حاکم شدن شرایط نامساعد بر روح اقتصاد ایران عامل گرانی‌ها است

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: علت اصلی گرانی‌ها صرفا افزایش قیمت دلار نیست بلکه دلار به عنوان یکی از معیارها در تعیین قیمت کالاها در نظر گرفته می شود، بی توجهی به مدیریت عرضه و تقاضا و حاکم شدن شرایط نامساعد بر روح اقتصاد ایران، گرانی ها در بازار را رقم زده است.

قاسمعلی جباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه با وجود سیر نزولی نرخ ارز، قیمت ها در بازار کاهش نیافتهو دلیل آن موضوع عرضه و تقاضا در بازار است، اظهار کرد: البته برخی کالا ها نیز با افت نرخ دلار، کاهش قیمت داشته است اما باید توجه داشت که در علم اقتصاد گرانی وجود ندارد بلکه گرانی ها در بازار از سوء مدیریت عرضه و تقاضا نشات می گیرد.

وی با بیان اینکه علت اصلی گرانی بسیاری از کالاها، ممنوعیت واردات است، ادامه داد: کشور در تنگنای اقتصادی قرار دارد. ورود بسیاری کالاها به کشور نیز ممنوع شده است البته باید توجه داشت، تئوری ناقصی به اشتباه در کشور ما جا افتاده که فروشندگان جنسی را که گران می خرند، گران می فروشند، اما جنسی را که ارزان می خرند را نیز گران می‌فروشند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا در بازار باید مدیریت شود نه کنترل، خاطر نشان کرد: اگر عرضه و تقاضا مدیریت و متعادل شود، قیمت ها جای خود را پیدا خواهند کرد اما کنترل در بازار عرضه و تقاضا، صرفا موجب ایجاد وقفه در فعالیت بازار می شود.

جباری تصریح کرد: دولت با عرضه ارز در بازار، قیمت آن را کاهش داد و از طرفی نیز ورود کالا را به کشور ممنوع کرد که باعث انباشت ارز در کشور و کاهش بیشتر قیمت آن شد.

وی افزود: دولت باید این روند کاهشی قیمت که برای دلار به وجود آورده  است در مورد محصولات و کالا ها نیز بکار گیرد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: تاثیر کاهش نرخ دلار بر کالا ها و ... تدریجی است، به عنوان مثال از مواردی که از کاهش قیمت ارز در کشور تاثیر پذیرفته، قیمت مسکن است زیرا همراه قیمت ارز، تدریجی کاهش پیدا می کند البته باید توجه داشت که اگر رانت از بازار حذف شود، اجناس قیمت منطقی خود را پیدا خواهند کرد.

کد خبر 362491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.