حیات آبی استرالیا جان دوباره می‌گیرد

استرالیا اخبار خوشایندی برای پلاتی‌پوس‌ها، گاوهای دریایی و لاک‌پشت‌های دماغ خوکی بومی خود دارد؛ کاهش ۸۰ درصدی مصرف کیسه‌های پلاستیکی، تنها ظرف مدت سه ماه.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آمارهای موجود از سال ۲۰۱۰ به بعد نشان می‌دهد که کشورهای آسیای شرقی شامل چین، اندونزی، فیلیپین، ویتنام و تایلند، بیشترین تولیدکنندگان زباله‌های پلاستیکی هستند که در نهایت به اقیانوس‌های سراسر دنیا ریخته می‌شوند. برای مثال این گزارش‌ها نشان می‌دهند که چین سالیانه ۹/۷ میلیون تن ضایعات پلاستیکی تولید می‌کند که ۳/۸۹ میلیون تن آن را به اقیانوس می‌ریزد و در رتبه بعدی آن، اندونزی با تولید سالیانه ۳/۵ میلیون تن زباله قرار دارد که ۱/۴۲ میلیون تن آن بدون هیچ مدیریتی راهی آب‌های جهان می‌شوند. این آمارها فاجعه‌آمیز و نابودکننده هستند ولی خوشبختانه تجربیات جدید استرالیا نشان می‌دهد که تغییرات بزرگی در حال رخ دادن است و اعمال این تغییرات غیر ممکن نیست.

بر اساس گزارش‌ها، استرالیا دومین تولیدکننده مواد زائد در جهان پس از ایالات متحده است که در آن سالیانه بیش از ۶۹۰ کیلوگرم ضایعات تولید می‌شود. پلاستیک شایع‌ترین زباله تولیدی این کشور است که حدود ۳۵ درصد از کل زباله‌ها را تشکیل می‌دهد. ۱۶/۶ درصد از این مقدار نیز فقط به کیسه‌های پلاستیکی اختصاص دارد. ولی نکته حائز اهمیتی که اینجا بررسی می‌شود، کاهش ۸۰ درصدی این کیسه‌های پلاستیکی، تنها در طی مدت سه ماه است.

جالب آنکه این میزان کاهش مصرف به هیچ وجه از سیاست‌های دولتی سرچشمه نگرفته است بلکه یک تصمیم تجاری و مؤثر از سوی دو فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ Coles و Woolworths مبنی بر اجرای ممنوعیت سراسری استفاده از کیسه‌های پلاستیکی رایگان و جایگزینی آن با کیسه های چندبارمصرف با قیمت ۱۵ سِنت بود. این تصمیم در نهایت منجر به جلوگیری از ورود ۱/۵ میلیارد کیسه پلاستیکی به طبیعت این کشور شد که این مسأله برای حیوانات آبزی بومی این کشور خبری بسیار مسرت‌بخش به حساب می‌آید چرا که سالیانه تعداد زیادی از این حیوانات در دام این کیسه‌ها محبوس و در نهایت تلف می‌شوند.

لازم به ذکر است که در این بین نقش خرده‌فروشان نیز قابل تقدیر است چرا که این افراد در سراسر استرالیا نقشی اساسی در هدایت نسل خریداران به سمت یکی از مهم‌ترین تغییرات در راستای سازگاری با محیط زیست داشتند و در نتیجه، صاحبان کسب و کارهای کوچک نیز به پیروی از آن‌ها، قالبی برای مدیریت صحیح عبور از یک محیط خرده‌فروشی پلاستیکی به محیطی بدون پلاستیک فراهم آوردند که در نتیجه آن تغییراتی مشابه در فروشگاه‌های موادغذایی، لوازم خانگی و امور خدماتی دیده شد.

پس از آن، مقامات محلی از ایده کنار گذاشتن کیسه‌های پلاستیکی سبک وزن پیروی کرده و بدین ترتیب ممنوعیت استفاده از این کیسه‌ها در اکثر ایالت‌ها و قلمروهای استرالیا به جز ایالت شرقی و پر جمعیت نیو ساوت ولز تثبیت شد و یا در حال پذیرفته شدن میان اکثریت مردم است به نحوی که تا کنون ۸۵ درصد مردم استرالیا، این اقدام را عالی برشمرده‌اند.

البته ذکر این نکته ضروری است که اجرایی شدن این تصمیم چندان هم ساده نبود به نحوی که Coles پس از مواجه شدن با مخالفت خریداران با تغییرات مورد نظر، برای اعلام آن بسیار دلسرد، مضطرب و مردد شد و بسیاری از خرده فروشان در این مسیر با واکنش‌های خصمانه بعضی از خریداران خود مواجه شدند ولی افتخار این کاهش انقلابی و چشمگیر در مسیر ورود کیسه‌های پلاستیکی به چرخه طبیعت، همواره نصیب پایه‌گذاران و مجریان این تصمیم خواهد بود.

در آخر باید گفت که هر چند بسیاری از مناطق و کشورهای سراسر جهان قواعد ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را به اجرا درآورده‌اند، ولی هنوز مسیری طولانی برای پیمودن وجود دارد که این مسیر تلاش‌های بی‌وقفه و دلسوزی همه‌جانبه می‌طلبد و امید است روزی محیط زیست انسان‌ها و جانوران به دور از هیچگونه آسیب به هیچ یک از گونه‌های جاندار به حیات پاک خود ادامه دهد.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 361913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.