هزینه‌های زندگی برای طبقه خلاق در شهرهای خلاق رایگان است

نهادهای اقتصادی قدرتمند کمک می‌کنند تادرشهر خلاق علاوه بر ایجاد فضای محرک، هزینه‌های زندگی نیز برای طبقه خلاق کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عصر امروز ۲۹ آذر ماه، کامبیز مشتاق گوهری، مدیر کل  دفتر طرح ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران  وزارت راه و شهرسازی، در آیین اختتامیه همایش ملی «شهر خلاق؛ترویج و توسعه» و آیین آغاز به کار نخستین نمایشگاه صنایع خلاق اظهار کرد: در بستر کالبدی استقرار شهر خلاق دو رویکرد جدی لازم خواهیم داشت که یک رویکرد ایجاد فضای محرک برای استقرار طبقه خلاق است که با افزایش فضاهای عمومی و بخش دیگر آن با فعالیت نهادهای اقتصادی قدرتمند که کمک می‌کنند هزینه زندگی برای طبقه خلاق کاهش یابد، محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه عجیب نیست که بین شهر های بزرگ دنیا، شهرهایی که برخوردارترند تنوع فرهنگی نژادی و زبانی  بیشتری دارند، گفت: بنابراین براساس تعریف شهر خلاق ما نیاز به طبقه خلاق خواهیم داشت که بخش عمده آن را هنرمندان، روشنفکران و سرویسدهندگان به سازمانها و دستگاه های تکنولوژی محور تشکیل خواهند داد و به عنوان بخشی از ساحت زندگی در شهرهای آینده خواهند بود.

مدیر کل  دفتر طرح ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران  وزارت راه و شهرسازی افزود: در میان شهرهای خلاق، برلین یک مثال خوب است که از شروع هزاره جدید تلاش کرده شهری جذاب برای هنرمندان وفعالان حوزه خلاقیت در اروپا عمل کند و امروز یک هنرمند در مقایسه با شهرهای خلاق اروپا در برلین می‌تواند رایگان زندگی کند و برلین، امروز محل برگزاری وقایع و رویدادهای مختلف هنری است.

مشتاق گوهری با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۸ جمعیت ساکن در شهرها را معادل جمعیت روستایی اعلام کرد، گفت: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ در کشورهای درحال توسعه ۶۴ درصد جمعیت شهری در شهرها حضور داشته باشد.

وی افزود:در کشور ما نیز بیش از ۷۰ درصد جمعیت در شهرها قرار دارد و به عنوان کشوری که بنیان‌گذار کشاورزی در دنیا است فقط چیزی در حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور در روستاها قرار دارد.

مدیر کل  دفتر طرح ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران  وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در ایران در آغاز قرن بیستم ما چیزی به نام شهر نمی شناختیم، خاطرنشان کرد: سرعت شهر نشینی در کشور ما به گونه ای است که به نظر می رسد به دوره‌ای خواهیم رسید که این شهرها هستند که جمعیت جهان را در بر خواهند داشت و رابطه شهر با حوزه پیرامون خود متحول خواهد شد و  در مقیاس منطقه و ودر مقیاس ملی و فرا ملی کارکرد شهرها افزایش میابد.

مشتاق گوهری افزود: از این روست که رقابت بین شهرها رقابت در حوزه جذب سرمایه و استعداد است.

وی اضافه کرد:در سپهر ملی ما نیز آبادان در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی یکی از شهرهای جذاب و خلاق بوده که ۳۵ سینما داشته، در حالی که در تهران به عنوان پایتخت در همان زمان ۳۸ سینما بیشتر نبوده و موج بازگشت و رجوع هنرمندان به آبادان باعث شد شهری نو تاسیس شود که پایه صنعتی داشت و در مدتی کوتاه توانست فرهنگ اجتماعی پیدا کند.

اصفهان همه ویژگی های شهر خلاق را دارد

مدیر کل  دفتر طرح ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران  وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: بین تمامی ویژگی هایی که بین رقابت شهر ها مثل شهر هوشمند، شهر سبز  و شهر پایدار وجود دارد، شهر خلاق یکی از خصوصیاتی است که ما نسبت به آن دارای مزیت فرهنگی و تاریخی هستیم.

مشتاق گوهر با بیان اینکه توجه به نکات محیط زیستی میراث فرهنگی و مشارکت شهروندی از جمله ویژگی های شهر خلاق است، گفت: یکی از شهرهایی که این قابلیت را دارد اصفهان است، اصفهان به عنوان یکی از شهرهایی که مرکزیت فرهنگی و سیاسی دارد و با توجه به مشکلات زیست محیطی که با آن رو به رو است می تواند در عین حال فرصت‌هایی به وجود آورد که  یکی از پیشروهای مقابله با مشکلات زیست محیطی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: به واسطه پیش قدم شدن اصفهان در تهیه برنامه جامعه شهر با نگاه به افزایش مشارکت شخصیت های حقیقی، صاحبان سرمایه و بازیگران عرصه شهر،  وزارت راه و شهرسازی در تحقق توسعه شهر اصفهان رویکرد شهر خلاق را به عنوان یک مزیت برای اصفهان دنبال می‌کند که با کمک شهرداری اصفهان در حال محقق شدن است.

مشتاق گوهری در پایان انتخاب اصفهان به عنوان یکی از قطب های شهر خلاق در کشور را اتفاق مبارکی عنوان کرد و به اصفهانی ها تبریک گفت.

کد خبر 362101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.