نگذارید خیلی زود، دیر شود

تیران-خبر حادثه آفرینی مدارس تخریبی و فرسوده کشور هر از چند گاهی در راس اخبار داغ و سیاه قرار می گیرد و جامعه را از آوار شدن دیوار و سقف این مدارس بر سر دانش‌ آموزان متاثر می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، مسئولان و متولیان امر در زیر آوار غم و درد مردم در از دست دادن سرمایه های آتی کشور و امید خانواده ها، در مدت کوتاهی ابراز نا امیدی کرده و پس از چندی این خبر در مشغله های ذهنی آنها، آرشیو می شود.

متاسفانه تعداد مدارسی که «در آهنین  و فرسوده آنها گواه سرّ درونشان است» در استان اصفهان کم نیست. نمونه های بسیار آن را می توان در شهرستان تیران‌وکرون مشاهده کرد که بی‌توجهی های گذشته نسبت به بازسازی، مقاوم‌سازی و یا احداث مدارس، امروز چالش‌های این حوزه را دو چندان کرده‌ است.

بیش از ۱۱ هزار دانش آموز و یک هزار معلم روزانه در بیش از یکصد آموزشگاه در شهرستان تیران‌وکروندر حال فعالیت هستند که ۶۰ درصد از این مدارس فرسوده و شش باب آن تخریبی است به طوری که حکم تخریب آن‌ها صادر شده و برای اصلاح و نوسازی باید هرچه سریع‌تر اقدام شود.

۵۰۰ نفر دانش آموز در این شش مدرسه تخریبی در حال تحصیل هستند که بی‌توجهی به مقاوم‌سازی و نوسازی این مراکز آموزشی هر لحظه جان کودکان و نوجوانان مشغول به تحصیل و همچنین معلمان آن‌ها را تهدید می‌کند.

وقتی با دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها صحبت می‌کنیم، نابسمانی وضعیت مدرسه برای آن‌ها خوشایند نیست و ابراز امیدواری و انگیزه تحصیل در آن‌ها دیده نمی‌شود.

در سال‌های گذشته که درآمدهای کشور قابلیت رفع چالش‌های مدارس این شهرستان را داشته اقدامی صورت نگرفته و امروز در شرایط سخت اقتصادی، مردم و دولت با مشکلات فرسودگی و تخریبی بودن مدارس روبه رو هستند و امروز نیز اگر تدبیری برای جبران این مشکلات نشود شاید خیلی زود برای جمع کردن آوار بی تدبیری دیر شود.

لزوم  تسهیل قوانین برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس 

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد و تیران‌و کرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید شرایط سخت اقتصادی کشور تسهیل شود، می‌گوید: سازمان‌های نظارتی نباید با قوانین دست و پاگیر مانع از انجام اقدامات موثر سازمان‌های اداری شوند.

وی می‌افزاید: آموزش و پرورش باید فرصت برای اصلاح مدارس و تبدیل به احسن کلاس‌ها و زمین‌های خود را داشته باشد و با فروش املاکی که در دست دارد، مدارس را مقاوم‌سازی و یا نوسازی کند.

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: برای بهبود فضای آموزشی نیازمند همکاری مسئولان دستگاه‌های نظارتی و اجرایی هستیم تا با بهره‌گیری از فضاهای مازاد آموزشی سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر را برای جبران نیاز خود انجام دهد.

اداره کل نوسازی مدارس اصفهان برای بازسازی مدارس فرسوده همکاری نمی‌کند

مجید حججی، فرماندار تیران‌وکرون با بیان اینکه مقاوم‌سازی و بازسازی مدارس فرسوده باید توسط اداره کل نوسازی انجام شود، اظهار می‌کند: آمادگی خیران و امکانات مورد نیاز در شهرستان برای رفع این چالش فراهم شده، اما اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان برای بازسازی مدارس فرسوده همکاری نمی‌کند.

وی تصریح می‌کند: تصمیم‌سازی برای اجرای طرح‌های آموزش و پرورش بر اساس قانون به عهده شورای آموزش‌وپرورش قرار دارد که اجرای این تصمیم‌ها نیز الزام دارد و نباید اداره کل‌نوسازی‌ مدارس در اجرای مصوبات شورای شهرستانی خللی ایجاد کند.

فرماندار تیران‌وکرون با بیان اینکه باید از ظرفیت شوراهای اسلامی شهر و روستا برای رفع چالش مدارس استفاده‌ کرد، ادامه می‌دهد: اماکن فرسوده آموزش و پرورش با همکاری خیران و مسئولان محلی بازسازی می‌شود و در این خصوص اداره کل‌نوسازی نیز باید همکاری کند.

وی با بیان اینکه ایجاد خلل در اجرای تصمیم‌های شورای آموزش و پرورش شهرستان‌ها خلاف قانون است، اضافه می‌کند: اداره کل‌نوسازی مسئولیت مشکلات مدارس را باید بپذیرد و در صورت ایجاد خلل در مصوبات در هنگام بروز حادثه نیز باید پاسخگو باشد.

کمک هفت میلیارد ریالی به آموزش و پرورش

روح الله حیدری، مدیر آموزش‌و پرورش تیران‌وکرون با اشاره به نقش خیران در رفع نیازهای مدارس این منطقه خاطرنشان‌ می‌کند: در سال‌های گذشته خیران و خانواده‌ها هفت میلیارد ریال به مدارس این شهرستان کمک کرده‌اند.

وی می‌افزاید: کمبود فضای آموزشی و فرسودگی برخی از مدارس از مشکلات آموزش و پرورش شهرستان تیران‌و کرون است که اگر همکاری انجمن اولیا و مربیان و خیران با آموزش و پرورش وجود نداشت در سال تحصیلی جدید کمبود ۲۰ مدرسه جبران نمی‌شد.

مدیر آموزش و پرورش تیران و کرون با بیان اینکه باید هم افزایی در بین مسئولان استانی و شهرستانی برای رفع چنین چالش‌هایی ایجاد شود، تصریح‌کرد: تفرقه و اختلافات برای رفع چنین مشکلی کارساز نیست و باید مردم، خانواده دانش آموزان، مسئولان محلی و اداره کل نوسازی کمک کنند.

کد خبر 362621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.