سهم جابجایی مسافران با مترو و اتوبوس باید به ۵۰ درصد برسد

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران گفت: با تکمیل خطوط شش و هفت و ورود دو هزار دستگاه واگن جدید می‌توانیم ظرفیت جابجایی روزانه مترو از ۲.۵ میلیون نفر را به هفت میلیون نفر افزایش دهیم که تحقق و تخصیص اوراق مشارکت این مسیر را هموارتر می سازد .

به گزارش ایمنا به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران با پیگیری های به عمل آمده از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و نیز تلاش مدیران شهرداری تهران سرانجام ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در راستای تکمیل خط هفت مترو تهران به حساب شرکت مترو واریز شد. اعضای شورای اسلامی شهر تهران امیدوارند با ادامه این روند مابقی این اوراق مشارکت که بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان از سال قبل و دوهزار میلیارد تومان مربوط به سال جاری  است نیز محقق شود.

در این رابطه سید محمود میر لوحی، رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا گفت: ما برای ساخت مترو دو نوع هزینه داریم؛ نخست برای ساخت تونل و ریل گذاری و فراهم آوردن واگن ها و دوم هزینه برای بهره برداری؛ متاسفانه به دلیل اختلافاتی که  در دوره‌های گذشته میان دولت و شهرداری بوده است به ویژه در زمان دولت‌های نهم و دهم مبالغی که می‌بایست برای توسعه مترو به شهرداری اختصاص می‌یافت، محقق نشد.

وی ادامه داد: نمونه بارز آن هم عدم تحقق دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه مترو کلان شهر ها بود که سهم شهر تهران در این میان بالغ بر یک میلیارد دلار می شد. بعد از آن هم آقای قالیباف با دولت یازدهم هماهنگ نشدند و مشکلات مترو ادامه یافت.

میر لوحی افزود: با شروع کار شورای پنجم و همسویی با دولت محترم این رویه تغییر کرده است همچنان که با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی ، در بودجه کشور اعتباراتی برای مترو، پسماند و بافت فرسوده پیش بینی شده است که امیدواریم با این روند وصول مطالبات شهرداری از دولت که البته مربوط به سالیان گذشته می شود محقق شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با تحقق ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سهم یارانه بلیط مترو و سهم یارانه سوخت نیز تامین اعتبار می شود تا هر چه بیشتر بتوانیم در راستای خدمات رسانی به شهروندان عزیز تهرانی تلاش کنیم.

وی سپس با اشاره به موضوع تحقق اوراق مشارکت مترو گفت: همانطور که می دانید دولت ۵۰ درصد اصل و سود این اوراق را تضمین کرده است و این موضوعی بود که از گذشته باید محقق می شد. اولویت اول شورای پنجم نیز  کاهش و رفع آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه خطوط ریلی بنا نهاده شد لذا پیگیری ها و تلاش ها در جهت تحقق اعتبارات این چنینی از همان بدو کار آغاز شد.

میر لوحی گفت: امروز سهم جابجایی مسافران با مترو از سهم کل جابجایی در شهر بالغ بر ۱۱ درصد است و این در حالی  است که  ما تنها هزار واگن در شبکه خطوط ریلی خود داریم. در چنین شرایطی مترو ۲.۵ میلیون مسافر در روز را جابجا می کند.

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تاثیری که تحقق اوراق قرضه بر وضعیت مترو می گذارد افزود: حال با تحقق این اعتبارات می توانیم امیدوار باشیم که با تکمیل خطوط شش و هفت و نیز افزایش تعداد واگن ها به سه هزار دستگاه بتوانیم ظرفیت جابجایی روزانه خطوط ریلی را به هفت میلیون نفر برسانیم.

میر لوحی همچنین خبر داد: هم اکنون اولین محموله سی کی دی ۷۰ دستگاه واگن وارد گمرک شده که امیدواریم با پیگیری های به عمل آمده ظرف سه الی چهار ماه آینده اسمبل شده و وارد شبکه خطوط شوند.

وی با بیان اینکه مهمترین اولویت حال حاضر تکمیل خطوط شش و هفت مترو است اظهار کرد: همچنین قرارداد ۶۵۰ دستگاه واگن نیز بسته شده که این هم خبر خوشحال کننده ای است.

میر لوحی اضافه کرد : هر چه اوراق قرضه تامین اعتبار شود و این اعتبارات به مترو تخصیص یابد می توانیم ظرفیت جابجایی مترو را افزایش دهیم و این یعنی کاهش استفاده از خودرو و کاهش آلودگی هوا .

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: اوراق قرضه ای که تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته مربوط به ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکتی است که از سال پیش برای تکمیل خطوط مترو پیش بینی شده است. برای امسال نیز ۲ هزار میلیارد تومان دیگر پیش بینی شده است که ما امیدواریم با ادامه این روند بتوانیم در آینده ای نزدیک ۳هزار میلیارد تومان از این اوراق را محقق و به شبکه مترو تزریق کنیم. تلاش ها در این جهت از مدت ها پیش آغاز شده و ما امیدواریم هر چه زودتر این مهم نیز محقق شود.

میر لوحی همچنین گفت: در کنار مترو ما باید توجه ویژه ای هم به تجهیز و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی داشته باشیم. در ابتدای برنامه دوم توسعه شهر تهران ما ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشتیم که متاسفانه در پایان زمان برنامه دوم تعداد اتوبوس ها به ۵ هزار دستگاه رسیده است حال آنکه میبایست تا این زمان ۹ هزار دستگاه اتوبوس می داشتیم ، لذا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و افزایش این ناوگان نیز از اولویت های مهم ما است تا بتوانیم سهم جابجایی ۵۰ درصدی مسافران توسط مترو و اتوبوس را محقق کنیم.

وی افزود: تکمیل شبکه و ظرفیت حمل ونقل عمومی در کاهش استفاده از خودروهای شخصی تاثیر مستقیم دارد لذا اگر می خواهیم  قوانین بازدارنده برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی تأثیر گذار باشد باید هر چه بیشتر در تامین اعتبارات و تخصیص آن برای تکمیل و تجهیز حمل و نقل عمومی تلاش کنیم.

کد خبر 361471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.