خریدهای ذوب آهن کارساز نبود/حکم ماموریت ناتمام نمازی به منصوریان رسید

تیم فوتبال ذوب‌آهن در حالی نیم فصل اول رقابت‌های لیگ را با رتبه چهاردهمی به پایان رساند که در جریان نیم فصل اول لیگ مشکلات بسیار زیادی برای این تیم ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تساوی خانگی ذوب‌آهن در مقابل نفت مسجد سلمان پایان کار نماینده فوتبال اصفهان در دور رفت رقابت‌های لیگ برتر بود و از طرف دیگر پیروزی صنعت نفت آبادان در مقابل سایپا هم باعث سقوط یک پله‌ای ذوب‌آهن در جدول شد تا شاگردان علیرضا منصوریان دور رفت را با عنوان چهاردهمی جدول لیگ به پایان برسانند. اما ذوب‌آهن در شرایطی نتوانست خودش را از منطقه سقوط جدول لیگ نجات دهد که در جریان برگزاری رقابت‌های دور رفت روزهای پرحاشیه و خبرسازی را پشت سر گذاشت و هواداران این تیم امیدوارند تا شاید در نیم فصل دوم ذوب‌آهن بتواند به جایگاه واقعی خودش بازگردد.

چهارمین نایب قهرمانی لیگ

دوم اردیبهشت ماه سال ۹۷ یک روز بیادماندنی در ذهن هواداران ذوب‌آهن است و در آن روز شاگردان امیر قلعه‌نویی توانستند بال تک گل کی‌روس استنلی برزیلی با نتیجه یک بر صفر نفت تهران را شکست دهند و در کورس نایب قهرمانی با استقلال و سایپا در نهایت بعد از تیم پرسپولیس به عنوان دوم رقابت‌های لیگ دست پیدا کنند. این نایب قهرمانی در شرایطی کسب شد که ذوب‌آهن در تاریخ ۱۷ دوره لیگ برتر فوتبال ایران هیچ‌گاه موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده ولی در مقابل چهار عنوان نایب قهرمانی در کارنامه این تیم به چشم می‌خورد. این نایب قهرمانی به نوعی سهمیه پلی‌آف حضور در لیگ قهرمانان آسیا هم بود و در این فصل ذوب‌آهن باید از دو ماه دیگر برای حضور در مرحله گروهی دو مسابقه آسیایی هم برگزار کند.

حذف آسیایی

بعد از پایان رقابت‌های لیگ برتر نوبت به انجام دو بازی ذوب‌آهن و استقلال در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان رسید ولی شاگردان امیر قلعه‌نویی در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت مغلوب استقلالی شدند که در آن زمان مامه تیام، سرور جباروف و امید ابراهیمی را در ترکیب داشت و تیمی بسیار با انگیزه بود. باخت به استقلال پایان کار ذوب‌آهن در فصل گذشته فوتبال ایران بود و خیلی‌ها منتظر بودند تا تکلیف نیمکت این تیم و ابقای امیر قلعه‌نویی مشخص شود.

نمازی جانشین قلعه‌نویی

در بهار ۹۷ شابعاتی مبنی بر توافق ضمنی امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ذوب‌آهن با تیم همشهری یعنی سپاهان به گوش رسیده بود و همه هواداران فوتبال در اصفهان صحبت از رفتن امیر قلعه‌نویی به سپاهان می کردند که در نهایت این اتفاق افتاد و سرمربی ذوب‌آهن در روز یکم خرداد رسما به عنوان سرمربی سپاهان معرفی شد. بعد از این تغییر نوبت به انتخاب سرمربی جدید تیم فوتبال ذوب‌آهن رسید که افراد بسیار زیادی در این حوزه کاندیدای مربیگری ذوب‌آهن شدند ولی درست دو روز بعد از جدایی امیر قلعه‌نویی نام امید نمازی به عنوان سرمربی ذوب‌آهن معرفی شد تا کار این تیم برای حضور در لیگ هجدهم آغاز شود. امید نمازی گزینه اصلی سعید آذری برای سرمربیگری ذوب‌آهن در لیگ هفدهم بود ولی در نهایت با یکسال تاخیر به نیمکت ذوب‌آهن رسید.

نقل و انتقالات ناموفق

ذوب‌آهن فصل نقل و انتقالات را در شرایطی آغاز کرد که کی‌روش استنلی تاثیرگذارترین بازیکن ذوب‌آهن از تیم جدا شد وبه سپاهان رفت تا ذوب‌آهن برای پر کردن جای خالی او به دنبال خرید یک بازیکن خارجی باشد. "ادی هرناندز کاستاریکایی" خرید جدید خارجی ذوب‌آهن بود که به همراه ماریون سیلوای برزیلی به اصفهان آمدند تا دو خرید خارجی ذوب‌آهن باشند. مسعود ابراهیم‌زاده، زبیر نیک نفس، مسعود حسن‌زاده، داود حقدوست، هادی محمدی از جمله بازیکنان جدیدی بودند که با نظر مثبت امید نمازی به اصفهان آمدند تا پیراهن ذوب‌آهن را بر تن کنند. در طرف دیگر خالد شفیعی، بختیار رحمانی هم از ذوب‌آهن جدا شدند و مهدی رجب‌زاده بازیکن با سابقه این تیم هم از فوتبال خداحافظی کرد تا به کادر فنی ذوب‌آهن اضافه شود.

شروع خوب

ذوب‌آهن بر اساس قرعه اولین بازی فصل را در شهر قائمشهر و در مقابل نساجی آغاز کرد تا اولین تیم لیگ برتری باشد که در مقابل هواداران پرشور این تیم به میدان می رود. گل ادی هرناندز در دقیقه ۱۵ کافی بود تا ذوب‌آهن به یک برد ارزشمند خارج از خانه دست پیدا کند و این اتفاق هواداران سبزپوش را امیدوار کرد تا تیمشان بتواند روند رو به رشد لیگ هفدهم را در لیگ هجدهم ادامه دهد. تساوی دو بر دو مقابل استقلال و گرفتن یک امتیاز در خانه سایپا باعث شد تا ذوب‌آهن در سه هفته ابتدایی پنج امتیاز از ۹ امتیاز ممکن را به حساب خودش واریز کند. اما در هفته چهارم و در جریان دربی فوتبال اصفهان شاگردان امید نمازی با وجود بازی خوبی که در مقابل سپاهان انجام دادند با نتیجه دو بریک به حریف خودشان باختند تا اولین شکست ذوب‌آهن در لیگ هجدهم رقم بخورد. اما در هفته پنجم برد دو بر یک ذوب‌آهن در خانه ماشین‌سازی شرایط خوبی را برای این تیم رقم زد تا امید نمازی در یک سوم ابتدایی دور رفت لیگ نتایجی قابل قبول با تیمش کسب کند. مهم‌ترین اتفاق این پنج هفته جدایی مرتضی تبریزی از ذوب‌آهن و پیوستن او به استقلال بود که باعث شد ذوب‌آهن یکی از بهترین بازیکنان خودش در این چند سال اخیر را از دست بدهد. البته اصفهانی‌ها برای جایگزینی تبریزی بازیکنانی مثل رحیم زهیوی و ارسلان مطهری را هم خریدند اما این دو بازیکن در جریان نیم فصل اول لیگ نتوانستند خریدهای موثری برای ذوب‌آهن باشند. مسعود حسن‌زاده هم به خاطر تداوم مصدومیت و دادو حقدوست هم به خاطر مشکلات خدمت سربازی امکان بازی در ذوب‌آهن را پیدا نکردند تا دست امید نمازی خالی‌تر از قبل شود.

نیم فصل تلخ شد

اما روزگار تلخ ذوب‌آهن از هفته ششم به بعد آغاز شد و شکست خانگی ذوب‌آهن در برابر پدیده و یحیی گل محمدی مهر تاییدی بر ناکامی های خانگی این تیم زد. باخت به استقلال در اهواز شرایط را بسیار بدتر کرد و در ادامه سه تساوی در مقابل نفت آبادان، سپیدرود و پیکان شش امتیاز دیگر هم از ذوب‌آهن سوزاند تا کار برای این تیم بسیار سخت شود. در آن روزها فشار بر روی تیم ذوب‌آهن بسیار زیاد شده بود و همه از امید نمازی انتظار داشتند تا تیمش را از این شرایط نجات دهد. باخت پر گل در خانه تراکتورسازی و حذف در مقابل پدیده هم کافی بود تا کار امید نمازی در ذوب‌آهن به پایان برسد و او به صورت توافقی از ذوب‌آهن جدا شد تا حضورش در اصفهان به یک نیم فصل هم نرسد. البته این جدایی آنچنان هم کم حاشیه نبود و هنوز هم امید نمازی در فضای مجازی مشغول گلایه کردن از مجموعه مدیریتی ذوب‌آهن است.

منصوریان جانشین نمازی

با رفتن امید نمازی نوبت به علیرضا منصوریان سرمربی سابق استقلال رسید تا به عنوان سرمربی بر روی نیمکت ذوب‌آهن بنشیند. شروع کار منصوریان مصادف شد با شکست خانگی در برابر پارس جنوبی و در ادامه تساوی در مقابل فولاد و شکست در برابر پرسپولیس و سه بازی نه چندان موفق را برای علیرضا منصوریان رقم زد. در هفته پایانی نیم فصل هم تساوی خانگی دیگری برای ذوب‌آهن رقم خورد تا علیرضا منصوریان با کسب دو امتیاز از چهار بازی کار خودش را در نیم فصل اول به پایان برساند. مهم‌ترین حاشیه این سه مسابقه اختلاف ذوب‌آهن با مجموعه صدا و سیما و عدم صدور مجوز برای پخش تلویزیونی بازی خانگی ذوب‌آهن در مقابل پارس جنوبی بود. باخت منصوریان در مقابل پرسپولیس هم اولین شکست این سرمربی در مقابل قرمزها بود تا این رکورد از بین برود. با این حلال منصوریان در کنفرانس مطبوعاتی آخرین بازی تیمش در لیگ وعده داد که ذوب‌آهن متفاوتی را در نیم فصل دوم خواهیم دید و هواداران ان تیم باید منتظر باشند تا شاید منصوریان در دور برگشت نیم فصلی متفاوت را رقم بزند.

کد خبر 361519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.