میلاد آخرین دختر پاییز مبارک باد

احتمالا شنیده‌اید که ته‌تغاری‌های هر خانه عزیز و دلبند هستند و قدرت نفوذشان در خانه، با قدرت پادشاه یک سرزمین برابری می‌کند. یلدا نیز ته‌تغاری‌ پاییز است و عزیزدردانه‌ای که حرفش به کرسی می‌نشیند.

به گزارش ایمنا، پاییز چنان این دردانه و عزیزکرده را دوست دارد که دلی سیر به بلندای یک دقیقه بیشتر از دیگر شب‌های سال، در کنار هزاران هزار میهمان دعوتی در جشن تولد او، به تماشایش نشسته و یک دل سیر قد و بالایش را سیاحت می‌کند. این دختر گیسوبافته پاییز که با زایش مهر (خورشید) تولد یافته است، با طبیعت و نو شدن فصل‌های در گردش سال، پیوندی ناگسستنی دارد و با ناز و کرشمه هویت ایران و فرهنگ ایرانی را در برق چشم‌های سیاهش بازتاب می‌دهد و سالروز تولدش هر ساله بلندتر شدن روزها و فزونی تابش مهر را نوید می‌دهد. به یمن این خبر خوش، از قدیم‌الایام میهمانان تولد یلدا هر ساله در شب سالروز تولدش دور تا دور کرسی گرم بزرگترهای فامیل گرد هم آمده و میز تولد او را با مجموعه‌ای از خوراکی‌ها شامل انار، هندوانه، آجیل، انواع تخمه و انواع میوه‌های خشک و تر که همگی سمبل سلامتی، فزونی و خرمی هستند می‌آرایند. در گذشته پشت‌بام خانه‌ها به آتشی بزرگ برای غلبه بر تیرگی طولانی‌ مدت شب و انتظار ولادت یلدا مزین می‌شد و امروزه شمع‌های سوزان کنار بقیه اجزای سفره بار این وظیفه را بر دوش می‌کشند و تا طلوع سپیده‌دم که طلوع مهر، کمر دیو سیاهی را می‌شکند و یلدا متولد می‌شود، لحظه‌ای در این وظیفه کوتاهی نمی‌کنند. علاوه بر این، هر کس در این جشن به نحوی مجلس را گرم می‌کند و با خوردن و آشامیدن و پایکوبی و گفت‌وگو، سیاهی شب را به سپیده صبح می‌رساند و چنان خود و دیگران را سرگرم می‌کند که اندوه حاصل از غیبت خورشید به دست فراموشی سپرده شود. 

در این میان هندوانه و انار، دو میوه رمزآلود سرو شده در این تولد که گرد و سرخ هستند و نمادی از خورشید گرمابخش در سردی زمستان، به صرف میهمانان سفره یلدا می‌رسد که در طول جشن طلب روشنایی و برکت برای سپری کردن زمستان به خیر و خوشی می‌کنند و امیدوارند که در طول زمستان سرما و بیماری بر آن‌ها غلبه نکند. همچنین در این جشن تخمه‌های آفتابگردان شکسته می‌شود که در کنار سرگرم کردن میهمانان حاضر، گل آن‌ها نمادی دیگر از خورشید است. میوه‌های خشک و تر سفره نیز نماد داشتن زمستان و تابستانی آرام است و شکستن گردو و پر بودن آن، پیش‌بینی آینده‌ای پربار. 

و مهم‌تر از همه، جشن تولد یلدا بانو، بهانه‌ای برای زنده نگاه داشتن امید است و دلگرمی دادن به همه عزیزان و نزدیکان و دوستان و دلبندان که زمستان سخت است ولی می‌توان پربار بودن آن را از تولد آخرین دختر پاییز شناخت که نویدآور آغاز شروعی نو در فصل رویش و زایش است. گرمای مهر شاید بیشتر از هر چیز دیگر، از گرمای دل‌های امیدوار اثر می‌پذیرد و دل‌های امیدوار گرمای خود را از دست‌هایی می‌گیرند که در دستشان گره خورده است.

یادداشت از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 362054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.