سرمایه اجتماعی جوامع یک ثروت ملی است/ رشد مولفه‌های سرمایه اجتماعی در اصفهان

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مطالعات مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری با همکاری گروه‌های پژوهشگر نشانگر رشد برخی مولفه‌های سرمایه اجتماعی در اصفهان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی ظهر امروز جمعه در گردهمایی موسسه کاهش آسیب‌های اجتماعی کشتی نجات در خصوص اصل مشارکت جویی مردم در انجمن‌ها و سمن‌ها اظهار کرد: از سال 95 که حرکت مردمی پایان کارتن‌خوابی در اصفهان شکل گرفت متوجه پتانسیل‌های خوب مجموعه کشتی نجات شدیم و از همان ابتدا مشخص بود که این گروه مردمی توانایی ورود موثر به موضوعات آسیب‌های اجتماعی را دارد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را از جامعه حذف کرد، افزود: اما می‌توانیم این آسیب‌ها را به خوبی کنترل کنیم و سرعت رشد آنها را کاهش دهیم.

این عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به وجود 3 نوع نگاه رایج در جامعه در خصوص آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: نوع نگاه دسته اول انکاری است و اعتقاد آنها این است که هیچ آسیبی در جامعه وجود ندارد و به واسطه همین نگاهشان دیگران را به سیاه‌نمایی متهم می‌کنند که عمده دلیل غفلت از آسیب‌ها در 30 سال گذشته به دلیل همین نوع نگاه بوده است.

محمدی در خصوص دیگر انواع نگاه‌ها به آسیب‌های اجتماعی گفت: گروه دوم گروه افراطی هستند که همه چیز را سیاه نشان می‌دهند و این نوع نگاه متاسفانه در بین عامه مردم بیشتر دیده می‌شود و این ضعف به نگاه کارشناسانی مربوط می‌شود که نتوانسته‌اند حوزه آموزش و هدایت نگاهها و نگرش‌های جامعه را کنترل کنند.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان نگاه گروه سوم به آسیب‌ها را نگاه درستی خواند و افزود: گروه سوم به وجود آسیب‌ها باور دارند در عین حال برای کاهش آنها تلاش می‌کنند.

محمدی شروع جدی مقابله با آسیب‌های اجتماعی را از 2 سال پیش دانست و اظهار کرد: در طول 30 سال گذشته از این موضوع غفلت شده است و تنها از 2 سال قبل که مقام معظم رهبری به بحث آسیب‌های اجتماعی ورود داشتند و در منشوری دستور توجه به آسیب‌ها را مطرح کردند شاهد توجه به این حوزه هستیم.

وی شورای پنجم را خواهان مشارکت‌جویی مردم معرفی کرد و گفت: پیش از این مدیریت شهری به دنبال شهروندانی مشارکت‌پذیر بوده است اما موضوعی که شورای شهر پنجم به دنبال آن است پرورش شهروندانی مشارکت‌جو و دارای نگاه مشارکت مردمی است.

عضو شورای شهر اصفهان حوزه تعلیم و تربیت امروز جامعه را دارای ناکارآمدی بسیار دانست و تصریح کرد: این ناکارآمدی را تربیت نوجوانان و جوانان امروز شاه هستیم و برای مقابله با این امر باید شهروندان مشارکت‌جو را از مهدکودک‌ها تربیت کنیم و باید شهروندان خود خواهان مشارکت‌جویی باشند نه اینکه مدیریت شهری همه زمینه‌ها را برای آن فراهم کند.

وی با بیان اینکه در کنار شهروند مشارکت‌جو به دنبال تقویت مولفه‌های سرمایه اجتماعی هستیم، اظهار کرد: امروز اتفاقات خوبی در شهر رخ داده که مطالعات مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری با همکاری گروه‌های پژوهشگر نشانگر رشد برخی مولفه‌های سرمایه اجتماعی در اصفهان بوده است.

محمدی در این خصوص افزود: این تحقیقات نشان داده است که مولفه‌های سرمایه اجتماعی شامل نشاط، دوستی، مشارکت در ارتباطات اجتماعی و همنوع دوستی نسبت به 5 سال گذشته در اصفهان رشد داشته و این خبر خوبی برای شهری است که تا دیروز مدعی بودند مملو از افسردگی، اضطراب و نگرانی است.

محمدی با تاکید بر اینکه سرمایه اجتماعی یک ثروت ملی جوامع است، تصریح کرد: هیچ جامعه‌ای بدون سرمایه اجتماعی به جایی نمی‌رسد و قطعا با سرمایه اقتصادی و سیاسی به تنهایی کاری از پیش نمی‌رود و تلاش ما بر این است که این مولفه‌ها را بیش از این افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ بحرانی در جامعه بدتر از بحران نادانی نیست، اظهار کرد: بحران کم‌آبی و بحران اقتصادی معنایی ندارد بلکه بحران نادانی بدترین بحرانهاست که گریبانگیر انسان‌ها می‌شود و در جایی که دانش جوامع در سطح پایینی باشد این خود بزرگترین بحران است.

محمدی در خصوص بحران کم‌آبی گفت: در این موضوع بیش از آنکه دچار کم آبی باشیم دچار سوء مدیریت بوده‌ایم و همه کارشناسان به این امر اذعان دارند که اثرات سوء مدیریت در موضوع آب بیشتر از خشکسالی بوده است.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان زلزله کرمانشاه را نمونه‌ای از بی‌تدبیری و سوء مدیریت دانست و افزود: وقتی مدیریت و قدرت ساماندهی وجود نداشته باشد همین می‌شود که در زلزله کرمانشاه در یک خانه دهها پتو و لوازم کمکی جمع می‌شود و در جای دیگری برخی افراد در خیابان‌ها از سرما یخ می‌زنند.

محمدی ورود سلبریتی‌ها به عرصه کمک‌رسانی را نتیجه سوء‌مدیریت‌ها دانست و اظهار کرد: چرا باید کمک به مردم بحران دیده از طریق سلبریتی‌ها انجام شود دلیلی ندارد یک سلبریتی از مردم پول جمع‌آوری کند و اگر قرار است یک سلبریتی خودش هم کمک کند باید در چارچوب سیستمی این کار انجام شود.

وی با اشاره به اینکه موسسه کشتی نجات نشان داد که تنها وجود پول و یارانه برای کار خیرمهم نیست، افزود: کشتی نجات نشان داد که اراده و تلاش افراد در شروع کار بسیار موثر است.

عضو شورای شهر اصفهان اعتیاد را یک آسیب اجتماعی دانست و گفت: متاسفانه امروزه حساسیت مردم به برخی آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته است و به راحتی مردم از کنار برخی موضوعات عبور می‌کنند که انجمن‌ها و سمن‌ها باید این حساسیت را افزایش دهند.

محمدی اصفهان را مهاجرپذیرترین شهر کشور خواند و گفت: در این شهر نیم میلیون نفر حاشیه نشین و 400 نقطه بی‌دفاع شهری وجود دارد و انجمن پایان کارتن‌خوابی و کشتی نجات توانسته‌اند 200 نفر از کارتن‌خواب‌های شهر را مورد حمایت قرار دهند.

وی با اشاره به لزوم اعتماد به جوانان گفت: امروز باید به جوانان و NGOها اعتماد کرد قطعا سمن‌ها و انجمن‌های توانمند، متخصص و کارآمد می‌توانند وضعیت را تغییر دهند.

این عضو شورای شهر اصفهان با انتقاد از برخی نگاه‌های مدیران استانی به مقوله ساماندهی آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: بدترین و خطرناکترین نوع نگاهی که در برخی مدیران استان وجود دارد این است که میگویند اگر در اصفهان به افراد نیازمند و کارتن‌خواب یا معتاد کمک شود این افراد از همه جای کشور به سمت اصفهان سرازیر می‌شوند، به جرات می‌توان گفت که هر شهروندی که به عنوان کارتن‌خواب در خیابان است صرف‌نظر از ایرانی بودن یا اتباع بودن حتی غیرمجاز نمی‌توان به او رسیدگی نکرد و به آنها بی‌توجه بود این نگاه خطرناک در اصفهان باید اصلاح شود.

کد خبر 361354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.