اسکندرپور: شیراز باید شبیه شیراز باشد

شهردار شیراز گفت: سعی داریم بازآفرینی دوباره فضاهای شهری مبتنی بر محله محوری، احیای بافت تاریخی فرهنگی و ایجاد فرصت‌هایی برای تعامل اجتماعی شهروندان را به یک خواست عمومی تبدیل و برای دستیابی به آن با در پیش گرفتن رویه علمی و تخصصی اقدام کنیم.

به گزارش ایمنا، حیدر اسکندرپور در نشست علمی – تخصصی «هویت محله ایرانی» با بیان اینکه بر اساس طرح‌های تفکیکی، نوع شهرسازی در شهرهای بزرگ فردگرایانه است و اجتماع محور نیست، اظهار کرد: تغییر رویکرد شهرسازی از محله‌محوری به فردگرایی منجر به آسیب‌های جدی به نظام شهری شده است. وی ادامه داد: امروز بیش از آنکه برای شهرداران شهرهای بزرگ دنیا مسائل شهرسازی و توسعه شهر دارای اهمیت باشد، مدیریت مسائل اجتماعی همچون آسیب‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی و فردگرایی مورد توجه جدی قرار دارد.

شهرسازی جدید فرصت آرامش را از شهروندان دریغ کرده

وی با اظهار تأسف از اینکه آرامش موجود در بافت تاریخی، فرهنگی شیراز جای خود را در محلات حاشیه‌ای به ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی تلخ می‌دهد، افزود: شهرک‌های اطراف شیراز و محلات جدید نیز فقط دارای شبکه‌ای از معابر و منازل مسکونی هستند و در آن‌ها نظام محله‌ای که باعث ایجاد همبستگی اجتماعی و خاطره مشترک می‌شود، به وجود نیامده است؛ این گونه از شهرسازی فرصت تعامل و آرامش را از شهروندان دریغ کرده است.

شهردار شیراز گفت: معتقدم که فضای شهری باید آرامش‌بخش باشد و ایجاد آرامش در شهر به ویژه در شرایط کنونی اقتصادی و اجتماعی هدفی والا و مهم است که باید با اتخاذ رویکرد انسان‌محوری در راه رسیدن به آن قدم گذاشت. رویکرد مجموعه مدیریت شهری، انسان‌محوری و ارزش نهادن به شأن و مقام انسان است و در پیش گرفتن این رویکرد برخواسته از یک نیاز فطری بوده که در شهر احساس می‌شود.

تبدیل بافت‌ تاریخی شیراز به مرکز هویت و فرهنگ

اسکندرپور با تأکید بر اینکه بافت تاریخی و فرهنگی را ثروت شیراز می‌دانیم، خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز با در پیش گرفتن این رویکرد درصدد است بافت تاریخی دوباره تبدیل به مرکز هویت و فرهنگ شیراز شود؛ چه بسا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موجود در این بافت ناشی از در جریان نبودن زندگی در آن است؛ از این‌رو باید دوباره روح زندگی به بافت تاریخی، فرهنگی شیراز دمیده و با احیای دوباره نظام اجتماعی در این بافت ارزشمند بسیاری از مسائل اجتماعی آن مدیریت و حل شود.

وی افزود: شیراز باید شبیه شیراز با پارامترهای هویتی مختص به خود باشد نه شبیه هیچ یک از شهرهای ایران و جهان؛ شیراز اصیل همان بافت تاریخی، فرهنگی با طراحی ویژه شامل عناصر فرهنگی و مذهبی است که یک فرهنگ غنی و رفتار اجتماعی را طی سال‌ها شکل داده؛ حتی فرهنگ آرام بودن حاکم بر رفتار اجتماعی شیرازی‌ها نیز برگرفته از آرامش شهری بافت تاریخی و شهرسازی خاص آن است.

شعار "شیراز باید شبیه شیراز باشد" باید به خواست عمومی شهروندان تبدیل شود

شهردار شیراز با بیان اینکه اگر امروز شعار «شیراز باید شبیه شیراز باشد» به خواست عمومی شهروندان تبدیل شود، آنگاه اعتبارات، سرمایه‌گذاری‌ها و توجه مجموعه مدیران شهری به سمت بازآفرینی فضاهای فرهنگی و تاریخی شیراز همچون میدان توپخانه، محور عرفان و توسعه پیاده‌راه‌ها معطوف می‌شود، اظهار کرد: پروژه پیاده‌راه محور عرفان از دروازه قرآن تا دروازه اصفهان که هم اکنون مرحله مطالعاتی آن به پایان رسیده است، علاوه بر اینکه بازآفرینی یک محور تاریخی و فراهم‌کننده فضایی برای تعامل و قدم زدن شهروندان و گردشگران است، منجر به احیای دوباره بازار وکیل شمالی نیز می‌شود؛ همچنین با اتمام این پروژه شهروندان و مسافران می‌توانند مسیر دروازه قرآن تا حرم مطهر شاهچراغ (ع) را پیاده طی کنند.

کد خبر 361712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.