ی صنعت و معدن و تجارت.

به وزیر کشور: ضرورت تشکیل جلسه‌ی شورای هماهنگی اتفاقات غیرمترقبه استان اصفهان به منظور جلوگیری از فاجعه نشست زمین در محدوده‌ پرتردد بلوار معلم.

کد خبر 362790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.