بهترین راه برای جذب سرمایه‌گذار، استفاده از ایده شهروندان است

معاون سرمایه‌گذاری شهردار زاهدان گفت: دریافت ایده‌ها و نظرات شهروندان و مشارکت مردمی بهترین راه در نگهداشت و اداره ارزان شهر و همچنین ایجاد درآمد پایدار در شهر است.

دوست‌محمد ریگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهرداری زاهدان در ابتدای راه است و مثل کلانشهرهای اصفهان و مشهد و تهران پیشرفت زیادی در زمینه سرمایه‌گذاری نداشته است، اظهار کرد: حوزه سرمایه‌گذاری برای نخستین‌بار از سال ۹۵ در شهرداری زاهدان تشکیل شده است که تصویب شیوه‌نامه آن یک‌سال زمان برد و عملاً فعالیت این سازمان از سال ۹۶ شروع شد. البته در این مدت نیز پیشرفت خوبی داشته است و طی این مدت طرح‌هایی در استان‌ها، اراضی و کاربری‌های مسکونی- تجاری در دست اجرا دارد.

وی با اشاره به سه پروژه شاخص مجموعه تفریحی، مجموعه بازار و پروژه‌های مسکونی ۳۲۷ واحدی، تصریح کرد: پروژه مجموعه بازار با ۲۱۳ غرفه به اتمام رسیده است؛ پروژه‌های مسکونی حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مرحله تفکیک اسناد و پیش‌فروش واحدها است.

معاون سرمایه‌گذاری شهردار زاهدان با بیان اینکه مساحت مجموعه تفریحی ۱۵ هکتار است، اضافه کرد: با راه‌اندازی فاز نخست این مجموعه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه‌های اولیه پروژه تحصیل شد و فاز بعدی این مجموعه نیز  قرار است ظرف مدت سه سال به انجام برسد.

ریگی با بیان اینکه زمین و تمامی مجوزهای پروژه‌های شاخص را شهرداری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده است و سرمایه‌گذاران فقط آورده نقدی دارند، تصریح کرد: سرمایه‌گذار پروژه مجموعه تفریحی یک فرد ایرانی مقیم کانادا است و بقیه سرمایه‌گذاران داخلی و از استان سیستان و بلوچستان هستند.

وی با اشاره به بسته‌های تشویقی که برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است، گفت: علاوه بر تخفیف ۴۰ درصدی عوارض، در قراردادهای BOT و BOLT نیز طرح‌های تشویقی را به شورا پیشنهاد داده‌ایم که در صورت تصویب شورا، برای سرمایه‌گذاران درنظر می‌گیریم.

نگهداری سرمایه‌گذاران سخت‌تر از جذب آن‌ها است

معاون سرمایه‌گذاری شهردار زاهدان با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی کنونی جذب سرمایه‌گذار بسیار سخت است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذارانی که از بیرون ورود پیدا می‌کنند ایده‌ها و نظرات متفاوتی نسبت به ما دارند. موضوع مهم‌تر اینکه نگه‌داشتن سرمایه‌گذاران سخت‌تر از جذب آن‌ها است. سرمایه‌گذار فرّار است و اگر نتوانیم بستری برای او فراهم کنیم که تشویق شود، بدون شک ماندگار نخواهد بود. متأسفانه در کشور ما اخذ مجوزها زمان‌بر است که همین موضوع موجب منصرف شدن سرمایه‌گذار از شرکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.

ریگی با بیان اینکه تاکنون توانستیم حدود ۱۲ سرمایه‌گذار برای مشارکت در پروژه‌های شاخص شهر جذب کنیم که در مرحله عقد قرارداد هستند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این سه پروژه شاخص، پروژه‌های دیگری در حوزه گردشگری و تجاری مدنظر داریم.

استفاده از ایده شهروندان بهترین روش برای اداره ارزان شهر است

وی در خصوص راه‌های کسب درآمد پایدار در شهر، گفت: پروژه‌های شاخص شهر ایجاد درآمد می‌کند. در مجموع استفاده بهینه از املاک از جمله مغازه و پاساژهایی که در قالب پروژه‌های شهری ایجاد می‌شود، درآمد پایدار محسوب می‌شود. تقریباٌ سعی کرده‌ایم قراردادهای BOLT را در زمینه‌های گردشگری منعقد کنیم که درآمد مستمری برای سیستم داشته باشد.

معاون سرمایه‌گذاری شهردار زاهدان گفت: بهترین روش برای جذب و ماندگاری سرمایه‌گذاران، دریافت ایده‌ها از شهروندان است. مشارکت مردمی تأثیر بیشتری در نگهداشت و اداره ارزان شهر دارد؛ نظرات شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید از ایده و نظرات آن‌ها برای اداره ارزان شهر و همچنین ایجاد درآمد پایدار شهری استفاده کرد.

ریگی با اشاره به راه‌اندازی کانال نظرسنجی مردمی، اظهار کرد: حدود یک ماه از فعالیت این کانال می‌گذرد تا از طریق آن نظرات شهروندان را جمع‌آوری و مورد استفاده قرار دهیم.

کد خبر 361412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.