میزانی: ۱۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سورای احداث می‌شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قزوین گفت: دوچرخه در بیشتر خانه‌های شهر قزوین وجود دارد و اگر زیرساخت و فضای مناسب برای این استفاده از این وسیله پاک در شهر فراهم شود، شهروندان دوچرخه‌های خود را مجدداً از خانه‌ها بیرون می‌آورند.

وهاب میزانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به انتخاب شهرداری قزوین در دو موضوع حمل و نقل پاک و حوزه اتوبوسرانی به‌عنوان شهرداری برتر در کشور، اظهار کرد: با توجه به احداث مسیرهای دوچرخهسواری، استقبال شهروندان و استفاده از دوچرخه به‌عنوان وسیله حمل و نقل، فرهنگ‌سازی و زیرساخت‌های ایجاد شده از جمله تقاطع‌های غیرهمسطح، پارکینگ‌ و همچنین ایجاد ایستگاه دوچرخه در مدارس، شهرداری قزوین در حوزه حمل و نقل پاک به‌عنوان شهرداری برتر در کشور انتخاب شد.

خارج کردن تمامی اتوبوس‌های فرسوده تا پایان امسال

وی با بیان اینکه سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین همیشه از سازمان‌های پیشرو کشور در موضوعات مختلف است، ادامه داد: موضوع خاصی که در این دوره بسیار مورد توجه قرار گرفت، نوسازی اتوبوس‌های ناوگان بود.

میزانی با اشاره به اینکه اغلب سازمان‌های اتوبوسرانی کشور با اتوبوس‌های فرسوده مواجه هستند، افزود: طبق سیاست‌گذاری انجام گرفته، آخرین اتوبوس فرسوده سازمان امسال از رده خارج می‌شود و اتوبوس فرسوده با عمر بیش از ۱۰ سال در شهر قزوین نخواهیم داشت و حرکت شهرداری بیشتر به سمت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است.  

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قزوین در خصوص مسیرهای دوچرخه‌سواری ایجاد شده در شهر قزوین، تصریح کرد: اکثر مسیرهای دوچرخه درون‌شهری است؛ همچنین مسیر سلامت سه کیلومتری نیز ویژه دوچرخه‌سواری در مکانی تفرجگاهی و متصل به شهر احداث شده است.

افزایش ۲۸ کیلومتری مسیر دوچرخه‌سواری از سال گذشته

وی با بیان اینکه ایجاد مسیرهای دوچرخه در بافت مرکزی و بافت سنتی شهر که به دلیل محدودیت عرض خیابان‌ها کار سختی بود از سال گذشته آغاز شده است، گفت: خوشبختانه با ذهنیت خوبی که در این زمینه برای مدیران شهری ایجاد شد امسال همراهی آن‌ها نسبت به سال گذشته بهتر بود و شاهد جهشی محسوس در این موضوع بودیم. طی سه سال گذشته تنها ۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر قزوین احداث شده بود اما از سال گذشته تا کنون ۲۸ کیلومتر به این مسیر اضافه شده است و در حال حاضر ۴۸ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر قزوین وجود دارد.

میزانی با بیان اینکه عمده مسیرهای دوچرخه‌سواری بیشتر در مرکز شهر خواهد بود، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به چشم‌انداز طرح که احداث مسیر ۱۰۰ کیلومتری دوچرخه‌سواری در شهر قزوین است، از شمال شهر شروع کرده‌ایم و طبق آیین‌نامه اجازه داریم برخی مسیرهای دوچرخه‌سواری با مسیرهای اتوبوس مشترک باشد؛ اگر بتوانیم در تقاطع‌ها نیز مسیر دوچرخه ایجاد کنیم، قسمت عمده‌ای از زیرساخت مدنظر آماده می‌شود.

قزوین شهری مناسب برای دوچرخه‌سواری

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قزوین با تأکید بر اینکه از گذشته دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل و نقل خوب در شهر قزوین در بین شهروندان شناخته شده است، اظهار کرد: طبق بررسی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، قزوین یکی از چهار شهر مناسب ایران برای دوچرخه‌سواری است از این جهت که شهر هموار و دارای شیب کمی است؛ همچنین از نظر وسعت، مساحت متوسطی دارد و مثل کلانشهرها که به دلیل وسعت زیاد امکان انجام کارهای روزمره با دوچرخه برای شهروندان وجود ندارد، در شهر قزوین به راحتی می‌توان با دوچرخه به نقاط مختلف شهر رفت. از طرفی نیز هوا و دمای مناسب شهر شرایط مناسبی برای دوچرخه‌سواری فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: در تلاش هستیم دوچرخه را به شهر بازگردانیم. طبق برآورد صورت گرفته دوچرخه در بیشتر خانه‌های شهر قزوین وجود دارد و اگر زیرساخت و فضای مناسب برای این استفاده از این وسیله پاک در سطح شهر فراهم شود، شهروندان دوچرخه‌های خود را مجدداً از خانه‌ها بیرون می‌آورند و دیگر نیازی نیست دوچرخه اشتراکی و خانه دوچرخه برای استفاده شهروندان ایجاد کنیم. مردم شهر قزوین با دوچرخه بیگانه نیستند و به محض ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری، با استقبال شهروندان روبه‌رو می‌شویم.

میزانی با اشاره به طرح‌های تشویقی در حوزه استفاده شهروندان از دوچرخه به جای وسایل نقلیه دودزا و آلوده، تصریح کرد: برگزاری همایش به سبک‌های متعدد، الزام پارکینگ‌های تحت نظارت شهرداری برای تحویل رایگان دوچرخه از شهروندان، احداث ایستگاه دوچرخه در مدارس، حضور مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر به صورت هر دو هفته یکبار در مدارس و تقدیر و تشویق از دانش‌آموزانی که دوچرخه را برای رفت و آمد به مدرسه انتخاب کرده‌اند، ایجاد تسهیلات خرید دوچرخه اقساطی برای کارمندان شهرداری، ارائه طرحی به شورای اسلامی شهر به‌منظور در نظر گرفتن آیتم تشویقی ویژه کارمندانی که با دوچرخه به محل کار خود تردد می‌کنند، نگاه ویژه در احداث مسیرهای دوچرخه برای مدارسی که دانش‌آموزان آن در استفاده از دوچرخه مستعدتر هستند و ... از جمله طرح‌هایی است که همزمان با احداث مسیرهای دوچرخه برای فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام شده است.

توسعه شهر شدنی نیست

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قزوین با بیان اینکه قزوین شهری تاریخی و چند هزار ساله است که از لحاظ تاریخ یک‌جا نشینی قدمت زیادی دارد، تصریح کرد: تراکم آثار تاریخی و مراکز تجاری در بافت مرکزی شهر است و به همین دلیل فکر کردن به توسعه خیابان‌ها نه صحیح است و نه شدنی؛ به همین منظور از سال گذشته به دنبال تغییر رویکرد هستیم و استفاده از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی را در مرکز شهر در اولویت قرار گرفته است.

میزانی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با کمک شهروندان و دستگاه‌های اجرایی، به جای رفتن به سمت طرح‌های زوج و فرد و ایجاد محدوده ترافیک، شرایط تسهیلات تردد حمل و نقل عمومی را فراهم کنیم و به تدریج سهمی که از حمل و نقل عمومی گرفته شده و به سمت وسایل شخصی رفته است را جذب حمل و نقل عمومی کرده تا وضعیت ترافیک شهر بهتر شود.

کد خبر 362450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.