فعالیت ۴۵۰۰ راننده زن در سامانه تاکسیرانی اصفهان

نشست هم‌اندیشی بانوان شاغل در سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست هم‌اندیشی بانوان شاغل در سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان با حضور فریده روشن رییس کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، فاطمه زارع، دستیار امور بانوان شهردار و هادی منوچهری، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان برگزار شد.

فریده روشن در این نشست ضمن تبریک ولادت عیسی مسیح (ع) وتسلیت وفات آیت‌الله شاهرودی اظهار کرد: خوشحالم در جمع کسانی هستم که با حس مسئولیت بیشتر حضور موثری در جامعه و خانواده دارند.

وی با اشاره به اینکه رانندگان خانم سرویس مدارس دغدغه والدین را رفع کرده‌اند، افزود: این قشر به دلیل اینکه خود مادر هستند حساسیت‌های بیشتری نسبت به فرزندان دارند و قطعا خانواده‌ها با وجود راننده سرویس خانم با اطمینان بیشتری فرزند خود را به دست آنها می‌سپارند.

رییس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه راننده تاکسی بودن  از مشاغل سخت است، تصریح کرد: تا دودهه قبل این شغل را ویژه مردان می‌دانستند و کمتر به این فکر می‌کردند که یک راننده خانم بتواند این وظیفه را به عهده بگیرد.

روشن با بیان اینکه بانوان این صنف دغدغه‌های بسیاری دارند، گفت: بانوان شاغل نباید هیچگاه وظیفه مادری خود را فراموش کنند چرا که وقتی از حضور زنان در جامعه صحبت می‌شود نباید تاثیرات محیط بر زنان آنقدر باشد که وظیفه اولیه خود که مادری و همسری است را فراموش کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای شهر اصفهان مهمترین مسئله شهر را ترافیک و آلودگی دانست و اظهار کرد: تا زمانی که این دو معضل حل نشود نمی‌توان به موضوعات فرهنگی به طور کامل پرداخت چرا که بسیاری از نزاع‌ها و تنش‌ها به دلیل تاثیرات مخرب ترافیک و آلودگی هوا صورت می گیرد که باعث فراموشی فرهنگ شخصی افراد می‌شود.

روشن با اشاره به اینکه باید ترافیک مودبانه را ترویج دهیم، افزود: ترافیک مودبانه به معنی ایجاد شرایط مساعد برای عدم درگیری و عصبی شدن افراد است و می‌توان شرایطی ایجاد کرد که ترافیک تاثیرات مخرب خود را نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر درپی ایجاد قوانینی برای خودروهای تک سرنشین است، افزود: بیشترین بودجه شهری را به موضوع مترو اختصاص داده‌ایم تا به موضوع ترافیک کمک بیشتری کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر ایجاد تفریحات سالم برای بانوان را ضروری دانست و گفت: متاسفانه با توجه به بحران‌های بسیار در شهر اصفهان مشکل افسردگی افزایش داشته است و باید بتوانیم علیرغم تمام مشکلات خودمان به کمتر شدن این موضوع کمک کنیم.

وی با اشاره به لزوم دسترسی خانواده‌ها به شادی اظهار کرد: در شورای پنجم از هر فرصتی اعم از شب یلدا، روز اصفهان و دیگر مناسبت‌ها برای شادی مردم استفاده کرده‌ایم.

روشن شادی زنان را مساوی با شاد بودن فرزندان و خانواده‌ها دانست و تصریح کرد: متاسفانه به اندازه کافی به امر شادی و نشاط جامعه توجه نشده و نشاط فرزندان با شاد بودن مادران مهیا می‌شود.

وی در پاسخ به سوال بانوان راننده سرویس مدارس مبنی بر چگونگی افزایش نرخ مصوب اظهار کرد: شورای شهر افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس را به فرمانداری‌ ابلاغ می‌کند و فرمانداری‌ طبق قانون خود در این زمینه سالانه تنها ۱۰ درصد افزایش قیمت را قبول می‌کند و مبالغ بالاتر را قبول نمی‌کند.

رییس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم ارائه لحاظ شدن شرایط مختلف در افزایش نرخ مصوب سرویس مدارس گفت: باید این موارد به صورت لایحه به دست شورای شهر برسد تا در مورد مسائلی که رانندگان مدعی هستند که در تعیین نرخ کرایه‌های سرویس مدارس لحاظ نشده تصمیم‌گیری بهتری شود.

روشن در خصوص آلودگی هوا و تعطیلی مدارس گفت: تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا در دست مدیریت شهری و شورا نیست و توسط استانداری درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود اما تا به حال چندین بار تذکر داده شده است که سلامت فرزندان قطعا از آموزش آنها مهمتر است و در زمانهای آلودگی هوا باید مدارس تعطیل شوند.

فعالیت ۴۵۰۰ راننده خانم در اصفهان

همچنین هادی منوچهری، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان در ادامه این نشست با تسلیت درگذشت آیت‌الله شاهرودی اظهار کرد: در سازمان تاکسیرانی اصفهان حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر راننده خانم در حال فعالیت هستند که نگاه خوب شهردار اصفهان در این زمینه باعث حضور بیشتر بانوان شده است.

وی با تاکید بر تاثیرگذاری تلاش بانوان در جامعه افزود: در سازمان تاکسیرانی پتانسیل خوبی از حضور بانوان شکل گرفته است و آمادگی تسهیل شرایط کار و ایجاد موضوعات آموزشی و فرهنگی برای آنان را داریم.

منوچهری در پاسخ به سوال بانوان راننده در خصوص بیمه تصریح کرد: بیمه همکاران به سازمان تاکسیرانی مربوط نیست و مربوط به تامین اجتماعی است و از سال ۸۸ بیمه افراد شاغل راننده شروع شد و تا سال ۹۴ ادامه داشت و قرار بود دولت ۵۰ درصد حق بیمه شاغلین را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم تامین مالی دولت افراد جدید نتوانستند ثبت نام در سامانه بیمه داشته باشند، اظهار کرد: گفته‌هایی مبنی بر این است که از سال ۹۸ ثبت نام‌های جدید بیمه شروع می‌شود که در این صورت ۱۵۰ هزار تومان از طرف افراد و مابقی مبلغ را دولت پرداخت می‌کند.

منوچهری در خصوص تصویب دستمزد رانندگان سرویس مدارس افزود: تدوین حقوق رانندگان در کارگروه ماده ۱۸ انجام می‌شود که در این کارگروه از طرف شهرداری، تاکسیرانی، انجمن اولیاء و مربیان و آموزش‌وپرورش هر کدام یک نماینده حضور دارد و افزایش کرایه سالانه بالای ۱۰ درصد را فرمانداری قبول نمی‌کند اما امسال توانستیم با تلاش بسیار این افزایش را به ۱۲ درصد برسانیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان در خصوص دلایل فرمانداری برای مخالفت با افزایش نرخ سرویس مدارس گفت: اگر افزایش نرخ بالای ۱۰ درصد باشد فشار بر روی خانواده‌ها بیشتر می‌شود همچنین قطعا با کاهش متقاضی برای سرویس مدارس روبرو خواهیم بود که به دلایل مذکور فرمانداری از افزایش بیشتر ممانعت می‌کند.

منوچهری با اشاره به فعالیت ۲۲ هزار راننده تاکسی در اصفهان گفت: چهار هزار و ۵۰۰ نفر از این شاغلین بانوان هستند که به صورت راننده سرویس یا شاغلین در شرکت‌های طرف قرارداد هستند.

وی با تاکید بر افزایش بازرسی‌ها در سال تحصیلی جدید، تصریح کرد: امسال برای اولین بار تعداد ۱۲۰ نفر بازرس به تاکسیرانی اضافه شد که خروجی آن کاهش ۵۰ درصدی میزان شکایت بوده است.

زنان شاغل در سیستم حمل‌ونقل از مسئولیت‌پذیری بیشتری برخوردارند

همچنین فاطمه زارع، دستیار شهردار در امور بانوان در این نشست اظهار کرد: جامعه‌ای رو به پیشرفت خواهد بود که بتواند مسئولیت اجتماعی بیشتری برعهده بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه زنان شاغل در سیستم حمل‌ونقل مسئولیت اجتماعی فرزندان را به دوش دارند، افزود: خانم‌های راننده سرویس مدارس دلسوزی و مسئولیت‌پذیری مادرانه‌ای دارند که این شغل را با چالش‌های بیشتری مواجه ساخته است.

زارع با تاکید بر اینکه در یک شهر زیست‌پذیر از استعدادهای زنان و مردان باهم استفاده می‌شود، گفت: خوشحالیم که امروز چهار هزار و ۵۰۰ خانم در سیستم حمل‌ونقل تاکسیرانی فعال هستند.

سلامت روحی و روانی بانوان راننده مورد توجه  باشد

یکی از بانوان راننده در این نشست در خصوص مشکلات بانوان راننده سرویس مدارس اظهار کرد: متاسفانه خانواده رانندگان تاکسی دیده نمی‌شوند و این قشر مجبورند به خاطر تأمین معاش ، بیشتر وقت خود را در خیابان ها بگذارند.

وی با تأکید بر اینکه سلامت روحی و روانی زنان راننده باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: متأسفانه بانوان راننده لطافت زنانه خود را در خیابان‌های اصفهان از دست می دهند و تنفس سرب و آلودگی هوا از کارافتادگی زودرسی را برای آنها فراهم می‌کند.

این راننده سرویس خانم با انتقاد از عدم کفایت حقوق و دستمزد اظهار کرد: امسال افزایش قیمت بسیاری در لوازم یدکی خودرو و تعمیرات داشته‌ایم در حالی که حقوق رانندگان سرویس تنها۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه زنان راننده از تأمین اولین خواسته‌های خود ناتوان هستند، گفت: دردهای استخوانی، کمردرد و پادرد و تغییر خلق‌وخوی آنها اثرات بدی بر خانواده می‌گذارد.

یکی دیگر از بانوان راننده گفت: مبلغ تعیین شده بر اساس کیلومتر است و این در حالی است که در برخی نقاط شهر نیازمند صرف وقت بیشتری برای رسیدن هستیم که این ترافیک بیشتر در مبالغ کرایه ها درنظر گرفته نشده است.

وی با انتقاد از شیوه قیمت‌گذاری کرایه سرویس مدارس تصریح کرد: باید ترافیک و زمان صرف شده و پراکندگی و شلوغی مسیرها و مناطق مختلف شهری در دستمزدها لحاظ شود.

این راننده خانم با اشاره به نداشتن بیمه همکارانشان گفت: متاسفانه تعداد بسیاری از خانم‌های شاغل در سرویس مدارس با توجه به سابقه کار چندین ساله حتی ۱۵ تا ۱۷ سال هنوز از بیمه برخوردار نیستند و این نگرانی‌های بسیاری برای آنها ایجاد کرده است.

کد خبر 362671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.