مواد اولیه فرش دستباف ۴۰ درصد ارزان می‌شود

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به تفاهم‌نامه ای که  این مرکز با منطقه آزاد چابهار امضا خواهد کرد، گفت: با امضای این تفاهم‌نامه می‌توان مواد اولیه را با قیمتی حداقل ۴۰ درصد کمتر از دو ماه گذشته وارد کشور کرد.

فرشته دست‌پاک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه فرش دستباف تنها کالایی است که بیش از ۹۰درصد آن تولید داخل است، اظهار کرد: فقط مقدار بسیار کمی ابریشم و پشم از کشورهای چین، هند و کره جنوبی وارد کشور می شود، باید شرایطی برای رفع مشکلات ارزی این محصولات فراهم کنیم زیرا فرش دستباف، کالایی متفاوت از کالاهای دیگر است.

وی با بیان اینکه پیمان‌سپاری ارزی یکی از دغدغه‌های موجود در زمینه صادرات فرش است، گفت: کسانی که در حوزه فرش دستباف فعالیت می‌کنند، اعتقاد دارند اگر پولی که از صادات فرش کسب می‌شود به چرخه کشور بازنگردد، یک صادر کننده چطور می تواند انتظار ادامه‌ار شدن تجارتش را داشته باشد.

دنیا، فرش دستباف را به نام ایران می‌شناسد

رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه ‌تمام دنیا نگاه متفاوت و خاصی به فرش دستباف ایران دارند، خاطر نشان کرد: در سراسر دنیا، فرش دستباف را به نام ایران می‌شناسند و ما نیز هنوز با همه نداشته‌هایمان در دنیا، رتبه اول کیفیت فرش دست‌باف را داریم.

دست‌پاک با تاکید براینکه بافندگان فرش دستباف امنیت شغلی ندارند، گفت: بیمه تامین اجتماعی برای کسانی که در حوزه فرش دستباف فعالیت می‌کنند، باید دوباره برقرار شود.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم باید به دنبال بازارهای جدیدی باشیم، اظهار کرد: برای انجام این مهم، رسانه‌ها می‌توانند خیلی تاثیرگذار باشند این در حالی است که در مراسم با اهمیتی مانند افتتاح نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، رسانه صدا وسیما حضور نداشت.

ما هنوز جایگاه خودمان را در دنیا داریم

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: با توجه به اینکه ماهنوز جایگاه خودمان را در این حوزه در دنیا داریم، من به عنوان متولی فرش دستباف در حوزه دولت، معتقدم تبلیغات تاثیرات بسیار زیادی در حوزه فرش دستباف خواهد داشت.

دست‌پاک اضافه کرد: باید تبلیغ کنیم و شرایط حضور صادرکنندگانمان در بازار های جدید را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه کشوری مثل چین بازار بسیار خوبی برای صادرات فرش دستباف ایران است، تصریح کرد: جمعیت متمولی در این کشور وجود دارد که می تواند ظرفیت خوبی را برای هدف صادرات فرش قرار گرفتن، فراهم کند، ما برای بازار روسیه نیز فکری نکرده‌ایم، بازارهای جدیدی را می‌توانیم برای رونق صادرات فرش دستباف داشته باشیم که البته با همت تولیدکنندگان و صادرکنندگان این هنر- صنعت امکان‌پذیر است.

رییس مرکز ملی فرش ایران در رابطه با رقابت به وجود آمده برای فرش ماشینی با فرش دستباف در بازار جهانی گفت: فرش ماشینی یک نساجی است، ما نمی‌توانیم جلوی پیشرفت تکنولوژی را بگیریم، باید توجه داشت که فرش ماشینی به هیچ وجه مساوی با نوع دستباف نیست.

دست‌پاک افزود: اگر ما درست تبلیغ کنیم و فرشمان را با حفظ اصالت و بر اساس نیاز هر جامعه بتوانیم، به درستی به دنیا عرضه کنیم، وضعیت بهتری را برای صادرات این هنر ایرانی به وجود آورده‌ایم.

وی اضافه کرد: بالاخره هر کشوری بر اساس سلیقه خاص خود به دنبال استفاده از فرش دستبافت ایران است، باید سلیقه‌های مختلف را در نظر بگیریم حتی باید سلیقه سازی کنیم تا بتوانیم فرش دستباف کشور را آنطور که باید و شاید به دنیا معرفی کنیم.

کد خبر 361725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چاپار مفتخر IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    1 0
    قیمت برای مصالح فرش ابریشم خیلی گرون شده ولی در عوض به نسبت گرانی مصالح فرش دست باف زیاد گرون نشده