شهرداری اصفهان در مسیر تعالی و سرآمدی

حدود دو دهه از بکارگیری جدی الگوهای تعالی کسب و کار در کشور ما می‌گذرد و سازمان‌های بسیاری با انگیزه‌ها و سطوح متفاوت از بلوغ سازمانی و درک مدل‌ها ، این مسیر را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، به جرات می‌توان گفت تا کنون الگوهای تعالی سازمانی به دلیل انطباق بیشتر مفاهیم بنیادین و جزییات مدل‌های مرتبط، آن گونه که در سازمان‌های تولیدی و خدماتی کشور جایگاه خود را تثبیت کرده است در بخش‌های عمومی مورد توجه واقع نشده است. چرا که مدیریت سازمان‌های بخش عمومی در کشور ما به شکل پیشرفته و علمی قدمت چندانی ندارد و همواره در این بخش به حداقل‌ها اکتفا شده است.

خوشبختانه شهرداری اصفهان به عنوان یکی از کلانشهرهای پیشرو در این بخش حرکت‌های جدی و زیربنایی را دنبال کرده و پس از تجربه چندین برنامه  راهبردی، در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ یکی از اهداف چهارگانه اصلی خود را افزایش بهره‌وری در مدیریت منابع و سرمایه های انسانی قرار داده است؛ همچنین اهتمام در به کار گیری نظام‌های نوین مدیریتی ذیل برنامه تحول شهرداری داشته و پروژه استقرار مدل تعالی سازمانی(EFQM) را مد نظر قرار داده است.

در همین راستا شهرداری اصفهان هم در حوزه توانمندسازی شامل تدوین استراتژی‌ها و برنامه راهبردی، مدیریت فرآیندها از طریق تدوین و نهادینه سازی رویکرد فرآیندی در سازمان، توجه ویژه به کارکنان، مشارکت و تعامل سازنده با سازمان‌ها و شرکت های خدماتی (آبفا، برق ، نظام مهندسی و...) و هم در حوزه نتایج شامل نظرسنجی از کارکنان،  نظرسنجی و نیازسنجی از شهروندان در خصوص اجرای پروژه های عمرانی و... را مد نظر قرار داده است. 

شهرداری متعالی به این معنا است که کیفیت نتایج فعالیت‌های انجام شده در سطح شهر مورد رضایت تمامی ذی‌نفعان اعم از شهروندان، گردشگران، کارکنان و جامعه قرار داشته باشد. به منظور دستیابی به این اهداف و آغاز سفر در مسیر تعالی اقدامات و پیش نیازهایی مورد نیاز است.

نخستین گام، خواست عمومی مردم و شهروندان است. نیازها و انتظارات شهروندان ضمن اینکه محرک اصلی برای استقرار الگوهای تعالی است منجر به مشارکت بیشتر آنها در مدیریت شهری و ایفای نقش شهروندی می‌شود؛ گام دوم حرکت های همسو و هم راستا توسط سایر سازمانها است، با توجه به اینکه مدیریت شهری با پیچیدگی‌ها، تعدد ذی‌نفعان و مراکز تصمیم‌گیری همراه است، لذا حرکت‌های زیربنایی در این بخش نیازمند همراهی و هم فکری تمام ارکان اثرگذار در سطح شهر و حتی کشور است.

اهداف و انتظارات خاص مجموعه شهرداری اصفهان از حرکت در مسیر تعالی و سرآمدی به صورت اختصار عبارت است از:

- نگاه به آینده و آمادگی شهرداری برای مواجه با سناریوهای مختلف با توجه به تدوین اهداف و راهبرد ها در برنامه اصفهان ۱۴۰۰.

- نگاه نظام مند و جامع به مجموعه شهرداری و حوزه های فعالیت آن.

- جلب رضایت شهروندان.

- ارتقای جایگاه و نام شهر و شهرداری اصفهان در اذهان شهروندان و گردشگران به عنوان مجموعه ای با عملکرد و نتایج شاخص.

- انسجام فعالیت‌ها و به کارگیری رویکردهای هدفمند ، بهینه و سنجش پذیر در موضوعات مختلف.

- استفاده و بکارگیری ادبیات و اقدامات جدید در مدیریت شهری کشور.

- توجه به فناوری‌های مختلف در جهت ایجاد مجموعه چابک و به روز.

- برنامه ریزی جهت استقرار چرخه بهبود مدیریت بهره وری.

- تدوین و نهادینه سازی رویکرد فرآیندی.

- شناسائی زمینه های قابل بهبود و تقویت نقاط قوت.

- ارائه یک الگوی موفق مدیریتی به سایر شهرهای کشور.

- استقرار یک نظام ارزیابی عملکرد شفاف سازمانی.

-داشتن رویکردی علمی ، جهانی، نظام مند و نتیحه گرا و...

قطعا طی مسیر تعالی همراه با چالش‌هایی سازنده خواهد بود که بکارگیری دانش، تجارب برتر، نوآوری و خلاقیت را بیش از گذشته برای سازمان ضروری خواهد کرد. در این مسیر تنها با همدلی و همراهی تمامی شهروندان، کارکنان، مدیران مجموعه شهرداری و مسئولان شهر، شعار دیرینه "اصفهان، نصف‌جهان" که تبلور شهری متوازن، پایدار و شهرداری متعالی و سرآمد است، محقق خواهد شد.

یادداشت از: بهروز ارباب شیرانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و مدیر تعالی سازمانی شهرداری اصفهان                                                                                                                                                                                                                                                                                               

کد خبر 361589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.