احتمال استفاده از رحم اجاره‌ای برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه جدید این سازمان برای حفاظت و احیای یوزپلنگ ایجاد یک محیط محصور بزرگ و حفاظت و تکثیر یوز به روش نیمه‌طبیعی است، گفت: از همه فرصت ها و تجربیات موجود در دنیا برای حفاظت و احیای یوزپلنگ آسیایی استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، حمید ظهرابی با اشاره به اینکه سعی ما برای ایجاد یک محیط محصور بزرگ جمعیت یوزپلنگ به شکل نیمه طبیعی و تحت مدیریت سازمان محیط زیست است تا تعداد یوزپلنگها را افزایش دهیم، اظهار کرد: می توان با استفاده از یوزپلنگ‌های ماده در پارک پردیسان برای ایجاد یک جمعیت نیمه طبیعی و رهاسازی آن در یکی از زیستگاه‌ها، افزایش جمعیت یوزپلنگها را امکانپذیر کرد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ای برای زنده‌گیری یوزپلنگ از زیستگاه طبیعی ندارد، افزود: امکان دارد برای نمونه برداری ژنتیک از یوزهای موجود در طبیعت اقدام کنیم چون به ژن یوزها نیاز داریم مخصوصا برای مناطقی که جمعیت‌ها به شکلی است که زادآوری یوز پایین آمده است. برای مثال در مورد یوزهایی که در یزد هستند حتما باید نسبت به برداشت نمونه اقدام کنیم تا بتوانیم ژن گونه را حفظ کنیم. به همین علت باید حداقل یک قلاده از آن‌ها را زنده گیری کنیم و از آن اسپرم بگیریم و قبل از اینکه همه افراد این گونه از بین برود برای زادآوری از آن اقدام کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به احتمال استفاده از رحم اجاره‌ای ماده یوزها گفت: به منظور تکثیر یوز در اسارت، سطوح مختلفی را طراحی کرده‌ایم. سطح اول این است که یوزهای موجود در پردیسان به شکل طبیعی جفت گیری کنند. این جفت گیری بین "کوشکی" با "دلبر" یا بین "کوشکی" با "ایران" باشد.

وی ادامه داد: اگر جفت گیری طبیعی یوزها امکان پذیر نشد موضوع تلقیح مصنوعی مطرح می‌شود. بدین صورت که اسپرم‌هایی را که از "کوشکی" داریم به دو یوز ماده (دلبر و ایران) تزریق می‌کنیم و اگر این شیوه هم موفق آمیز نبود راه سوم یعنی انتقال جنین  را دنبال خواهیم کرد.

ظهرابی گفت: در پروسه انتقال جنین در صورت نیاز می‌توانیم از رحم اجاره‌ای یک ماده یوز آفریقایی که تجربه بزرگ کردن فرزند را داشته است، استفاده کنیم اما هنوز به این مرحله نرسیده ایم.

وی تاکید کرد:‌ هر یک از این روش‌ها برای تکثیر یوز در اسارت با ریسک‌هایی همراه است و میزان موفقیت در این روش‌ها حدود ۳۰ درصد است.

 معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه برنامه اولیه سازمان حفاظت محیط زیست در مورد یوزها حفاظت از آنها در زیستگاه طبیعی است، گفت: هدف ما این است که در کنار حفظ یوزپلنگ در زیستگاه طبیعی از شیوه‌های جدید حفاظت از یوزپلنگ بهره ببریم و از همه فرصت‌ها و تجربیات موجود در دنیا برای حفاظت و احیای یوزپلنگ آسیایی استفاده کنیم.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی یوزپلنگ که از دیروز (اول دی ماه) آغاز شده و امروز به پایان می‌رسد، اظهار کرد: کارگاه آموزشی روش‌های تکثیر و پرورش یوزپلنگ، بخشی از یک سلسله کارگاه است و در راستای اجرای قرارداد سازمان محیط زیست با پژوهشکده محیط زیست به منظور تکثیر یوز در اسارت برگزار می‌شود.

ظهرابی ادامه داد: موضوع این کارگاه آموزشی بیشتر در مورد فراجمعیت‌ها یا زیستگاه‌های نیمه طبیعی بزرگ دنیا است که در آن یوزپلنگ تکثیر پیدا می‌کند. این کارگاه با حضور "وینسنت وان درمو" - مسئول بخش جمعیت یوز در موسسه حیات وحش در خطر انقراض (EWT) - برگزار می‌شود که از آفریقای جنوبی آمده است و تجربیات خود را در مورد تکثیر یوز در اختیار متخصصان ایرانی قرار می‌دهد. آفریقای جنوبی تنها کشور دنیاست که جمعیت یوزپلنگ آن رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه ۵۷ ذخیره گاه تکثیر یوزپلنگ در کشور آفریقای جنوبی وجود دارد، گفت:‌ در این ذخیره گاه‌ها یوزپلنگ در اسارت تکثیر می‌شود و جمعیت آن به طور دائم در حال افزایش است.

کد خبر 362307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.