والدین روحیه اشتغال‌زایی را در فرزندان تقویت کنند

یک روانشناس و مشاور خانواده گفت: خانواده‌ها باید فرزندان را از نوجوانی به کسب درآمد تشویق کنند که این باعث می‌شود آنان با این دیدگاه در دوران دانشگاه بسیاری از علایق خود را کشف کرده و به دنبال اشتغال پایدار بروند.

مهرداد دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نیازهای جوانان اظهار کرد: جوانان نیازهای اساسی متعددی دارند که اشتغال، ازدواج و استقلال از مهمترین موارد نیاز آنهاست، همچنین ادامه تحصیل دغدغه سوم آنهاست.

وی با بیان اینکه برای پسران دغدغه اشتغال در اولویت اول قرار دارد، افزود: نیاز به استقلال دارای ابعاد مختلفی است که استقلال مالی، شغلی، مکان زندگی و عاطفی را در بر می‌گیرد و استقلال عاطفی جوانان آنها را به سمت تشکیل خانواده و تمایل به ازدواج سوق می‌دهد.

این مشاوره خانواده با تاکید بر اینکه خانواده‌ها می‌توانند در این زمینه تسهیل‌گر یا مانع ساز باشند، گفت: به طور یقین جوانان تجربه مهمی را از دوران کودکی و نوجوانی با خود به همراه دارند و تجربه‌های قبلی در وضعیت کنونی آنها بسیار سرنوشت‌ساز است.

دشتی با تاکید بر اینکه جوانان در شکل‌گیری دوران کودکی خود مسئولیتی نداشتند، تصریح کرد: اما آنان در تدوام مشکلاتی که از دوره‌های قبل دارند مسئول هستند همچنین آنان مسئول عملکرد زندگی و رفتارهایشان در خانواده و جامعه هستند و باید تلاش کنند اگر آسیبی از دوران کودکی و نوجوانی داشته‌اند این آسیب را در زمان فعلی ادامه ندهند.  

این روانشناس با بیان اینکه در دیدگاه سنتی اول تحصیلات و سربازی و بعد اشتغال در گروه پسران مهم است، اظهار کرد: در گروه دختران اول تحصیلات و بعد اشتغال در اولویت بوده اما اکنون این دیدگاه در جامعه تغییر پیدا کرده است و در واقع شغل آماده برای جوانان فراهم نیست که بعد از پایان تحصیلات به آن بپردازند.

وی با تاکید بر لزوم تغییر دیدگاه جوانان گفت: جوانان باید برای اشتغال از سنین پایین‌تر به فکر درآمدزایی باشند و خانواده‌ها هم فرزندان را از نوجوانی به کسب درآمد تشویق کنند که این باعث می‌شود فرزندان با این دیدگاه در دوران دانشگاه بسیاری از علایق خود را کشف کرده و به دنبال اشتغال پایدار بروند.

این خانواده درمانگر با اشاره به اینکه تربیت اقتصادی فرزندان و کسب درآمدهای خرد از  سنین نوجوانی حائز اهمیت است، تصریح کرد: اینکه آنها بخشی از هزینه‌های خودشان را بر عهده بگیرند و بتوانند این هزینه‌ها را با پول تو جیبی خود مدیریت کنند مهم است.

دشتی با اشاره به اینکه تفهیم داشتن درآمد فرزندان از سنین نوجوانی بسیار مهم است، گفت: خانواده‌ها می‌توانند تامین برخی از خواسته‌های جوانان را که نیاز ضروری آنها هم نیست بر عهده خود آنها بگذازند تا با مدیریت هزینه های خود این نیازها را تامین و درآمدزایی کنند.

وی  جهت‌گیری ذهنی فرزندان به این سمت را مثبت دانست و گفت:کسب درآمدهایی هر چند خرد و کوچک نشانه همراهی با خانواده است و خانواده برای همدلی با جوان نباید تلاش او را انکار کند و حتی در موقعیت خشم و پرخاشگری لازم است با او همدلی کند.

این مشاور خانواده با تاکید به اینکه همدلی برای شروع ارتباط با جوان است، گفت: برای پیدا کردن اشتغال پایدار باید روحیه اشتغال‌زایی و در آمدزایی در فرزندان از نوجوانی تقویت شود تا آنها در تامین بخشی از هزینه‌ها با مدیریت پول تو جیبی‌ها مشارکت کنند و همین موارد فرزندان را برای اشتغال پایدارتری آماده می کند.

دشتی با اشاره به اینکه اکنون مشاغل پایدار بسیار کم  هستند، اظهار داشت: با وضعیت کنونی جامعه جوانان انتظار شغل پایدار را نداشته باشند و باید خود تنوع در شغل را ایجاد کنند که یکی از مهمترین عوامل ایجاد امنیت شغلی داشتن منابع درآمدی متعدد است که فرزندان می‌توانند  چند منبع در آمد داشته باشند و تنها  بر  یک منبع شغلی متمرکز و پایدار نباشند.

این روانشناس با بیان اینکه داشتن روحیه اشتغال و خوداشتغالی دو موضوع متفاوت است، اظهار کرد: در واقع داشتن روحیه اشتغال بدین معناست که فرد انجام هر کار قانونی را بپذیرد و این روحیه اشتغال، افراد را به آرامی به سمت مشاغل پایدارتر و پردرآمدتر می‌برد و روحیه اشتغال به مرور زمان افراد را در شغل پایدار رشد می‌دهد.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی افراد بدون داشتن روحیه اشتغال به دنبال شغل هستند، افزود: برخی از خانواده‌ها بدون اینکه به دنبال تقویت روحیه اشتغال در فرزندان باشند برای آنها شغلی پیدا می‌کنند که جوان در کار موقت با دلسری به آن مشغول می‌شود.

دشتی خاطرنشان کرد: داشتن روحیه اشتغال موجب تقویت روحیه جوان می‌شود که با اتمام کار  پیشنهاد کارهای دیگری هم به او می‌شود و در حقیقت افرادی که پیشرفت شغلی دارند با پشتکار و روحیه قوی در شغل خود مشغول هستند، بنابراین جوانان با آگاهی به پناسیل‌های خودشان می‌توانند شغل پایداری را پیدا کنند.

کد خبر 362447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.