سادات حسینی: راه آهن مشتری تمام ریل‌های ذوب آهن است/جابه‌جایی یک میلیون مسافر در سال

مدیرکل راه آهن اصفهان گفت: روزانه بالغ بر ۲۵ میلیون تن کیلومتر جابجایی بار در اصفهان صورت می‌پذیرد و سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به وسیله خطوط ریلی اصفهان به صورت مبدا و مقصدی، جابجا می شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا سادات حسینی در نشست خبری در آستانه هفته حمل و نقل اظهار کرد: رتبه حمل و نقل ریلی اصفهان در جابجایی بار، رتبه شاخص و قابل توجهی است و جایگاه اصفهان در بیشتر شاخص های عملکردی کشور، اول تا سوم است.

وی افزود: تعداد قطارهای مسافربری اصفهان را پاسخگوی نیاز این منطقه است با این وجود توسعه و پیشرفت در حوزه باربری و مسافربری ریلی از برنامه های مهم اداره کل راه آهن اصفهان است.

سادات حسینی ادامه داد: تمام خطوط ریلی اصفهان، بزودی دو خطه خواهند شد و در بسیاری از موارد مثل خط ریلی بافق به هرمزگان، این اتفاق افتاده است و افزایش چشمگیر میزان حجم بار قابل جابجایی در خطوط ریلی اصفهان، از مهم ترین اهداف این پروژه است.

وی با بیان اینکه طبق بند ۲۴ و ۲۵ برنامه ششم توسعه باید به خطوط آنتنی ریلی توجه زیادی شود، افزود: اتصال مراکز صنعتی به خطوط ریلی و استفاده این مراکز از حمل و نقل ریلی از اهداف مهم برنامه ششم توسعه است و احداث خطوط آنتنی مورد توجه اداره کل راه آهن اصفهان است.

وی با اشاره به اتصال شرکت فولاد صبا به خطوط ریلی آنتنی یادآور شد: یکی از راهکار های رشد و توسعه صنعت ریلی در ایران، توجه به خطوط ریلی آنتنی است.

مدیر کل راه آهن اصفهان، رشد حجم بار جابجا شده سال جاری نسبت به سال قبل را قابل توجه خواند و اعلام کرد: افزایش ۲۴ درصدی تناژ جابجایی بار توسط خطوط ریلی اصفهان و رشد ۵۰ درصدی درآمد باری، از دستاورد های راه آهن اصفهان در سال جاری است که امید است به همین روند ادامه دهد.

سادات حسینی با اشاره به رشد ۱۵درصدی تعداد مسافران جابجا شده در سال جاری، گفت: افزایش رضایت مندی در میان مسافران حمل و نقل ریلی و افزایش استقبال مردم از حمل و نقل ریلی، از اهداف اصلی اداره کل راه آهن اصفهان است.

وی افزود: روزانه بالغ بر ۲۵ میلیون تن کیلومتر جابجایی بار در اصفهان صورت می‌پذیرد و سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به وسیله خطوط ریلی اصفهان به صورت مبدا و مقصدی، جابجا می شوند. علاوه بر این روزانه بالغ بر ۲۳ قطار عبوری از اصفهان عبور می کنند که بیشتر آنها از کاشان می گذرند.

وی اضافه کرد: توسعه زیر ساخت های ریلی و راه اندازی خطوط بیشتر حمل و نقل ریلی، موجب افزایش تعداد مسافران می شود.

مدیر کل راه آهن اصفهان با اشاره به رشد ۸۰ درصدی پروژه دو خطه کردن خطوط ریلی اصفهان، خاطر نشان کرد: در پروژه دو خطه کردن خطوط ریلی در برخی از مناطق ریلی اصفهان، همچون اصفهان – فلاورجان رشد ۹۸ درصدی فیزیکی حاصل شده است و در آینده ای نه چندان دور افتتاح شود.

سادات حسینی یادآور شد: راه آهن، مایل است در زمینه‌هایی که صرفه اقتصادی دارد، مشارکت کرده و حتی در مواردی بیش از ۵۰ درصد از تامین اعتبارات پروژه را متقبل شود. ۸۰ کیلومتر شبکه ریلی برای پالایشگاه اصفهان، در نظر گرفته شده است که در صورت عملی شدن پروژه، هر روز دو میلیون و نیم تن بار بر روی ریل قرار خواهد گرفت.

مدیر کل راه آهن اصفهان با بیان اینکه جذب سرمایه شرکت های خصوصی برای افزایش خطوط مسافربری، از سیاست های اصلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران است، گفت: تقریبا یک سال از واگذاری پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران به راه آهن می گذرد و پیشرفت های مناسبی همچون فعالیت شبانه روزی چند کارگاه در مسیر ریل آن، حاصل شده است.

سادات حسینی افتتاح قطار سریع السیر اصفهان – تهران را مشروط به تامین اعتبارات این پروژه خواند و تاکید کرد: فاز اول این پروژه، افتتاح ریل آن از اصفهان تا قم است و در صورت تامین اعتبارات آن تا چهار سال آینده، شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، صرفه اقتصادی توسعه خطوط ریلی برای قطار های باربری اصفهان را بیش از صرفه اقتصادی توسعه خطوط ریلی برای قطار های مسافربری در اصفهان خواند و یاد آور شد: ۲۰ میلیون تن بار در سال گذشته در اصفهان، تخلیه و بارگیری شده است و سهم اصفهان در باربری ریلی کشور بسیار شاخص و ویژه است.

سادات حسینی ادامه داد: بیشتر مقاصد خطوط ریلی مسافربری اصفهان، مشهد و تهران است و امید است تا با توسعه خطوط ریلی قطار های باربری اصفهان، خطوط ریلی قطار های مسافربری نیز، توسعه پیدا کند.

مدیر کل راه آهن اصفهان با بیان اینکه راه آهن مشتری تمام ریل های تولید شده ذوب آهن است، خاطرنشان کرد: لازم است تا با توجه به رهنمود های رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و عمل به آن، ذوب آهن و صنایع مشابه آن نسبت به تولید ریل مورد نیاز راه آهن اصفهان اقدام کند تا مجبور به خرید ریل از شرکت های خارجی نباشیم.

سادات حسینی افزود: هدف راه آهن اصفهان، افزایش فعالیت در مسیر های طولانی ریلی است و باید در این زمینه توسعه مناسبی صورت پذیرد.

وی با اشاره به سبز بودن حمل و نقل ریلی، اضافه کرد: میزان مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی یک هفتم مصرف سوخت در حمل و نقل جاده ای است و ایمنی سفر های ریلی نیز یکی دیگر از مزیت‌های این گونه سفر ها است.

کد خبر 361971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.