تصویب دو قطعنامه برای تغییر روابط راهبردی آمریکا با عربستان

سنای آمریکا با تصویب دو قطعنامه علیه عربستان سعودی نه تنها عملا راه خود را از دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالت متحده جدا کرد، بلکه گام بلندی برای آغاز تغییر در هفت دهه مناسبات نزدیک با سعودی‌ها برداشت.

به گزارش ایمنا، در شرایطی که حتی نقش داشتن ۱۵ سعودی در حملات یازده سپتامبر به آمریکا نتوانست روابط عمیق آمریکا و عربستان را مختل کند، قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه نگار منتقد آل سعود و جنگ سعودی‌ها، اماراتی ها و دیگران علیه یمن دلایل معقولی به دست کنگره آمریکا داده است تا این روابط را تغییر دهند. دو قطعنامه‌ای که سنا شب گذشته تصویب کرد، چالشی تاریخی برای ترامپ و همچنین دست اندازی بزرگ در روابط آمریکا و عربستان ایجاد خواهد کرد.

«برنی سندرز»، سناتور مستقل از ایالت ورمونت، «مایک لی» سناتور جمهوریخواه و «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانتیک قطعنامه ای با تاکید بر لزوم پایان حمایت نظامی آمریکا از جنگ علیه یمن به صحن سنا بردند که با ۵۶ رای موافق در مقابل ۴۱ رای مخالفت به تصویب رسید. «باب کورکر» سناتور جمهوریخواه و رییس کمیته روابط خارجی سنا نیز قطعنامه دیگری ارائه کرده بود و طبق آن، محمدبن سلمان ولیعهد سعودی مسئول قتل خاشقچی معرفی شده است. این قطعنامه نیز با اکثریت آرا به تصویب سنا رسید.

این قطعنامه ها باید به تصویب مجلس نمایندگان و سپس به امضای ترامپ برسد، اما نظر به اینکه ترامپ تاب دل کندن از پول سعودی‌ها را ندارد وی با قلمش منتظر نشسته است تا در صورت تایید مجلس نمایندگان این قطعنامه ها را در اولین فرصت وتو کند.

قطعنامه سندر، لی و مورفی با استناد به «قطعنامه اختیارات جنگی ۱۹۷۳» از دولت ترامپ خواسته تا از «خصومت ها» در یمن کنار بکشد. این نخستین باری است که کنگره با استناد به این قطعنامه دوره جنگ ویتنام، دولت آمریکا را از ادامه یک جنگ برحذر می دارد.

منبع:ایرنا

کد خبر 361318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.