بودجه ۹۸ شهرداری باید مبتنی بر برنامه سوم توسعه شهر تهران عملیاتی شود

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران در مخالفت با طرح یکی از اعضای شورای شهر تهران برای تعیین سیاست‌های کلی بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران گفت: بودجه یک برش سالانه از یک برنامه پنج‌ساله است و بنابراین بودجه سال آینده باید مبتنی بر برنامه سوم توسعه شهر تهران باشد.

به گزارش ایمنا، سکینه اشرفی در یکصد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران در خصوص پیشنهاد مجید فراهان عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، برای تصویب الزامات و سیاست‌های کلی بودجه سال ۹۸ اظهار کرد: بودجه فرآیند اجرایی‌کردن برنامه بلندمدت است؛ تصویب جداگانه سیاست‌ها و الزامات بودجه‌ای به معنای این است که هم یک برنامه کلان تصویب کنیم و هم سیاست‌های بودجه را به طور موازی مشخص کنیم که اقدام پسندیده‌ای نیست.

وی ادامه داد: شاید باید ابتدا بر این مبنا بحث کرد که بودجه ۹۸ قرار است سیاست‌های برنامه دوم باشد یا قرار است که مطابق با لایحه برنامه سوم تدوین شود؛ اگر قرار است برنامه سوم را به زودی تصویب کنیم، مجبوریم که پس از تصویب برنامه، در سیاست‌های بودجه‌ای نیز بازنگری کنیم و مطابق با برنامه آن را هماهنگ کنیم.

اشرفی تاکید کرد: بودجه یک برش یکساله از برنامه‌ای است که قرار است در طول پنج‌سال اجرایی شود؛ نمی‌توانیم موضوعاتی را در بودجه احصاء کنیم که ماهیت برنامه‌ای و بلندمدت دارد.

معاون شهردار تهران، با اشاره به اینکه چهار موضوع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، بافت تاریخی، حمل و نقل همگانی و آلودگی هوا، موضوعات اساسی و خاص پیش‌روی شهرداری در برنامه سوم توسعه شهر تهران است، تاکید کرد: در الزامات و سیاست‌های پیشنهادی برای بودجه سال آینده نیز همین چهار بحث مورد تاکید قرار گرفته که این موضوعات در ماده ۲ لایحه پیشنهادی برنامه سوم توسعه شهر تهران نیز آمده است؛ بنابراین انتظار این نیست که حوزه برنامه‌ای را وارد بودجه کنیم، بلکه باید خط مشی‌های برنامه‌ای را در بودجه ۹۸ لحاظ کنیم.

اجرای بودجه‌ریزی عملکردی در یک منطقه شهر تهران

در ادامه جلسه شورای شهر تهران، موضوع پیشنهاد بهاره آروین در خصوص تعیین قیمت تمام شده خدمات به عنوان یکی از الزامات لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران به بحث گذاشته شد، که معاون شهردار تهران، در مخالفت با این پیشنهاد گفت: پیشنهاد شهرداری به کمیسیون برنامه و بودجه این بود که بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در یک منطقه شهر تهران به صورت پایلوت اجرا شود و سپس کم کم این موضوع به سایر مناطق و سازمان‌ها نیز تسری پیدا کند.

اشرفی، با تاکید بر اینکه بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، نیازمند تعیین فهرست بهای تمام شده خدمات در ۴۳ سازمان وابسته به شهرداری تهران است، اضافه کرد: دولت در ۵ سال گذشته نظام بودجه‌ریزی عملکردی بر مبنای فهرست بهای خدمات را در دستور کار قرار داده، اما در بودجه سال ۹۷ تنها ۲۰ درصد بودجه مبتنی بر عملکرد استوار شده است؛ اجرای نظام بودجه‌ریزی عملکردی در کل کشور حداقل به ۲۰ سال زمان نیاز دارد و در شهرداری تهران هم به سرعت قابل اجرا نخواهد بود.

وی ادامه داد: حتی پیشنهاد یک منطقه برای اجرای بودجه عملکردی در سال ۹۸ نیز بر این مبناست که اقدامات اولیه در این منطقه در سال‌های ۹۱ و ۹۲ انجام شده و می‌توان کار بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را به صورت پایلوت در آن اجرا کرد.

اشرفی تصریح کرد: اینکه قیمت بهای تمام شده تمام ۴۳ شرکت را ظرف دو ماه ارائه کنیم، تعهد قابل اجرایی نیست.

کد خبر 361665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.