مذاکره پنهانی برای فروش پساب نجف‌آباد

نجف‌آباد- شبکه جمع‌آوری فاضلاب نجف‌آباد بعد از توقفی ۱۹ ساله، از سه سال پیش در قالب طرحی ابتکاری و با مشارکت مستقیم مردم فعال شد و در این مدت بیش از ۲۰۰ کیلومتر از مجموع ۵۰۰ کیلومتر شبکه پیش‌بینی شده آن بر روی ریل عملیاتی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف‌آباد، موضوع واگذاری پساب تصفیه خانه تا امروز مورد بحث و بررسی‌های زیادی قرار گرفته و همزمان با فروش ۳۰ ساله ۱۲۰ لیتر در ثانیه از پساب به شهرداری نجف‌آباد در یک تهاتر با اداره آب و فاضلاب، موضوع ورود سرمایه‌گذار جدید به پروژه در دستور کار مدیران شهرستان قرار گرفته است.

شرکت ذوب‌آهن با توجه به سیاست‌های جدید در خصوص جایگزینی پساب با آب برداشتی‌ خود از زاینده‌رود، از شاخص‌ترین سرمایه‌گذاران برای تکمیل فازهای بعدی طرح محسوب می‌شود، اما مشکلی که در این میان بین مسئولان وجود دارد این است که باید این پساب به قیمت واقعی خود به فروش برسد تا مشکلاتی که در گذشته برای شهرهای دیگر به وجود آمده تکرار نشود.

بدون هماهنگی اجازه خروج پساب نجف‌آباد را نخواهیم داد

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: متاسفانه آبفای استان بدون هماهنگی با مدیریت شهرستان در حال مذاکره با ذوب‌آهن برای فروش پساب فازهای بعدی تصفیه خانه فاضلاب نجف‌آباد با قیمتی بسیار پایین به این شرکت است که این موضوع می‌تواند تبعات اجتماعی خطرناکی به دنبال داشته باشد.

وی اضافه می‌کند: به استاندار، مدیرعامل آبفا و ذوب‌آهن یادآور می‌شوم که پروژه عظیم شبکه جمع‌آوری فاضلاب نجف‌آباد پس از حدود دو دهه تعطیلی، در چند سال اخیر با مشارکت مستقیم مردم احیا شده به همین خاطر اجازه فروش پساب تصفیه‌خانه در شرایط کنونی را نخواهیم داد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس چنین روندی را خطرناک می‌داند و می‌افزاید: چند سال پیش نیز در تصمیمی مشابه، پساب شاهین شهر را به قیمت پایین در اختیار پالایشگاه اصفهان قرار دادند که تبعات آن در حال حاضر مشخص شده و شهروندان بارها به اشکال مختلف معترض این تصمیم غیرکارشناسی شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل نیاز شهر به این پساب، احتمال بروز مشکلات زیست‌محیطی و نشست زمین و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص استفاده از این پساب در زمینه‌های مختلف، بدون هماهنگی با مدیران ارشد شهرستان اجازه خروج پساب از نجف‌آباد را نخواهیم داد.

پساب را به قیمت واقعی می‌فروشیم

ابراهیم ابوترابی، رییس شورای اسلامی شهر نجف‌آباد به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مذاکره در خصوص فروش پساب فازهای بعدی تصفیه خانه فاضلاب نجف‌آباد به ذوب‌آهن از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار داشته و مدیریت ارشد شهرستان با این موضوع در صورت رعایت حقوق مردم مشکلی ندارد.

وی اضافه می‌کند: مذاکرات قبلی در این خصوص که با پافشاری مدیران شهرستان بر احقاق حق شهروندان و قیمت‌گذاری عادلانه و شفاف برای پساب همراه بود، به نتیجه نرسیده بود، اما به نظر می‌رسد مدیران آبفای استان، تلاش دارند موضوع را بدون هماهنگی با شهرستان به سرانجام برسانند.

ابوترابی تصریح می‌کند: با توجه به انجام بخش‌هایی از شبکه جمع‌آوری فاضلاب با مشارکت مستقیم مردم، مشارکت هر مجموعه‌ای در این پروژه عظیم تنها به صورت فروش پساب با نرخ عادلانه میسر خواهد بود و سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای تکمیل فازهای بعدی تصفیه‌خانه و تامین بخشی از هزینه‌های شبکه‌گذاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کد خبر 362494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.