یک گام روبه جلو در دفع زباله‌های عفونی شهرضا

شهرضا – رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: در حال حاضر فرایند جمع‌آوری زباله‌های عفونی این شهرستان ساماندهی شده است، اما برای دفن اصولی آن هنوز کارهایی مانده که انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حجت‌الله تنهایی عصر امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران این شهرستان، با بیان اینکه سلامت زیربنای فعالیت‌های اجرایی است، تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان در بهترین حالت، می‌تواند تنها ۲۵ درصد از خدمات سلامت را ارائه دهد و ۷۵ درصد این خدمات در گرو همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی است.

وی با انتقاد از شیوه عرضه قلیان در این شهرستان، تأکید کرد: در گذشته با همکاری مسئولان شهرستان، عرضه قلیان محدود و ممنوع شد، اما در حال حاضر باز هم قلیان به صورت علنی و در شرایطی بدتر از گذشته ارائه می‌شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه کوتاهی در مقابل عرضه قلیان به این شیوه، حیثیت اداری مسئولان را زیر سؤال می‌برد، خاطرنشان کرد: در گذشته محدودیت‌هایی برای عرضه قلیان به نوجوانان یا عرضه علنی آن وجود داشت، اما در حاضر بعضی از قهوه‌خانه‌داران هیچ یک از این موارد را رعایت نمی‌کنند.

تنهایی یادآور شد: صدور مجوز تأسیس سفره‌خانه‌های سنتی اشکالی ندارد، اما باید تعهدات لازم مبنی بر عرضه نکردن قلیان از متقاضیان ایجاد این مراکز گرفته شود.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش ایمنی شهرک رازی این شهرستان، اظهار کرد: رعایت نکردن هر یک از اصول ایمنی در این شهرک، باتوجه به مواد شیمیایی تولید شده در آن و نزدیکی به شهر، آسیب‌های جبران ناپذیری را همراه دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به فعالیت ۱۱۴ کارگاه و اشتغال دو هزار و ۸۴۸ نفر کارگر در شهرک رازی این شهرستان، تصریح کرد: لازم است دوره‌های آموزشی ویژه و مستمر برای کارفرمایان و کارگران این شهرک برگزار شود.

تنهایی با اشاره به وجود ۱۷ بیمار مبتلا به ایدز در این شهرستان، تأکید کرد: دانش عمومی مردم شهرضا درباره این بیماری خوب است، اما باید دوره‌های آموزشی بیشتری در این‌خصوص برگزار شود.

وی با بیان اینکه در طول سه دهه گذشته دانش پزشکی درخصوص مبارزه با بیماری ایدز به یافته‌های زیادی دست پیدا کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر انتقال این بیماری از طریق خون و فراورده‌های آلوده خونی به صفر رسیده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به طرح ۹۰ ۹۰ ۹۰ در مبارزه با ایدز، خاطرنشان کرد: باید ۹۰ درصد از مبتلایان به این بیماری تا سال ۲۰۲۰ شناسایی و ۹۰ درصد آنان تحت درمان قرار گیرند و بیماری ایدز در ۹۰ درصد از افراد تحت درمان، کنترل شود.

تنهایی گفت: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرضا در همه مراکز بهداشتی ودرمانی، تست رایگان ابتلا به HIV را برای شهروندان انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در مقایسه با سالیان گذشته، حمل زباله‌های عفونی در این شهرستان بهتر شده است، یادآور شد: از سال گذشته و با همکاری دادستان شهرستان، ۲۲۰ مرکز ارایه خدمات پزشکی شهرضا برای بی‌خطرسازی و دفن اصولی زباله‌های عفونی ساماندهی شدند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه زباله‌های عفونی بیمارستان‌های شهرستان کاملا بی‌خطرسازی می‌شود، اظهار کرد: کانال مخصوص دفن این زباله‌ها نیازمند نظارت بیشتر محیط زیست است.

تنهایی با بیان اینکه زباله‌های عفونی مطب‌ها و بخش خصوصی بی‌خطرسازی نمی‌شوند، تأکید کرد: بخش خصوصی درمان شهرستان، آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرده است.

کد خبر 361570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.