۳۹ درصد از اعتبارات طرح احیای دریاچه ارومیه پرداخت شد

روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد: یک هزار و ۱۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، معادل ۳۹.۱ درصد، از مجموع اعتبارات مصوب طرح احیای این پهنه آبی پرداخت شده است.

به گزارش ایمنا، در گزارش روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، مجموع اعتبارات مصوب طرح احیای این دریاچه تا سال گذشته سه هزار و ۷۸۷ میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۳ از مجموع ۷۲۵ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان اعتبار مصوب طرح احیای دریاچه ارومیه، ۱۸۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان معادل ۵۸.۹ درصد آن پرداخت شد.

بر پایه گزارش، میزان اعتبار مصوب طرح احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۴ شمسی، یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان بود که از این رقم ۲۸۹ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان، معادل ۳۸ درصد پرداخت شد.

بنا بر گزارش روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، در سال ۱۳۹۵ نیز در مجموع یک هزار و ۱۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای احیای این پهنه آبی مصوب و از این رقم ۳۰۰ میلیارد تومان، معادل ۳۹.۶ درصد آن پرداخت شد.

در گزارش یادآوری شده است که اعتبارات مصوب طرح احیای دریاچه ارومیه در سال گذشته نیز ۸۲۰ میلیارد و ۷۱۵ میلیون تومان بود که از آن ۳۶۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به نهادهای مسئول پرداخت شد.

دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی ایران است که میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته دارد.

مساحت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ میلادی حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت. دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا محسوب می‌شد.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت، اما نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و در همین راستا کارگروه ملی نجات با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد.

طرح‌های نجات دریاچه ارومیه با روی کار آمدن دولت روحانی در دستور کار دولت قرار گرفت.

با اجرای این طرح‌ها در زمان حاضر وضعیت دریاچه تثبیت شده و هدف‌گذاری آتی رسیدن سطح آب دریاچه به تراز اکولوژیک در سال ۱۴۰۲ است.

منبع: ایرنا

کد خبر 361402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.