نادیده گرفتن اشتغال روستاها منجر به حاشیه نشینی شده  است

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان گفت: بحث اشتغال روستاها در سال‌های گذشته نادیده گرفته شده که این خود یکی از دلایل حاشیه نشینی شهرها بوده است، اگر چه دولت دیر به فکر این موضوع افتاد اما همین که از طرق مختلفی برای افراد روستایی تسهیلاتی در نظر گرفته شده قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید انصاری امروز – دوشنبه ۲۶ آذر -  با حضور در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: باید جلسات شورای استان با ادارات مختلف ادامه یابد چرا که این هم اندیشی ها که در آن مشکلات و نظرات شهرستان‌ها مطرح می‌شود قطعاً در پیشرفت استان مثمرثمر خواهد بود.

وی با اشاره به دستور امام (ره) برای به وجود آمدن شوراها اظهارکرد: اگرچه دستور به وجود آمدن شوراها را امام پس از پیروزی انقلاب صادر کرد اما بالاخره در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی این مهم به وقوع پیوست و امروز ۲۰ سال از آغاز شروع به کار شوراها می‌گذرد و قطعاً باید شوراها به یک بلوغ همه جانبه رسیده باشند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان با بیان اینکه شوراها باید به اختیارات، محدودیت‌ها و وظایف خود واقف باشند، افزود: در برخی موارد دیده می‌شود که شوراها از پتانسیل خود به خوبی استفاده نمی‌کنند و اگر افرادی که به شوراها وارد می‌شوند از پتانسیل خود حداکثر استفاده را داشته باشند قطعاً به مسئولان استان‌ها کمک بزرگی خواهد بود.

وی با اشاره به طراحی سامانه‌ای برای مطرح شدن مشکلات شوراها در بخش‌ها و روستاها تصریح کرد: این سامانه طراحی شده که هدف آن واقف شدن دفتر امور روستایی استانداری به مشکلات همه روستاها است و در این سامانه تمام مشکلات شهرستان‌ها را احصاء کرده‌ایم و با همه ادارات مرتبط با روستاها در خصوص این سامانه جلساتی را در آینده نزدیک خواهیم داشت.

انصاری در خصوص رسیدگی به مشکلات دهیاران در چند ماه گذشته گفت: دهیاران بخش‌های استان خواهان حق سنوات قانونی خود بوده‌اند که این امر را برای آنان تسهیل کردیم همچنین کارت شناسایی برای دهیاران صادر شد و در تلاش هستیم اعتماد آن‌ها را بیش از گذشته جلب کنیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان با انتقاد از تعدد مراجع و نهادهای مختلف در رسیدگی به امور روستاها تصریح کرد: متأسفانه برخی دستگاه‌های اجرایی کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و در امور دیگر دستگاه‌ها مداخله می‌کنند که این امر تصمیم گیری را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی با بیان اینکه باید حق تفکیک توسط دهیاران اخذ شود، افزود: در این خصوص تفاهم نامه‌های جدیدی برقرار شد تا دهیاری‌ها بتوانند حق تفکیک را بگیرند و شوراهای استان می‌توانند در خصوص ارائه نظرات روستاها و دهیاری‌ها به استان بسیار مفید واقع شوند.

انصاری وجود برخی مشکلات در پاره‌ای از مناطق را به کم کاری برخی فرمانداران و بخشداران مربوط دانست و اظهار کرد: متأسفانه بحث اشتغال روستاها در سال‌های گذشته نادیده گرفته شده بود که این خود یکی از دلایل حاشیه نشینی شهرها بوده است، اگر چه دولت دیر به فکر این موضوع افتاد اما همین که از طرق مختلفی برای افراد روستایی تسهیلاتی در نظر گرفته شده قابل توجه است.

وی در خصوص روش‌های ارائه تسهیلات اشتغال به روستاییان گفت: از سه طریق تسهیلات اشتغال به روستاها واگذار می‌شود که در روش اول تفاهم نامه‌ای بین شهرداری‌ها و بنیاد برکت برقرار شد که از طرق بانک سینا و پارسیان تسهیلات در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد در این زمینه ۳۰ میلیارد تسهیلات سال‌های ۹۵ و ۹۶ در حال سوخت شدن بود که در قالب ۵۰ طرح و اشتغال زایی برای ۵۰۰ نفر طی دو ماه این اعتبار را در اختیار روستاها قرار دادیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان با اشاره به اختصاص بودجه ۲۵ میلیاردی برای استان در این زمینه خاطر نشان کرد: نوع دوم اختصاص تسهیلات از طریق تقاضاها و فراهم کردن وثایق بوده است که سایتها برای ثبت نام باز و این امر انجام می‌شود، همچنین روش سوم ارائه تسهیلات از طریق تفاهم نامه‌های منعقد شده بین دفتر امور روستایی و پست بانک صورت می‌گیرد که این وام در اختیار دهیاری‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند اشتغالی پایدار با توجه به ویژگی‌های هر روستا را ایجاد کنند.

کد خبر 361719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.