۴۰ هزار مشترک غیر دایمی آبفار در روستاهای اصفهان وجود دارد

معاون بهره‌برداری آبفار استان اصفهان اقامتگاه‌های غیردائم را فشار مضاعفی برای آبفار استان اصفهان دانست و گفت: از ۲۵۰ هزار مشترک استان ۴۰ هزار مشترک غیردائم وجود دارد که این‌ها ساکنین همیشگی و اصلی روستاها نیستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاظم جعفری ظهر امروز - دوشنبه ۲۶ آذر - در نشست شورای استان اصفهان در خصوص تعرفه انشعابات روستایی اظهار کرد: در روستاها تعرفه آب شرب ۵۰ درصد شهرها است و قیمت تمام شده یک مترمکعب آب شرب نزدیک به ۱۴۰۰ تومان است و دریافتی برای هر مترمکعب ۵۰۰ تومان است که مابه‌التفاوت این قیمت را دولت پرداخت می کند.

وی در خصوص بحث خانگی اقامتگاه‌های غیردائم گفت: هیئت وزیران در سال ۸۷ مصوبه‌ای  با عنوان اصلاح الگوی مصرف داشته که در بند شش آن به اقامتگاه‌های غیردائم اشاره شده است که باید نرخ تمام شده مصرف آب را بپردازد.

معاون بهره‌برداری آبفار استان اصفهان در تعریف اقامتگاه‌های غیردائم روستایی افزود: برخی افراد روستایی به شهرها مهاجرت کردند و تنها برای روزهای تعطیل مسکنی در روستاها دارند که به آنجا برمی گردند و این قانون نرخ آب مصرفی را برای آن‌ها هرمترمکعب ۸۵۰ تومان در نظر گرفته است.

جعفری با بیان اینکه درحالت عادی مبلغ مصرف خانگی روستاییان قبض آب آن‌ها ماهیانه زیر شش هزار تومان خواهد بود، اظهار کرد: اگر ارقامی بالاتر برای روستاییان صادر می شود قطعاً با آبیاری باغچه یا موارد دیگری در آن بوده است و متوسط دریافتی در همه کاربری‌های روستایی ۵۰ درصد شهرها است.

وی با بیان اینکه حق انشعاب روستاها براساس ۵۰ درصد نزدیکترین شهر آن‌ها است، خاطر نشان کرد: این حق انشعاب می تواند از ۱۸۰ هزار تومان تا حداکثر ۲۵۰ هزار تومان باشد که به اضافه هزینه نصب حتی تا یک میلیون تومان هم خواهد رسید و انشعاب اقامتگاه‌های غیردائم در حد ۳۰۰ هزارتومان است.

توسعه شبکه آبفار مستلزم دریافت هزینه اضافی است

معاون بهره برداری آبفار استان اصفهان توسعه شبکه را مستلزم دریافت هزینه اضافی دانست و گفت: در برخی موارد قرار گرفتن منازل در بافت اصلی نیست و زیرساختی هم برای آن منطقه وجود ندارد و ایجاد زیرساخت هم زمان بر خواهد بود، در این حالت از متقاضیانی که در این مناطق بودند هزینه‌های اضافی تری دریافت می‌شود.

جعفری اقامتگاه‌های غیردائم را فشار مضاعفی برای آبفار دانست و افزود: از ۲۵۰ هزار مشترک استان ۴۰ هزار مشترک غیردائم وجود دارد که این‌ها ساکنین همیشگی و اصلی روستاها نیستند.

وی تعرفه‌های آب و فاضلاب روستایی را برای کل روستاها یکسان دانست و گفت: برای اصلاح هر کیلومتر فرسودگی شبکه آب و فاضلاب روستایی ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است و هر روستا چند کیلومتر اصلاحات شبکه‌ای ضروری دارد و برای این کار با توجه به کمبود بودجه و بالابودن هزینه‌ها روستاهایی که بیشترین شکستگی و فرسودگی را در زیرساخت های خود داشته اند برای اصلاح شبکه انتخاب شدند.

معاون بهره برداری آبفار استان اصفهان با انتقاد از بالا بودن سرانه مصرف آب در برخی روستاها خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود اینکه سرانه مصرف استاندارد ۱۴۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است اما اعداد بالای ۲۰۰ یا ۳۰۰ لیتر در روستاها دیده می شود که تأمین آب شرب اشجار و دام‌ها روی شبکه آب شرب مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

جعفری با اشاره به اینکه در شهرستانی چون فریدون شهر که خود منبع تأمین آب است آب شرب برخی روستاها به صورت سیار تأمین می شود، تصریح کرد: در صورت انجام پروژه‌های کلان آبرسانی که در مناطق غرب، جنوب و سامانه دوم اصفهان صورت خواهد گرفت تأمین آب پایدار برای همه استان امکان پذیر خواهد بود.

وی با انتقاد از گفته‌هایی مبنی بر عدم وجود کیفیت در آب شرب استان گفت: در مورد کیفیت آب شرب استان باید مستدل تر صحبت کرد زمانیکه این موضوعات در گذشته مطرح شد روستاهای کنار زاینده رود را بررسی کردند اما بحث تداخل فاضلاب انسانی در آب شرب وجود نداشت و تنها موضوع کیفیت آب چاه هایی بود که قرار شد شبکه بهداشت نظارت بیشتری بر آن داشته باشد.

معاون بهره برداری آبفار استان اصفهان با تأکید بر سلامت آب شرب استان تصریح کرد: کیفیت آب شرب استان توسط آب و فاضلاب شهری و شبکه بهداشت استان نظارت می شود و اگر جایی چاهی خارج از حد مجاز باشد و کیفیت آن مناسب نباشد به طور قطع پلمب می‌شود و امروز اطمینان لازم برای کیفیت اب شرب استان را تضمین می کنیم.

کد خبر 361726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.