برترین و پرترددترین فرودگاه جهان در جوار ایران

شهر اعجاب‌برانگیز دبی دارای دو فرودگاه بین‌المللی و مرکزی است که به این شهر امکان جا به جایی هوایی یک سوم از جمعیت کل جهان را تنها در عرض چهار ساعت می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر دو فرودگاه پیشرفته، ظرفیت بالایی در حمل مسافر و محموله به نقاط مختلف دنیا دارند ولی فرودگاه بین‌المللی دوبی (DXB) با کسب مقام اول پرترددترین فرودگاه برای مسافران بین‌المللی برای چهارمین سال متوالی و کسب چهارمین جایگاه در زمینه حمل و نقل هوایی، توجهات بیشتری را به سمت خود جلب کرده است. از طرفی این فرودگاه در میان بهترین فرودگاه‌های جهان، رتبه دهم این لیست را به خود اختصاص داده است. فرودگاه بین‌المللی دبی یکی از معدود فرودگاه‌هایی است که پروازهای غیرمستقیم به تمام قاره‌های دنیا دارد که همگی توسط امارات اداره می‌شوند و برخی از آن‌ها طولانی‌ترین پروازهای بدون توقف در جهان هستند. جالب آنکه این فرودگاه نسبت به دیگر نقاط دنیا یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت است.

فرودگاه بین‌المللی دبی با ۹۰ خط هوایی به بیش از ۲۴۰ مقصد در سراسر شش قاره سفر می‌کند و دارای سه پایانه است؛ پایانه شماره یک شامل سالن مرکزی D می‌شود و در خدمت تمام خطوط هوایی است، پایانه شماره دو مختص برنامه‌ریزی، صدور مجوز پرواز و پروازهای ویژه همچون سفرهای طولانی است و پایانه شماره سه که شامل سالن‌های مرکزی A، B & C می‌باشد، در اختیار خود هواپیمایی امارات است. سالن مرکزی A که در ترمینال سه واقع است، با ۹۰ متر عرض و ۶۴۵ متر طول دارای ۱۱ طبقه است که می‌تواند سالانه میزبان ۱۹ میلیون مسافر باشد.

این سالن که برای مسافران first class ساخته شده است، کاملا برای استفاده از هواپیماهای  Airbus A380 اختصاص یافته و در گذشته ظرفیت سالانه فرودگاه را از ۶۰ میلیون مسافر به ۷۵ میلیون رسانده است که پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا سال ۲۰۲۰ تا ۱۰۳/۵ میلیون نفر افزایش داشته باشد. به همین جهت ایجاد تحولات جدید در راستای گسترش باند فرودگاه و افزایش ظرفیت سالن‌های مرکزی برای جای دادن یکصد دستگاه هواپیمای Airbus A380 ادامه دارد. جدیدترین سالن مرکزی فرودگاه نیز، سالن D واقع در ترمینال سه است که در ۲۴ فوریه سال ۲۰۱۶ برای خدمات رسانی به ۶۰ خط هوایی افتتاح شد و ظرفیت سالانه فرودگاه را از ۷۵ میلیون مسافر به ۹۰ میلیون افزایش داد.

نکته اینجاست که این فرودگاه، نه تنها یک شرکت هواپیمایی بزرگ است، بلکه بیش از هر جای دیگر تفریح، سرگرمی و آرامش برای مسافران فراهم می آورد تا ساعات بین پروازهای خود را با خستگی و کسالت سپری نکنند.  بخش‌های مختلف فرودگاه و وسعت آن‌ها به حدی است که امکان بازدید از کل فرودگاه و لذت بردن از تمامی امکانات به سادگی میسر نیست. فرودگاه بین‌المللی دوبی در کنار بزرگترین فروشگاه معاف از مالیات دنیا قرارد دارد که گشت و گذار در آن خود ساعت‌ها زمان احتیاج دارد.

علاوه بر این DXB، دارای دو باغ در هوای آزاد، اتاق‌های استراحت، سالن‌های غذاخوری برای هر نوع سلیقه و ملیت و انواع نوشیدنی‌ها نیز هست و هتل پنج ستاره آن با باشگاه ورزشی، دوش‌های خصوصی، بخش آرایشی، استخر، سونا و اتاق بخار برای زدودن خستگی راه از تن و بازیابی انرژی از بهترین گزینه‌های این فرودگاه است. البته باید گفت امکان مشاهده این بخش‌ها در دیگر فرودگاه‌های دنیا نیز وجود دارد ولی دبی سطح متفاوتی از اینگونه امکانات را برای مسافران خود فراهم آورده است. در ادامه به معرفی این بخش‌ها می‌پردازیم.

فروشگاه‌های معاف از مالیات

این فروشگاه‌ها که در سالن ترمینال سه واقع شده‌اند، نوعی بازار برای ارائه قیمت‌هایی رقابتی برای محصولات مردمی با مارک‌های مختلف هستند و همه چیز از غذا گرفته تا انواع شکلات، حتی سوزن ته گرد و دمپایی، در آن یافت می‌شود. یکی از نکات بسیار قابل توجه در این فروشگاه‌ها نیز وجود مغازه‌های طلا و جواهرات است.

باغ‌های ZEN

دبی هرگز در متعجب کردن دیگران شکست نمی‌خورد و این بار برای تحقق این هدف اقدام به ایجاد باغ‌هایی با زیبایی مطلق کرده است که مزین به درخت‌ها و نیمکت‌های سرسبز است. این باغ‌ها بهترین راه برای یافتن آرامش و برقراری ارتباط با طبیعت، به دور از تمام رفت و آمدها، شلوغی‌ها و فشارهای داخل فرودگاه است. ورودی‌های باغ‌ها نزدیک گیت‌های B7 و B27 در ترمینال سه هستند و مسافران را قادر می‌سازد تا قبل از آغاز پروازهای طولانی در سراسر جهان، کمی آرامش تجربه کنند. همچنین در این باغ‌ها یک منطقه بازی برای نگه داشتن کودکان در هنگام استراحت وجود دارد.

اتاقک‌های استراحت

این اتاقک‌ها، نوعی محفظه کوچک هستند که به Wi-Fi رایگان، یک دستگاه تلویزیون لمسی و جایی برای آویزان کردن کت مجهزند و چنانچه مسافری خسته نیازمند یک چرت کوتاه باشد، این اطاقک‌ها در کنار گیت C22 در ترمینال یک برای اجاره ساعتی آماده هستند. این چرت‌ها می‌تواند در کمال آرامش و به دور از نگرانی انجام گیرد چرا که در بیرون افرادی مراقب همه‌چیز هستند و پروازی از دست نخواهد رفت.

هتل پنج ستاره

وجود یک هتل پنج ستاره در فرودگاه، نکته مثبتی به حساب می‌آید چرا که مسافران می‌توانند دوش گرفته و قبل از پرواز کمی سرحال شوند. این هتل با ۸۸ اطاق خواب، استخر شنا، سالن ورزش، اتاق کنفرانس و رستوران آماده پذیرایی از مسافران است. سالن ورزش G-Force در هتل فرودگاه بین‌المللی دبی، حتی برای مسافرانی که در هتل اقامت ندارند نیز در دسترس است. همچنین استخر هتل با جکوزی، سونا، اطاق بخار و دوش‌های اختصاصی برای خنک شدن و انرژی گرفتن، گزینه بی‌نظیری به حساب می‌آید.

غذا و نوشیدنی

در این بخش که در خروجی مابین گیت‌های ۱۱۳ و ۱۱۵ وجود دارد انواع غذاهای چینی، لبنانی، فرانسوی و مغولی سرو می‌شود و علاقه‌مندان به فست بود می‌توانند از میان منوی رستوران‌هایی مانند McDonalds، Starbucks، KFC  غذای مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند. در این بخش‌ها همچنین انواع موسیقی و نوشیدنی نیز وجود دارد.

با وجود تمامی این امکانات دبی، جایگاه دهم را نمی‌پسندد و رویای رسیدن به مقام اول را در سر دارد به نحوی که در این زمینه به اقدامات مهمی نیز دست زده است. در حال حاضر فرودگاه‌های دبی برای سرمایه‌گذاری برای گسترش فرودگاه و برنامه‌های خود مبلغی بالغ بر ۷/۸ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. برنامه‌ریزی‌ها، حاکی از ارائه زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی به منظور فراهم‌سازی تسهیلات اقتصادی دبی، افزایش ۲۲ درصدی اشتغال و افزایش ۳۲ درصدی تولید ناخالص داخلی امارات تا سال ۲۰۲۰ هستند.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 362306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افسوس IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    0 0
    ما هم می توانستیم داشته باشیم حیف شد جنگ شد