با این رژیم قلبتان مثل ساعت کار می کند!

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای فواید بی‌نظیری برای سلامت قلب افراد دارد و میزان ابتلا به امراض قلبی را حدود یک چهارم کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ترکیب رژیم غذایی مدیترانه‌ایی از غذاهای سنتی کشورهایی مانند یونان، ایتالیا و اسپانیا الهام گرفته شده است. تحقیقات پیشین نشان داده است که رعایت رژیم مدیترانه‌ای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد  و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و پارکینسون تاثیر دارد و مهم اینکه طول عمر سالمندان را افزایش می‌دهد.

در واقع اصول رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، مغزها، حبوبات، سیبب‌زمینی، غلات کامل، نان‌ها، گیاهان، ادویه‌جات، ماهی، غذاهای دریایی و روغن زیتون مبتنی است و در یک کلام می‌توان گفت که ترکیب این نوع رژیم سرشار از سبزیجات و روغن زیتون است و گوشت قرمز و قندهای مصنوعی در آن کمتر یافت می‌شود. اگر چه شواهد مختلف از مزایای این نوع رژیم برای سلامت افراد حکایت دارد، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که این مزایا چگونه حاصل می‌شود.

محققان برای یافتن این پرسش، اطلاعات پزشکی حدود ۳۰ هزار زن را برای مدت ۱۲ سال بررسی کردند و میزان ۴۰ نشانگر زیستی، شامل لیپیدها، میزان التهابات، متابولیسم گلوکز و لیپوپروتئین‌ها (مواد پروتئینی‌ که‌ حاوی‌ مقداری‌ چربی‌ هستند) را در بدن آن‌ها اندازه گیری کردند. سپس شرکت کنندگان بر اساس پایبند بودن به رژیم مدیترانه‌ای به سه گروه دارای تعهد متوسط، متعهد و بسیار متعهد تقسیم شدند.

نتایج بررسی‌های صورت گرفته نشان داد ۴.۲ درصد زنانی که به رژیم مدیترانه‌ای پایبندی اندکی داشتند به مشکلات قلبی دچار شده، این میزان در گروه‌های متوسط و دارای تعهد بالا حدود ۳.۸ درصد بود.

همچنین یافته‌های جدید نشان داد که رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای، خطر ابتلا به امراض قلبی عروقی را حدود یک چهارم کاهش می‌دهد و این مشابه اثر داروهایی نظیر استاتین است که برای کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی تجویز می‌شود.

علاوه بر این، یافته ها نشان می‌دهند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به دلیل شیوه تاثیری که بر التهابات، متابولیسم گلوکز و مقاومت نسبت به انسولین دارد، برای سلامت افراد بسیار مفید است.

کد خبر 361472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.