گسترش حمل و نقل عمومی راه حل مشکل ترافیک تهران

شهردار تهران گفت: متأسفانه آمار روزهای آلوده در شهرهای بزرگ کشور بالا است و شاید یکی از دلایل این آلودگی تجمع سرمایه‌گذاری‌ها در این شهرها باشد.

به گزارش ایمنا،‌ پیروز حناچی در همایش «گرامیداشت ۲۶ آذر، روز ملی حمل‌ونقل» که با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شد، به نمایندگی از شهرداران کل کشور سخن گفت.

وی با اشاره به سختی‌های مردم در تحمل ترافیک تهران اظهار کرد: همه ما مسئول رنج مردم در ترافیک شهری هستیم و باید تلاش کنیم آن را حل کنیم. ترافیک پدیده‌ای است که مولود زندگی در شهرهای بزرگ است و ما در قرون گذشته با چنین پدیده‌ای مواجه نبودیم.

شهردار تهران افزود: در علم شهرسازی می‌گوییم زمانی که شهر به جمعیت بالاتر از ۵۰۰ هزار نفر رسید، باید برای تردد شهری تدابیری اندیشید. زمانی که شهر به جمعیت بالاتر از یک‌میلیون نفر رسید، هزینه‌های مدیریت ترافیک شهری بالا می‌رود و زمانی که جمعیت از مرز ۵ میلیون نفر عبور کرد، دیگر حل معضلات حمل‌ونقل به‌سادگی میسر نخواهد بود.

حناچی با بیان اینکه ترافیک و آلودگی هوا از پیامدهای زندگی شهری است، گفت: متأسفانه آمار روزهای آلوده در شهرهای بزرگ کشور بالا است و شاید یکی از دلایل این آلودگی تجمع سرمایه‌گذاری‌ها در این شهرها باشد. بر اساس آمارهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در کشور در شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتد و این تجمع منجر به آلودگی این شهرها می‌شود. لازم به یادآوری است که این آمار در تهران ۳ برابر است.

وی با طرح این سؤال که آیا موضوع ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ لاینحل است، تصریح کرد: از ۵ تا ۹ دسامبر ۱۹۵۲، ۴ هزار نفر در شهر لندن به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست دادند. در آن زمان لندن شهری با ۱۲ میلیون جمعیت بود، اما امروز جمعیت این شهر به ۷ میلیون رسیده است و دیگر خبری از آن آلودگی‌ها نیست. این نشان می‌دهد که می‌توان مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه علاوه بر لندن، بسیاری از کلان‌شهرها این مشکل را حل کردند، گفت: اجرای شبکه حمل‌ونقل عمومی می‌تواند یکی از این راه‌حل‌ها باشد که هنوز در تهران به‌اندازه لازم گسترش پیدا نکرده است. واقعیت این است که خطوط مترو تمام شهر را پوشش نمی‌دهد.

وی با اشاره به سفر خود به پاریس درگذشته و بررسی وضعیت ترافیکی این شهر تصریح کرد: گاهی این موضوع مطرح می‌شود که برای مقابله با آلودگی، خودروهای جدید شماره‌گذاری نشوند، اما در سفری که به پاریس داشتیم مدیران این شهر گفتند که ۱۳ میلیون خودرو در پاریس پلاک گذاری شد. به اعتقاد آنها نمی‌توان به خاطر آلودگی، جلوی صنعت و اشتغال را گرفت.

حناچی ادامه داد: در این شرایط، آنها سیاست دیگری را برای کنترل آلودگی پیش گرفتند مبنی بر اینکه فردی که با خودروی شخصی قصد ورود به پاریس مرکزی را داشت نقره‌داغ می‌شد. جالب اینجاست زمانی که با مدیرعامل شرکت خودروسازی «رنو» جلسه داشتیم، متوجه شدیم که با مترو سرکار می‌آید درحالی‌که خود مدیر یک شرکت بزرگ خودروسازی بود.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه باید فرهنگ عدم استفاده از خودروهای شخصی را از مدیران خود شروع کنیم تا مردم بپذیرند حتی‌المقدور از خودروهای شخصی خود استفاده نکنند، گفت: پیوستن من به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای این است که وقتی مردم ببینند ما به این کمپین‌ها پیوستیم، آن ها هم این پویش را جدی بگیرند. از شما مدیران هم می‌خواهم این روش را در پیش بگیرید.

منبع: شهرنوشت

کد خبر 361766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.