«نه»ی مجدد نمایندگان و دولتی‌ها به فیلتر توییتر

هفته گذشته پس از پیوستن بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران به شبکه اجتماعی توییتر، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بار دیگر درخواست رفع فیلتر این شبکه اجتماعی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزیر ارتباطات در این رابطه نوشت: «جمع دوستان در توییتر جمع است و هر روز جمع‌تر می‌شود، درخواست قانونی ۶ وزیر و دو نماینده همچنان فاقد اقدام.»

اشاره آذری جهرمی به نامه‌ای است که روز دوشنبه -۳۱اردیبهشت ۱۳۹۷- با تایید و امضای هشت نفر از اعضا کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه(۶ نفر از اعضاء دولت و دو نفر از نمایندگان مجلس) برای دادستان کل کشور مبنی بر طرح این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و رفع فیلتر توییتر ارسال شده است. 

در این نامه با اشاره به دلایل منطقی و مستند برای رفع فیلتر توییتر ، این فضا را فضایی مفید برای نقش آفرینی مؤثرتر فعالان رسانه‌ای کشور و جوانان مطرح دانسته؛ چرا که استفاده از فضای رسانه‌ای بین‌المللی تاثیر بسیار قوی تری در جامعه جهانی خواهد داشت.

این نامه به تایید و امضای جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، علوی وزیر اطلاعات، آوایی، وزیر دادگستری، غلامی، وزیر علوم، صالحی وزیر ارشاد، سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار (رئیس کمیته مخابرات مجلس) و کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس رسیده است.

البته این نامه بلافاصله بعد از ارسال مورد حمایت های بسیار قرار گرفت؛ از جمله غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی با اعلام حمایت از آن به عصر ایران گفت: کاش آقای سبحانی فر (نماینده مجلس در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه) ما را در جریان نامه رفع فیلتر توییتر می گذاشت تا ما هم آن را امضا می کردیم.

حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس نیز با اعلام موافقتش نسبت به «نامه مشترک ۶ وزیر و دو نماینده مجلس» در مورد رفع فیلتر توییتر، گفته بود: برداشتن فیلترینگ توییتر هیچ تبعات منفی یا ریسکی برای کشور ندارد. تکنولوژی باید مورداستفاده افراد قرار بگیرد، همانطور که در حال حاضر بخش قابل توجهی از مسئولان، از توییتر استفاده می کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز که خود از فعالان حوزه توییتر است، شهریور ماه امسال در مصاحبه با سایت اطلاعات‌رسانی دولت در پاسخ به سؤالی درباره رفع فیلتر توییتر گفت: احساس می‌کنم حضور گسترده‌تر کاربران واقعی ایرانی در این شبکه اجتماعی می‌تواند پادزهری در برابر حضور هماهنگ شده و بعضا فیک برخی کاربران توییتر که علیه ایران در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند، باشد.به این ترتیب وزیر امور خارجه نیز به جمع مقام‌های ارشد خواستار رفع فیلتر توییتر پیوست.

حال با گذشت ۷ ماه، هر چند به گفته جهرمی، نامه او و دیگر دولتی‌ها و مجلسی‌ها هنوز بی پاسخ مانده،  اما پس از توییت اخیر وزیر ارتباطات که بار دیگر به طور مشخص درخواست رفع فیلترینگ توییتر را مطرح می کرد، تعداد دیگری از مسئولان، نمایندگان مجلس، اعضای شوراهای شهر، خبرنگاران و سایر کاربران توییتر با حمایت از درخواست وزیر ارتباطات ایران و با هشتگ #رفع فیلترتوییتر ، از وزیر خواستند که «نام آنها را هم به فهرست درخواست‌کنندگان برای رفع فیلتر در توییتر» اضافه کند.

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود آورده است : وزیر جوان لطفا نام یک نماینده‌ مجلس را هم به درخواست‌کنندگان ⁧‫#رفع_فیلتر‬⁩ توییتر اضافه کنید.

سید فرید موسوی، نماینده اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: جناب آقای جهرمی؛ لطفا نام یک نماینده مجلس را هم به فهرست درخواست‌کنندگان برای رفع فیلتر ⁧‫#توییتر‬⁩ اضافه کنید.

معصومه ابتکار هم در قالب توییتی نوشت: آقای مهندس جهرمی لطفا درخواست یک معاون رییس جمهور را هم برای رفع فیلتر توییتر اضافه کنید.

شهین‌دخت ملاوردی هم با مابقی مسئولان همراه شد و در صفحه توییتر خود نوشت: جناب آقای جهرمی نام این شهروند را هم به فهرست درخواست کنندگان برای رفع فیلتر ⁧‫#توییتر‬⁩ اضافه کنید.

پروانه مافی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به کمپین مخالفان فیلتر پیوست و نوشت: اینجانب نیز متقاضی ⁧‫#رفع_فیلتر‬⁩ ⁧‫#توییتر‬⁩ هستم.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا افزایش تقاضای مقامات دولتی و نمایندگان مجلس تأثیری بر تصمیم قوه قضائیه دارد و می‌تواند در نهایت به پاسخگویی به این نامه پر ماجرا و رفع فیلتر توییتر منجر شود، یا سریال تقاضاهای بدون پاسخ همچنان ادامه خواهد داشت.

کد خبر 361390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.